Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Abova

Trådstartare
Vi har i alla år fodrat med hö och trivts med det men nu börjar höet bli så oskäligt dyrt att även vi måste bita ihop och funderara på om vi inte måste gå över till "hösilage" men då poppar det ju upp tusen frågor trots att jag lagt flera dagar på att läsa på.

Så hjälp mig nu med mina funderingar.

¤ Varför är fyrkantsbalar vanligare och populärare än rundbalar trots att rundbalar verkar vara billigare. Är det verkligen så mycket smidigare att hantera och stapla.
Är det någon skillnad hur silaget är uppdelat i dem, ligger silaget alltid i kakor i fyrkantsbalarna och är det alltid lindat i en cirkel i rundbalarna?

¤ Vad heter vaccinet man vaccinerar mot botulism för?
På fass .vet hittar jag bara det för svin och mink!
Ger det först ett skydd efter 3 vaccineringar med 1 månad emellan eller han man skydd redan från början?

¤ Hur många av er vaccinerar? Jag har hört att vaccinet bara ger skydd mot en form av botulism men att de kan få en annan form , någon som vet?

¤ så det här med TS- halten där åsikterna går isär.
Jag har bestämt mig för att jag vill ha mellan 60-70 % men det mesta förstaskördssilaget även hos proffsproducenterna verkar ligga på 72-80%, detta med 8 lager plats , funkar det verkligen? Andraskörden blir istället blöt, runt 50 % vilket känns tufft för magarna.

¤ Ni som inte har balgrip och traktor, hur tusan hanterar ni era balar?
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

50% är INTE för blött. Rekomenderad ts halt för häst ligger mellan 45-60%. Varför i hela friden ska magen ta stryk ? Av vad ?

72-80% ts är för torrt. Fattar inte att dom inte gör hö istället med sådana ts halter. Visst kan åsikter ang ts halt gå i sär, men en åsikt är ju bara en åsikt och ingen kunskap om HUR ensilage fungerar vid olika ts halter. Detta bör hästfolk plugga på lite om.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

50% är INTE för blött. Rekomenderad ts halt för häst ligger mellan 45-60%. Varför i hela friden ska magen ta stryk ? Av vad ?

72-80% ts är för torrt. Fattar inte att dom inte gör hö istället med sådana ts halter.

Jag har haft en unghäst som hade ständiga problem med magen (lös och känslig) var uppe på ultuna och utredde och där konstaterades en kronisk inflammation, veterinären berättade att hon såg en hel del sådana hästar och att den gemensamma nämnaren oftast var blött silage ( under 50% , hennes ord) .
Pratade igen med uppfödaren som nu mindes att problemen började när det torrare hästsilaget tagit slut och de då fick av fårens blötare. Magen hämtade sig aldrig. De andra hästarna som åt av samma bal reagerade aldrig så balen var nog ok, dock var denna häst lite känsligare.

Har dessutom läst en hel del om folk som har liknande erfarenheter, om det sen är så att magen kan reagera, det vet jag inte , men jag ser ingen vits att chansa på det.

Däremot vill jag inte ha för torrt heller,som jag sa men har hört så många nu som är kanonnöjda med sina torra silage så.. uppenbarligen funkar det.
Har ca 200 hästar här runt mig som äter av ett silage som ligger på 73 %, ridskole och tävlingshästar, alla supernöjda. Men som sagt för mig inte det optimala, dock verkar det knappt finnas något mellanting 60-65 ts.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Det har gjorts studier på SLU ang lösa magar och ensilage. Det som kom fram var att, när hästarna fick lösa magar av ensilage kunde man ofta hörröra detta till att dom fick för liten giva, när så givan höjdes så slutade hästarna att vara lösa. Veterinärer säger så konstiga saker ibland, läste bara förra veckan om en veterinär som sagt åt en att: anledningen till att hennes häst fick kolik var att den hade fri tillgång på grovfoder !! :confused:

Ang hästen och fårens ensilage, frågan är ju OM givan justrerades till att ensilaget hade lägre ts halt. Många gör ju inte det, utan bara fodrar på.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Med tanke på att veterinären jobbade på just Ultuna och endast med denna typ av åkommor gissar jag att hon vet vad hon talade om, när det sedan verifierades av uppfödaren litar jag nog på att hon hade rätt.
Ang justera givan så vet jag inte vad uppfödare gjorde däremot så rättade inte problemet till sig i ett senare skede, han blev bättre men aldrig helt bra, hos mig gick han på fri tillgång på hö.

För övrigt är inte veterinärer mer än människor och de har självfallet fel ibland, man får helt enkelt höra med flera ibland , vilket jag gjort och fått samma svar!
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

¤ Varför är fyrkantsbalar vanligare och populärare än rundbalar trots att rundbalar verkar vara billigare. Är det verkligen så mycket smidigare att hantera och stapla.
Är det någon skillnad hur silaget är uppdelat i dem, ligger silaget alltid i kakor i fyrkantsbalarna och är det alltid lindat i en cirkel i rundbalarna?


Ja, fyrkantsbalarna är lätare att hantera eftersom hösilaget ligger i kakor som är enkla att hantera. När man tar av runbalar så rasar det alltid en massa eftersom de ligger lindat runt runt, men det är inget stort problem för min del, vi kör på rundbalar för att få ner priset lite, vi förbrukar en hel del hösilage.


¤ Vad heter vaccinet man vaccinerar mot botulism för?
På fass .vet hittar jag bara det för svin och mink!
Ger det först ett skydd efter 3 vaccineringar med 1 månad emellan eller han man skydd redan från början?


Botvax B heter det. Vad jag har förstått så måste man ha gett hela grundvaccinationen + att det gått 2 veckor för att hästen ska ha ett fullgott skydd (Enl. SVA).

¤ Hur många av er vaccinerar? Jag har hört att vaccinet bara ger skydd mot en form av botulism men att de kan få en annan form , någon som vet?

Jag vaccinerar mina båda hästar (en vuxen och fölis har fått sina första 2).


¤ så det här med TS- halten där åsikterna går isär.
Jag har bestämt mig för att jag vill ha mellan 60-70 % men det mesta förstaskördssilaget även hos proffsproducenterna verkar ligga på 72-80%, detta med 8 lager plats , funkar det verkligen? Andraskörden blir istället blöt, runt 50 % vilket känns tufft för magarna.


Jag föredrar 55-65% ts, men fodrade med 40% i förra stallet när jag var inackorderad. Mitt sto hade väldigt fina och fasta kulor, inget löst där inte;). Inte någon häst var dålig i magen faktiskt. Vanligaste orsaken till att hästar blir lösa vid intag av hösilage med låg ts-halt är att de inte får i sig tillräckligt med ts. För låga givor alltså.

¤ Ni som inte har balgrip och traktor, hur tusan hanterar ni era balar?

Vi sa just det idag när släpade och svettades- tur (eller hoppas) ingen ser oss:D. Vi har ingen traktor eller så, vi kör manuellt;). Till hästarna uppe vid stallet är det inga problem, balarna är precis utanför stallet. Värre är det när vi ska köra ut foder på lösdriften. Sålänge vi har balar kvar utanför lösdriften (lev. parkerar dom utanför vid leverans)så går det ok, man får helt enkelt slänga ett REJÄLT lass på en stor pressenning, sen är det bara att dra och tuta och köra till utfodringsplatsen (bra om man är 2, tungt:angel:). Efter lite stånk så har man lassat av första lasset, och då upprepar man samma procedur. Och så har hästarna mat ett helt dygn:D. Har beställt en foderring som kommer alldeles närsom och när den kommit så kommer vi fylla på så mkt det bara går så kankse det räcker mad varannan dag iaf.

Värre är det dock när balarna är slut vid lösdriften och vi måste hämta från stallet. Det är 100-150m att gå, och om skulle ränna fram o tillbaks med skottkärra skulle man få springa hela natten (låååång uppförsbacke dessutom.) Dom rackarna drar ändå i sig ca 150kg/dygn.
Så då kopplar vi ett käckt orange släp på min bil, lassar in hösilage i mängder och så kör vi. Väl vid lösdriften, av med allt på pressenningar och så draaaaa:D.

Har man inget annat liv så....:angel:. Nära, vi har fått in snitsen så det tar 10-15 min att fylla på.

Jag har beställt av "proffsproducent" i år, och han hade olika ts och värden att välja på. Ts låg mellan 55-70, så jag valde ett hösilage på 60% och värden som passar dräktiga,digivande,fölungar och unghästar. Stallets övriga hästar (ett gäng valackar och ett äldre sto) får samma, kanon inget kraftfoder alls till dom:bow:
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

tack för utförligt svar:)

Det där kånkandes och stånkandes slipper jag dock gärna.

Så ni tycker att det funkar vettigt att skala av från rundbalarna?

Kom på en fråga till:

¤ Ni som har hög ts halt ( över 60 ) har ni 8 lager plast eller fler?
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Jag slipper också gärna det, men i dagsläget får det bli så tyvärr (tills jag lär mig att köra traktor:p, och har råd att köpa en). Men man vänjer sig, vi har som sagt fått in det rätta knycket:D (och oj vad starka vi blir, haha)

Min leverantör plastar med 12-14 lager plast.

Och ja, helt ok att skala av rundbalar!
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Varför hittar jag inte vaccinet på fass?
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Det har gjorts studier på SLU ang lösa magar och ensilage. Det som kom fram var att, när hästarna fick lösa magar av ensilage kunde man ofta hörröra detta till att dom fick för liten giva, när så givan höjdes så slutade hästarna att vara lösa. Veterinärer säger så konstiga saker ibland, läste bara förra veckan om en veterinär som sagt åt en att: anledningen till att hennes häst fick kolik var att den hade fri tillgång på grovfoder !! :confused:

Ang hästen och fårens ensilage, frågan är ju OM givan justrerades till att ensilaget hade lägre ts halt. Många gör ju inte det, utan bara fodrar på.

Det finns hästar som INTE tål hösilage...min tant är en sådan tyvärr...det ran ur henne fast hon fick fri tillgång dygnet runt...Spelar ingen roll om det är låg/hög TS eller om det Är "grövre/finare" struktur...tråkigt då hon verkligen tycker om det...men hon är och förblir en hö pålle.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Jag vet inte, men på apotekets hemsida står:

"Det finns ett vaccin mot botulism som heter BotVax B. Det är inte godkänt i Sverige men veterinärer kan förskriva det på licens"

Det kankse är därför?
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Ang vaccinet tror jag att det kan ligga på licens och är därför inte med i fass.
Att låta bli att vaccinera bara för att det inte tar alla sorter är dumt, då ökar man ju ändå risken med något man kunnat skydda mot. (inte då sagt att du funderat på att inte vaccinera utan mer en anledning till att just vaccinera) :)

Länk till bra sida generellt om ensilage
http://www.ensilagenytt.se/ensilage_till_hastar.htm
och i första meningen här får du svar på varför storproducenter håller högt ts, därför att hästmänniskor envisas med att vilja ha inplastat hö, en "kompromiss" som inte är så bra som folk vill tro, istället för att faktiskt ta ställning, hö eller ensilage.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

vi skördar vårt eget hösilage, man kan säga "inplastat hö". Vi vill ha hög ts, eftersom vi bara har tre hästar, en öppnad bal håller längre då. Vi har stora rundbalar"billigast" om man är några stycken så går de att rulla, innan vi hade balgrip så lade vi en kätting runt balen och drog den med traktor. (låna grannens)
sedan välter vi den så den ligger platt att utfodra från, men då ligger den där den ligger, det gäller att ha plats runt om så man kan "rulla " av höet. Vi har 12 lager plast, eftersom fåglar och möss ha svårt att göra hål i balen då, kostar några tior extra/bal, har man balarna inomhus kanske det räcker med 6 - 8 lager plast. Vi har även ett hönät över balarna så är man extra säker, det är skittråkigt om det gått hål i balen, då får man slänga(puh) hela eller halva balen på gödselhögen(vilket tar en djäkla plats)också.
lycka till
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

¤ Varför är fyrkantsbalar vanligare och populärare än rundbalar trots att rundbalar verkar vara billigare. Är det verkligen så mycket smidigare att hantera och stapla.
Är det någon skillnad hur silaget är uppdelat i dem, ligger silaget alltid i kakor i fyrkantsbalarna och är det alltid lindat i en cirkel i rundbalarna?


Anledningen till 4-kantsbal är just att där ligger det kakvis. MYCKET enklare och smidigare att ta X kg av, än linda av X varv på rundbal och stuva ner i IKEA-påse och väga. Ska man ha bal i hagen t ex är rundbal enklare, håller ihop bättre. Men när man ska hantera portionsvid är 4-kant MKT lättare.

Ja alltid kakor i 4-kant och snurrat i rundbal. Jag har inte märkt ngn prisskillnad, handlar om småbals dock, beroende på rund- eller 4-kantsbal.


¤ Vad heter vaccinet man vaccinerar mot botulism för?
På fass .vet hittar jag bara det för svin och mink!
Ger det först ett skydd efter 3 vaccineringar med 1 månad emellan eller han man skydd redan från början?

BotVax B, finns inte på vass. Skydd ca 1 v efter tredje sprutan.


¤ Hur många av er vaccinerar? Jag har hört att vaccinet bara ger skydd mot en form av botulism men att de kan få en annan form , någon som vet?

Vacc alla nu sen ett par år, ingen tidigare. Hitills har bara typen vacc skyddar mot påträffats hos häst i Sverige. Enstaka fall i danmark av övrig typ, och neråt europa.

Ingen fullvacc häst i sverige har avlidit i botulism.



¤ så det här med TS- halten där åsikterna går isär.
Jag har bestämt mig för att jag vill ha mellan 60-70 % men det mesta förstaskördssilaget även hos proffsproducenterna verkar ligga på 72-80%, detta med 8 lager plats , funkar det verkligen? Andraskörden blir istället blöt, runt 50 % vilket känns tufft för magarna.

Det är inte tufft för magarna, om man inte har en hyperkänslig häst. BETE är 20% TS. Det finns studier som visar att hästarna föredrar det blött framför lite torrare eller hö. Så tänk om ang TS.

Jag har 51% resp 58%, jag föredrar alla ggr det med 51%, och hästarna med. Över 65% befattar jag mig inte med. Dålig ensileringsprocess, sämre lagringsstabilitet etc.

Ofoget med 'plastat hö' anser jag är horribelt, men är ett svar på kundernas önskemål om torrare. För att minska kostnaden. Sålänge det tas betalt per kg foder och inte kg TS är det nog en utv man får se. Pratade med stor producent just om idiotiska TS-värden kring 70%, och han höll med om attd et är vansinne, men la till att 'vad ska jag göra, det är det de vill köpa, spelar ju ingen roll vad jag säger'. Han är för övrigt veterinär också.

SLU rek 40 - 60% TS till häst.

¤ Ni som inte har balgrip och traktor, hur tusan hanterar ni era balar

Har småbal sen många år, när jag hade storbal så ställde bonden den på plats på planen, sen var det bara att snurra av och packa IKEA-kassar för glatta livet :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Mer om varf man inte ska ha hög TS:

Bristande kunskaper om ensilage gör att många hästägare önskar en mycket hög ts-halt, upp mot och över 70 procent. Så höga ts-halter innebär dock en rad problem.

Först och främst kommer grönmassan inte att ensileras, eftersom det finns för lite vatten för att mjölksyrabakterierna ska kunna producera mjölksyra. Konserveringen kommer då inte att bestå av en ensilering och pH-sänkning, utan snarare av den lufttäta lagring som
inplastningen utgör. Ett stickhål på en sådan bal innebär ökad risk för tillväxt av jäst och mögel, eftersom det inte finns något konserveringsskydd i form av mjölksyra.

De skadliga mikrosvamparna gynnas också av att det i en torr bal finns gott om näring i form av lättillgängligt socker, och att konkurrensen från andra mikroorganismer är mycket liten.
Det är också svårare att komprimera torra och grova grödor till balar med hög densitet (kilo ts/ m3), och risken för stickhål på plasten ökar ju torrare och grövre grödan är.

Källa: SLU http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Själv tycker jag (som bara har 3 hästar) att det är enklast och bäst med rundbal (som det dock är fler som fodrar av annars hade jag varit tvungen att ha mindre fyrkants). På rundbalen trillar ensilaget av lätt och i "spill" så att säga. De fyrkantsbalar jag har haft har varit så hårt pressade att det har varit besvärligare att separera loss silaget.


Jag vaccinerar mina hästar. Och de måste få alla innan man börjar fodra.

Vi får våra balar levererade till utsedd plats och har sedan en bonde som kommer och lyfter av dem åt oss. Köper hela säsongen på en gång. Vi staplar dem två och två vilket fungerar smidigt.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Fördelen med hög ts, överväger dessa problem.

Det är sant att inplastat hö inte ensileras, men det är ju inte meningen heller!

Fördelen med grovt hö, är dels det höga fiberinnehållet, (vilket gynnar hästarnas matsmältning) hästarna kan äta mer av höet, bra för sysselsättningen, proteinhalten är något lägre, är det bra kvalite på blandningen i övrigt behöver du inte tillskottsfodra med kraftfoder mer än annars.

Det är vanligt med diarrè hos hästarna vilket ofta beror på ett alldeles för kraftigt och blött ensilage eller hösilage.
Att fodra hästar med "ensilage" som är avpassat för kor är inte alls bra för den känsliga hästmagen.

ja, det grova höet är "vassare" i balarna vilket gör att man behöver ha fler lager plast 10-12 lager, å andra sidan kan man lättare hantera balarna då de inte är så tunga.

Även boutulismrisken är lägre vid hög ts.
så, om man bara har 2-3 hästar överväger fördelarna med "inplastat hö":)
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Meningen är att man heller INTE plastar in hö. Lösa magar beror i största hand på för liten giva. Många hästfolk har så dålig kunskap om ensilage så det är skrämmande...många vet knappt vad ts halt är för något.

Många bönder fodrar INTE med extremt låg ts halt bara för det är kor. detta är ganska oekonomiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Fördelen med hög ts, överväger dessa problem.

Det är sant att inplastat hö inte ensileras, men det är ju inte meningen heller!

Fördelen med grovt hö, är dels det höga fiberinnehållet, (vilket gynnar hästarnas matsmältning) hästarna kan äta mer av höet, bra för sysselsättningen, proteinhalten är något lägre, är det bra kvalite på blandningen i övrigt behöver du inte tillskottsfodra med kraftfoder mer än annars.

Det är vanligt med diarrè hos hästarna vilket ofta beror på ett alldeles för kraftigt och blött ensilage eller hösilage.
Att fodra hästar med "ensilage" som är avpassat för kor är inte alls bra för den känsliga hästmagen.

ja, det grova höet är "vassare" i balarna vilket gör att man behöver ha fler lager plast 10-12 lager, å andra sidan kan man lättare hantera balarna då de inte är så tunga.

Även boutulismrisken är lägre vid hög ts.
så, om man bara har 2-3 hästar överväger fördelarna med "inplastat hö":)


En rad felaktigheter tyvärr.

Det finns bara EN fördel med plastat hö jmf med silage, och det är för ägarens plånbok.

Det är ovanligt med diarré, det har gjorts studier på det. Och det här tjafsat om för blött och för kraftigt - BETE är både näringsrikare och blötare än det mest blöta silage.

Diarre fås av hygieniskt dåligt foder (där öppet för länge är en risk, många hästägare har horribla tider som de låter balen vara öppen och fortf använder den), av för snabba byten eller av TS-brist. Ett fåtal hästar tål inte silage, men de är lätträknade.

I övrigt har nackdelarna tagits upp, och de är inget man kan bortförklara med 'javisst men..'.

Vill man ha hö - köp hö då, och sluta försöka hitta på att det skulle vara bra med silage med hög TS-halt. För det finns bara en vinnare av det - ägarens plånbok, på bekostnad av allt annat.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

En rad felaktigheter tyvärr.

Det finns bara EN fördel med plastat hö jmf med silage, och det är för ägarens plånbok.

Det är ovanligt med diarré, det har gjorts studier på det. Och det här tjafsat om för blött och för kraftigt - BETE är både näringsrikare och blötare än det mest blöta silage.

Diarre fås av hygieniskt dåligt foder (där öppet för länge är en risk, många hästägare har horribla tider som de låter balen vara öppen och fortf använder den), av för snabba byten eller av TS-brist. Ett fåtal hästar tål inte silage, men de är lätträknade.

I övrigt har nackdelarna tagits upp, och de är inget man kan bortförklara med 'javisst men..'.

Vill man ha hö - köp hö då, och sluta försöka hitta på att det skulle vara bra med silage med hög TS-halt. För det finns bara en vinnare av det - ägarens plånbok, på bekostnad av allt annat.

TS-brist! just det. BETE är blött och näringsrikt samt avsaknar "kemisk process"
De som inte har möjlighet att förvara vanligt hö, är "inplastat hö" ypperligt, bättre än dåliga lagringsmöjligheter, i Skåne räcker det med det milda fuktiga vädret för att hö ska bli förstört.

Tycker egentligen inte man ska prata om rätt eller fel, det får kanske var och en avgöra själv, det finns för och nackdelar med båda
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp