Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

¤ Varför är fyrkantsbalar vanligare och populärare än rundbalar trots att rundbalar verkar vara billigare. Är det verkligen så mycket smidigare att hantera och stapla.
Är det någon skillnad hur silaget är uppdelat i dem, ligger silaget alltid i kakor i fyrkantsbalarna och är det alltid lindat i en cirkel i rundbalarna?
Fyrkantsbalar är "småbalar" med kakor ställsa på varandra. Jag tror att det är 4 balar i våra 400kg-balar.
Rundbalarna är en lindad stor bal.

En rundbal måste du ta bort all plast på och linda av höget längs hela balen. Det kräver bättre skydd för hygienens del efter som att man tar bort all plast och det krävs dessutom lite mer plats för att kunna gå runt balen och linda av. Fyrkantsbalen är hos oss två balar i botten och två balar på dessa. Vi behöver bara sköra upp balen och sen kan man enkelt lägga över plasten igen över hålet. Dessutom är ju höet i kakor så det är enklare att uppskatta kg man tar från balen utan att behöva väga. Man behöver dessutom bara komma åt balen från ett håll. Mycket, mycket lättare att ha o göra med om man ska fodra från samma bal under flera dar och gör det för hand.

¤ Vad heter vaccinet man vaccinerar mot botulism för?
På fass .vet hittar jag bara det för svin och mink!
Ger det först ett skydd efter 3 vaccineringar med 1 månad emellan eller han man skydd redan från början?
Jag antar att vaccinet ger sitt fulla skydd efter fulländad grundvaccination. Men det är ganska ovanligt att hästar bi sjuka om man har bra hygien så jag tycker inte att man behöver vara orolig över att börja utfodra med hösilage innan hela grundvaccinationen är gjord. Samtidigt som det ju är bra om man kan få den klar innan. Men det är min åsikt. Jag är inte så pjoskig. :o En del vaccinerar inte sina hästar alls mot botulism. Själv tycker jag att det är en självklarhet. Det kostar inte mycket så jag tycker att det är en onödig risk att ta, att välja bort det.

Jag vet inte vad vaccinet heter, jag ber bara vet att vaccinera mot Botulism.

¤ Hur många av er vaccinerar? Jag har hört att vaccinet bara ger skydd mot en form av botulism men att de kan få en annan form , någon som vet?
Jag vaccinerade min häst direkt när stallägaren tog in hösilage och det tänker jag fortsätta att göra även om hästarna skulle gå på hö ngt år. Vi utfodrar i regel med hösilage och har gjort det de senaste 4-5 åren.

¤ så det här med TS- halten där åsikterna går isär.
Jag har bestämt mig för att jag vill ha mellan 60-70 % men det mesta förstaskördssilaget även hos proffsproducenterna verkar ligga på 72-80%, detta med 8 lager plats , funkar det verkligen? Andraskörden blir istället blöt, runt 50 % vilket känns tufft för magarna.
Dom säger väl att 40 % är minimum för häst. Själv har jag haft ett väldigt blött hösilage när jag var ung och bara gjorde som stallägaren sa, och det var ingen hit. En del hästar blev dåliga i magen och dessutom var det skitjobbigt att hugga loss höet från balen med yxa, efter som att vätskan frös ihop allt till en isklump. Jag vet inte vad för ts det var på det höet dock.

Jag tycker att ts brukar ligga på runt 60. Vi har en ts på runt 80. Efter som att vi utfodrar och förvarar höet utomhus så känns det väldigt skönt att ha en så pass hög ts. En del säger att det inte heller får bli för högt. Jag vet inte vart gränsen går men vårt hö tycker jag har varit super. Mycket att tugga, fräscht och lätthanterigt.

¤ Ni som inte har balgrip och traktor, hur tusan hanterar ni era balar?
Vi talar om för bonden vart han ska ställa balarna och där får dom stå. Vi ställer dem på 1 eller 2 olika ställen utanför hagen och utfodrar för hand från balen in i hagen på hembyggda höhäckar och en stenmur. Det fungerar jättebra. Vi öppnar balen på ett sätt som gör den lätt att stänga/täcka med sin egen plast.

Nu i höst funderar vi på att ta hem rundbal och ställa ut den hel i hagen. Fördelen med rundbal då är att det finns en lösning som är enkel och billig. Dessutom kostar ju rundbalen lite mindre och det är färre snören att ta rätt på när man ska ställa ut den. Då kommer vi att rulla ut dem för hand. Vi får vara 3 stycken eller så och ställa dem vid en lutning som gör det lätt för oss att få fart på dem och rulla in dem genom grinden.

Hästtjejer klarar det mesta. :D
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Vi rullar också för hand. Det resulterade i ett akutbesök för en tjej som skulle vara smart och hinna ta bort en vass sten, men balen rullade för snabbt och stenen skar upp hela handflatan :p

Så tips; var noga med förarbetet och försök inte stoppa en bal som rullar :p
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Fördelen med hög ts, överväger dessa problem.

Det är sant att inplastat hö inte ensileras, men det är ju inte meningen heller!

Fördelen med grovt hö, är dels det höga fiberinnehållet, (vilket gynnar hästarnas matsmältning) hästarna kan äta mer av höet, bra för sysselsättningen, proteinhalten är något lägre, är det bra kvalite på blandningen i övrigt behöver du inte tillskottsfodra med kraftfoder mer än annars.

Det är vanligt med diarrè hos hästarna vilket ofta beror på ett alldeles för kraftigt och blött ensilage eller hösilage.
Att fodra hästar med "ensilage" som är avpassat för kor är inte alls bra för den känsliga hästmagen.

ja, det grova höet är "vassare" i balarna vilket gör att man behöver ha fler lager plast 10-12 lager, å andra sidan kan man lättare hantera balarna då de inte är så tunga.

Även boutulismrisken är lägre vid hög ts.
så, om man bara har 2-3 hästar överväger fördelarna med "inplastat hö":)


Jag använder ditt inlägg för att förklara, inte klanka ner OK? Här finns många missförstånd vanliga hos de som har hästar och som inte själva producerar sitt gräs.

1 Om man plastar in hö som legat i värmen och torkat, så möglar det. Detta pga kondensen som blir. Det är inte blött nog att konserveras, inte heller torrt nog. Det blir för mycket luft i balarna vilket gör att möglet frodas.

2 Grovt HÖ = Bra, men ska man plasta det så går plasten lättare sönder och det kommer in luft, och gräset möglar.

3 Att det skulle skilja sig mellan ko-ensilage och häst ensilage är en skröna, men en häst behöver ständigt tugga och äta ett blötare ensilage eftersom deras magar är små, inte för att de är känsligare. Ett blött ensilage innehåller alltså mer vatten och då behöver det ätas på samma vis som om det var gräset i hagen, dvs hela tiden.

4 Om man ska gå över till ensilage av ekonomiska skäl ska man inte nvända 10-12 lager plast. Det är inte ekonomiskt försvarbart. Inte heller är det säkert att denna tjocka plast håller pinnarna stången. Att skörda riktigt grovt gräs för att man tvingas till det är en sak, men att satsa på det känns inte så lyckat om man ska plasta. Angående vikten beror det på hur blött det är inte hur grovt.

5 Är man så rädd för botulism (som är relativt liten risk att få vid rätt hantering vid skörden) så ska man ha vanligt hö. Att medvetet utsätta hästen för mögel för att slippa botulismen är lite dumt.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Vi kör med silage i fyrkantiga småbalar, ca 60% ts och 12 lager plast. Fyrkantsbalar över huvud taget är överlögset om man ska hålla på att dela upp, väga osv. Rundbalar tycker jag är opraktiska i det syftet, och jag tycker de lämpar sig bättre i lösdrifter.
Vaccinerar mot botulism, vissa tycker skyddet är "för dåligt" men det kostar inte många hundralappar om året så jag tycker det känns bäst.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

TS-brist! just det. BETE är blött och näringsrikt samt avsaknar "kemisk process"
De som inte har möjlighet att förvara vanligt hö, är "inplastat hö" ypperligt, bättre än dåliga lagringsmöjligheter, i Skåne räcker det med det milda fuktiga vädret för att hö ska bli förstört.

Tycker egentligen inte man ska prata om rätt eller fel, det får kanske var och en avgöra själv, det finns för och nackdelar med båda

Nu är det ju EXPERTISEN som uttalar sig och den är dessutom enig, så nog kan man tala om rätt och fel.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Ibland blir man mörkrädd av den okunskap och ffa negligering av att ta till sig fakta, som råder här, pinsamt. Fakta som inte är påhittat av några bukenamn utan av de främsta namnen i området som finns att tillgå.

Jag citerar här från ett bra, lättläst faktablad.

"Torrsubstanshalten viktig
Det ensilage man vanligen talar om i hästsammanhang är ett förtorkat ensilage som brukar kallas för ”hösilage”, med en torrsubstanshalt (ts-halt) mellan cirka 50 och 70 procent. Bristande kunskaper om ensilage (min fetmarkering) gör att många hästägare önskar en mycket hög ts-halt, upp mot och över 70
procent. Så höga ts-halter innebär dock en rad
problem.

Först och främst kommer grönmassan inte att ensileras, eftersom
det finns för lite vatten för att mjölksyrabakterierna ska kunna producera mjölksyra. Konserveringen kommer då inte att bestå av en ensilering och pH-sänkning, utan snarare av den lufttäta lagring som
inplastningen utgör. Ett stickhål på en sådan bal innebär ökad risk för
tillväxt av jäst och mögel, eftersom det inte finns något konserveringsskydd i form av mjölksyra. De skadliga mikrosvamparna gynnas också av att det i en torr bal finns gott om näring i form av lättillgängligt socker, och att konkurrensen från andra mikroorganismer är mycket liten.
Det är också svårare att komprimera torra och grova grödor till balar med hög densitet (kilo ts/ m3), och risken för stickhål på plasten ökar ju torrare och grövre grödan är.

Å andra sidan får balarna inte bli för blöta. Ts-halten bör inte gå under 30 procent vid balensilering, eftersom det då uppkommer pressvatten som rinner ut mellan plastlagren och gör paketet otätt. Låga ts-halter ger också oformliga balar som är svåra både att
plasta in och att lagra. Vid ts-halter under 35 procent är risken för tillväxt av oönskade bakterier större än vid högre ts-halter.
Sammanfattningsvis ligger alltså en lämplig ts-halt för balensilage till hästar någonstans i intervallet 45 till 60 procent. (min fetmarkering."

Hela artikeln http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Nu är det ju EXPERTISEN som uttalar sig och den är dessutom enig, så nog kan man tala om rätt och fel.

De flesta inläggen här upprepar sig ständigt och är direkt kopierade av olika faktablad och forskningsrapporter, som om olika forskningsrapporter, skulle vara en "universal sanning" så är dock inte fallet.
Hur många av er har ERFARENHET av inplasta hö?

Det finns en anledning till att hästägare önskar högre ts, på sitt hösilage, förmodligen har de erfarenhet av olika hög ts, och kommit fram till vad som fungerar, tror inte att de flesta hästägare skulle fodra med "otjänligt foder".

Jag har själv erfarenhet av både ensilage, hösilage, "inplastat hö" och står fast vid min åsikt att det FUNGERAR BÄST med att plasta in hö med mycket hög ts, en
sådan bal håller längre om man bara har ett fåtal hästar.

Förmodligen har hållbarheten även att göra med temperatur, vallsammansättning, skördetid, pressningstid och annat, vilket jag inte kan uttala mig om, men det finns säkert olika fakta att läsa om det.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

De flesta inläggen här upprepar sig ständigt och är direkt kopierade av olika faktablad och forskningsrapporter, som om olika forskningsrapporter, skulle vara en "universal sanning" så är dock inte fallet.
Hur många av er har ERFARENHET av inplasta hö?

Och med det menar du att bara för att man har efarenhet av att plasta in hö så har man uppnått ngn form av kunskap om hösilage som skulle vara bättre än de som forskar inom detta?
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

JAG har erfarenhet av både hög och låg TS.

Låg TS:

Hästarna tycker det är smakligare
Jag kan ge mer mängd
De kräsna äter mer
Bättre hygienisk kvalitet, en promille dåliga balar typ

Hög TS:
Hästarna tycker inte lika mkt om det
Få ge mindre mängd
Kräsna hästar vägrar
Den hygieniska kvaliten är lite bingolingo, mycket mycket mer dåliga balar än det blötare. Tacka ensileringsprocessen resp bristen för det.

ALLA mina hästar har, precis som det visats i studier, föredragit blötare. INGEN har tyckt högt TS, då har de hellre ätit hö.

Så, min åsikt kvarstår, uppbackad av expertis och studier. Din åsikt är uppbackad av personligta tyckande, skrönor och okunskap. TYvärr.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Vi har i alla år fodrat med hö och trivts med det men nu börjar höet bli så oskäligt dyrt att även vi måste bita ihop och funderara på om vi inte måste gå över till "hösilage" men då poppar det ju upp tusen frågor trots att jag lagt flera dagar på att läsa på.

Så hjälp mig nu med mina funderingar.

¤ Varför är fyrkantsbalar vanligare och populärare än rundbalar trots att rundbalar verkar vara billigare. Är det verkligen så mycket smidigare att hantera och stapla.
Är det någon skillnad hur silaget är uppdelat i dem, ligger silaget alltid i kakor i fyrkantsbalarna och är det alltid lindat i en cirkel i rundbalarna?

¤ Vad heter vaccinet man vaccinerar mot botulism för?
På fass .vet hittar jag bara det för svin och mink!
Ger det först ett skydd efter 3 vaccineringar med 1 månad emellan eller han man skydd redan från början?

¤ Hur många av er vaccinerar? Jag har hört att vaccinet bara ger skydd mot en form av botulism men att de kan få en annan form , någon som vet?

¤ så det här med TS- halten där åsikterna går isär.
Jag har bestämt mig för att jag vill ha mellan 60-70 % men det mesta förstaskördssilaget även hos proffsproducenterna verkar ligga på 72-80%, detta med 8 lager plats , funkar det verkligen? Andraskörden blir istället blöt, runt 50 % vilket känns tufft för magarna.

¤ Ni som inte har balgrip och traktor, hur tusan hanterar ni era balar?

Ja du :laugh:, vi har provat många varianter!! Först staplade vi på varandra och fick då dra ner de med traktorn (har ej grip!!). Långt snöre runt och sedan dra tills de trillade ner. Har även flyttat balarna enl. samma princip men det är inte att rekommendera :crazy:! De här projekten var SÅ "trottarbondeaktiga":D
Nu har vi hittat ett sätt som fungerar bra! Vi ber att få rundbalarna ställda på två ställen ( i anslutning till hagarna där vi ska fodra), ej i dubbla lager utan alla direkt på marken. Sen öppnar vi balen, fodrar etc, så täcker vi den öppnade balen med pressening mellan fodringarna. Det silaget som ska in i boxarna kör vi helt enkelt med en skottkärra. Fungerar bra, men ska helt klart investera i en grip alt. spjut så fort jag kan! Se det positivt, biceps o axelmuskler!!
Är så nöjd med att vi bytt hö mot silage, även om hanteringen är lite bökigare:)
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

JAG har erfarenhet av både hög och låg TS.

Låg TS:

Hästarna tycker det är smakligare
Jag kan ge mer mängd
De kräsna äter mer
Bättre hygienisk kvalitet, en promille dåliga balar typ

Hög TS:
Hästarna tycker inte lika mkt om det
Få ge mindre mängd
Kräsna hästar vägrar
Den hygieniska kvaliten är lite bingolingo, mycket mycket mer dåliga balar än det blötare. Tacka ensileringsprocessen resp bristen för det.

ALLA mina hästar har, precis som det visats i studier, föredragit blötare. INGEN har tyckt högt TS, då har de hellre ätit hö.

Vad lustigt! :laugh: Mina hästar är det precis tvärtom med. Ju blötare -desto sämre tycker de om det. Det riktigt torra älskar de mer än hö.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Vad lustigt! :laugh: Mina hästar är det precis tvärtom med. Ju blötare -desto sämre tycker de om det. Det riktigt torra älskar de mer än hö.

Mm, de upphör ju aldrig att förvåna de där djuren. Och är ju individer. Svarade mest vem det nu var (glömt nicket) som tyckte att är det nån som verkligen har erf av BÅDA sorterna, och det har jag. Ingen jättebas hästar som referens men sex stycken olika individer iaf, så nåt iaf.

Och så studien som gjordes, där hästarna valde det blötaste först, konsekvent (då var det blöta riktigt blött dessutom). Men alla hästar har ju inte läst studierna =) (Citat min veterinär, mycket användbart citat i många olika lägen *s*)
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Det är vanligt med diarrè hos hästarna vilket ofta beror på ett alldeles för kraftigt och blött ensilage eller hösilage.
Att fodra hästar med "ensilage" som är avpassat för kor är inte alls bra för den känsliga hästmagen.


Helt fel! Finns inget som säger att ensilaget på något vis inte går att ge hästar bara för att man i första hand ger det till kor! Det enda som händer är att en häst som väldigt lätt håller hullet behöver mindre mängd. Vill man då ha en rejäl tuggtid samt mer strå så kan man komplettera med halm. Sedan så är det inte så som många tror att ensilage till kor ligger på en extremt låg ts-halt, att fodra med vatten är inget mål.

Sedan så finns det hästar som reagerar på väldigt blött ensilage, men de hästarna har en mage som är lite känslig. Det beror inte på att det överlag alltid förhåller sig på det viset.

Och om man nu använder sig av den uppkommna termen "hösilage" så har den ju kommit till just för att folk har velat beteckna en torrare sorts ensilage, så det kan ju inte vara som du skriver ovan, för blött!

Allt foder som det sker en process i är ett ensilage. Och mellanlägen mellan ett ensilerat foder och hö har en tendens att bli varken bu eller bä och riskerar att bli unket.

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

De flesta inläggen här upprepar sig ständigt och är direkt kopierade av olika faktablad och forskningsrapporter, som om olika forskningsrapporter, skulle vara en "universal sanning" så är dock inte fallet.
Hur många av er har ERFARENHET av inplasta hö?

Eftersom TS vände sig till de som producerar grovfoder, förmodar man ju att det också är producenter som svarar. Då kan man nästan anta att dessa producenter provat på vad som ger bäst avkastning och bäst kvalité. Den producenten finns inte som inte vill ha bästa kvalitén till lägsta pris, och det innebär att man får testa sig fram till vad som fungerar. Att luta sig mot forskningsrapporter är också ett sätt att poängtera att det faktiskt gjorts undersökningar inom ämnet för att underlätta för konsumenterna som ju ska välja bland de olika produkterna.

ERFARENHETEN av inplastat, torrt hö är att det möglar.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Helt fel! Finns inget som säger att ensilaget på något vis inte går att ge hästar bara för att man i första hand ger det till kor! Det enda som händer är att en häst som väldigt lätt håller hullet behöver mindre mängd. Vill man då ha en rejäl tuggtid samt mer strå så kan man komplettera med halm. Sedan så är det inte så som många tror att ensilage till kor ligger på en extremt låg ts-halt, att fodra med vatten är inget mål.

Tänk om fler som har hästar kunde ta och pallra sig ut i en ladugård med dessa underbara djur en stund och lära sig att det inte handlar om så stora skillnader dessa djur emellan. Vad det skulle underlätta för alla om man lärde sig av varandra och inte bara avfärdade lantbrukare som "dumma bönner". Tror du inte det? Jag blir mörkrädd ibland...
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Helt klart! :laugh: Vi lever ju på det här och fodret är ju mer än livsviktigt, både vad gäller näringsvärde och hygien.

Kicki :laugh:
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

Hur många av er har ERFARENHET av inplasta hö?

Jag har tyvärr det. Erfarenheten är den att fler balar får slängas då de är dåliga redan vid öppnandet, trots att de varit hela och att de blir sämre snabbare efter öppnandet. Vi tar eget grovfoder med samma folk som balar och plastar varje år så kan ju helt relatera kvalitén till ts-halten i det här fallet. (Sett de år då det hunnit ligga lite för länge av misstag och ts-halten då dessvärre varit uppemot 70%, att mängden kasserade balar är markant större)

Att hästägare inte fodrar med otjänligt foder är självklart vad alla VILL och SÄGER att de inte gör. Hur många som kan avgöra om det foder de ger är just tjänligt, det är en annan femma. Det är dessvärre också av egen erfarenhet alltför många som har noll koll på.
 
Sv: Till ni som producerar eller fodrar med hösilage

De flesta inläggen här upprepar sig ständigt och är direkt kopierade av olika faktablad och forskningsrapporter, som om olika forskningsrapporter, skulle vara en "universal sanning" så är dock inte fallet.
Hur många av er har ERFARENHET av inplasta hö?

Det finns en anledning till att hästägare önskar högre ts, på sitt hösilage, förmodligen har de erfarenhet av olika hög ts, och kommit fram till vad som fungerar, tror inte att de flesta hästägare skulle fodra med "otjänligt foder".

Jag har själv erfarenhet av både ensilage, hösilage, "inplastat hö" och står fast vid min åsikt att det FUNGERAR BÄST med att plasta in hö med mycket hög ts, en
sådan bal håller längre om man bara har ett fåtal hästar.

Förmodligen har hållbarheten även att göra med temperatur, vallsammansättning, skördetid, pressningstid och annat, vilket jag inte kan uttala mig om, men det finns säkert olika fakta att läsa om det.

Om du läser vad Kirre skriver här ovan, så står det att skadliga microsvampar gynnas av miljön i balar med hög TS-halt. Således kan det vara så att dina torra balar innehåller sådana som du faktiskt inte kan se med blotta ögat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp