Till minne av Räkan

Ottilia

Trådstartare
Tack för allt kära vän.

Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där såg jag dig för första gången. Dina ögon var vaksamma men nyfikenheten tog överhanden när de andra fölen fick klappar och kli på manken. Försiktig fick jag röra vid dig och dina ögon mjuknade lite. Liten svart lurvig med en liten vit månskära i pannan.

Vi tittade på många föl under resan men du satt kvar i mitt hjärta. Jag försökte efterforska och göra ett väl övervägt val. Det var inte utan nervositet jag bestämde mig.. Hur skulle det gå? Skulle vi tycka om varandra?

När vi kom för att hämta hem dig var det kalabalik. Uppfödaren kastade på dig grimman och du blev helt förskräckt. Stegrade och slog huvudet i tacket, jag halkade i den kissiga halmen och trodde att dina hovar skulle landa på mig, men du väjde och jag hann rulla undan.

Jag sade att nu tar vi paus och du och jag stod och pratade med varandra en stund. Kanske var det just där som den startade, vänskapen. Ett litet frö. Du fick mod att gå ut ur stallet men inte längre. En granne som stank sprit ombads hjälpa till och hela situationen var så overklig att jag knappt visste vad jag skulle säga. När du väl var inne kändes det som att jag skulle förlora dig på en gång när du svängde runt och försökte hoppa över lämmen innan den övre luckan hade hunnit stängas. Jag hängde i grimskaftet och min vän som var med viftade med en grimma för att avskräcka dig. TIll slut var du säkert inne i trailern men vi hade inte den bästa starten du och jag.

Till slut kunde vi börja köra hemåt med dig bakom oss i trailern. I snöstorm och dålig sikt. Jag var orolig för dig hela vägen hem, men helt i onödan. Sent på kvällen i norra Stockholm fällde vi ned lämmen och du tittade på oss och gnäggade försiktigt.

Morgonen efter började med att du hoppade ut ur hagen av ren förskräckelse men snart visade du prov på din envishet, mod och okuvliga sinne. En stor unghäst jagade dig i den meterhöga snön för att hålla dig undan flocken, men så snart han vände tillbaka mot de andra travade du efter honom med huvudet högt och svansen i vädret. Som en jojo sprang du fram och tillbaka, än ifrån flocken, än mot den.

Kuusama hette du i pappren, jag funderade länge på vad jag skulle kalla dig till vardags. Tillslut föll det sig naturligt, en liten Räka som du var. Tuffsig i pälsen, liten med en smal hals. Med åren visade det sig att du var en svanunge.
SDC11758_zpse60a07a0.jpg


Vi växte ihop du och jag. Jag hade drömmar om att träna och tävla tillsammans och drömmarna fanns kvar. Men någonstans på vägen så blev dem mindre viktiga. Jag visste att oavsett vad som hände så skulle du vara hos mig hela ditt liv oavsett om skador eller annat skulle komma i vägen för drömmarna. Vi byggde vår relation på ömsesidig respekt och tillit och jag har aldrig haft en vän som du.

När du växte och blev större kund jag tillslut få sitta på din rygg. Jag var skakig av lycka och du verkade fundera över varför jag var så exalterad. Du hoppade som en gasell och jag blev alldeles varm i kroppen av att se dig flyga. Vi hann med att ta några språng tillsammans och det var som att hoppa på moln.
DSC01129_zps8f260d27.jpg

ad797800-42dc-48f5-b05c-47ba85fdcdd6_zps7532f7da.jpg

När du skulle få ditt egna föl visste du inte riktigt hur du skulle göra. Fyra år ung och det första fölet. Du lade dig inte på sidan så jag fick försiktigt knuffa ned dig och du lät mig visa. Du var så duktig och kämpade, fölungen var stor och tillsammans fick vi ut henne, du krystade och jag drog. Efteråt var du stilla, trött och vilade nosen i halmen. Lilla Kexet var full av liv och hade redan börjat försöka röra sig. Efter en stund vände du på huvudet och gnäggade mjukt. I din röst hördes att du hade nått ett nytt skede i ditt liv.
662275E0-C401-4DD9-A72F-5B7C8895B19F_zpsjrzx7xd5.jpg

Du och Kexet fick fem månader och 13 dagar tillsammans. Du var en fantastisk mor och en fantastisk vän. Vi hade precis börjat komma igång och träna igen och du var full av energi. Jag önskar att jag hade vetat vad som skulle hända under natten. Att jag hade varit där hos dig.

Morgonen den 25 oktober vaknar jag av att telefonen ringer. Ser att det är från stallet. Oh shit! Har jag glömt ett fordringsbyte?? Är min första tanke. Halvt sovandes svarar jag.

-Ottilia, du det har hänt en sak..
Har någon av dem gjort sig illa, har de rymt, har någon rullat fast ? Tankar rusar runt i huvudet..

-Vad har hänt? ..... ... Vad är det som har hänt.

Personen på andra sidan luren tar ett djupt andetag.

- Ottilia, ... Räkan är död.

Mina tankar famlar efter något att greppa tag i. Jag drömmer. Det är inte på riktigt. Jag skriker rakt ut. Frågar hysteriskt efter Kexet, Kexet är hon ok?

Kexet var ok, hade jag någon som kunde köra mig hit?, du borde inte köra.. Räkan var död när morgonfodraren kom.. de skulle vara kvar och vänta på mig.

Dagen har spelats som en film om och om igen i mitt huvud. Pappa hämtar mig och min sambo. Resan dit. Räkan är död, Räkan är död, Räkan är död, är de enda tankar som snurrar runt. Allt är lösryckt och suddigt. Bilden av hennes kropp, av hennes halvt öppna mun och hennes öppna oseende ögon är glasklar.

Kexet, hennes fina lilla Kexet, buffade på Räkan och försökte snutta en sista gång, sedan tittade hon ut över boxkanten som om hon var redo att gå vidare. När jag gick med henne till hagen såg hon sig inte om.

Jag ser mig om varje dag. Jag tänker på det som var och det som hade kunnat bli. Jag är bitter över mina krossade drömmar. Jag sörjer min bästa vän.

Jag saknar dig Räkan. Jag saknar dig varje dag.
bild_zpsd3bf8013.jpg



En gång skall du vara en av dem
som levat för länge sedan.
Jorden skall minnas dig
så som den minns gräset och skogarna.
Så som myllan minns det multnade lövet,
och så som bergen minns vindarna.
Din frid skall vara oändlig - såsom havet.

Pär Lagerkvist
 
Rörd till tårar av er historia, du gav henne ett bra liv. Hon finns alltid med dig, inte minst i sin dotter.
Jag beklagar sorgen. Sov gott, Räkan, vila i frid.
 
@Ottilia: *stor kram* Vet inte vad jag mer kan säga men jag sitter här och grinar när jag skriver. Jag har ju följt er i Avel.

Hoppas du tar det här på rätt sätt, jag tänker på allt bra med mina egna änglahästar när jag läser den:


Don't Cry For The Horses, av Brenda Riley-Seymore

Don't cry for the horses
That life has set free
A million white horses
Forever to be

Don't cry for the horses
Now in God's hands
As they dance and they prance
To a heavenly band

They were ours as a gift
But never to keep
As they close their eyes
Forever to sleep

Their spirits unbound
On silver wings they fly
A million white horses
Against the blue sky

Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

Manes and tails flowing
They gallop through time
They were never yours
They were never mine

Don't cry for the horses
They will be back someday
When our time has come
They will show us the way

On silver wings they will lift us
To the warmth of the sun
When our life is over
And eternity has begun

We will jump the sun
And dance over the moon
A Ballet of horses and riders
on the winds
to a heavenly tune

Do you hear that soft nicker
Close to your ear?
Don't cry for the horses
Love the ones that are here

Don't cry for the horses
Lift up your sad eyes
Can't you see them
As they fly by?

A million white horses
Free from hunger and pain
Their spirits set free
Until we ride again


Det finns en fux och en skimmel som mötte henne i Trapalanda :cry:
 
Usch, sitter här med tårar i ögonen nu. Beklagar förlusten av din fina vän och att ni inte fick mer tid tillsammans.
Jag miste min fina gamla kompis för två månader sen men vi hann få 26 år tillsammans.
 
Även fast jag visste vad som hade hänt började jag grina när jag läste. Väldigt fint skrivet!
 
Beklagar din och kexets sorg. :(
Väldigt fint skrivet av dig och tårarna kom när jag läste din text, jag förstår att hon var högt älskad av dig och hoppas du kan finna en ny bästa vän i lilla kexet med tiden.
Stor kram!
 
Jag beklagar verkligen din sorg. Så himla fint skrivet. Tårarna forsar nu. Jag hoppas att du och Kexet får ett långt liv tillsammans och att ni får uppleva allt det som du och Räkan skulle fått gjort och lite till.

En hel massa tröstkramar!
 
Har också följt dig och Räkan på Avel. Beklagar djupt er stora förlust, är tagen av din sorg och smärta. :cry:
 
Jag beklagar. Att förlora en häst är alltid hemskt, men det känns ännu värre att göra det när hästen är så ung och det kommer från absolut ingenting. Hoppas du och Kexet får många, långa år tillsammans och att ni tar hand om varandra nu.
 
Tack alla, jag vet knappt vad jag ska ta mig till, är så bitter, arg och ledsen..

@athena_arabians, vilken vacker text. Läser den om och om igen.

Är så glad att jag har Kexet, men samtidigt gör det så ont att åka till stallet med alla minnen..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 054
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Takire
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 319
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 812
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp