Till vilken organisation är det "bäst" att skänka kläder?

Keb71

Trådstartare
Bukefolket brukar ju ha koll. :)
Jag håller på att rensa och har massor av fräscha T-shirts och sweatshirts från min tid som utbytesstudent i USA.
Ja, de är gamla, men är i väldigt gott skick, i princip inte använda eftersom jag bodde i ett helt annat klimat därborta. ;)
Dessutom är de för stora, det var på den tiden när alla tröjor skulle vara "oversized".
(Det finns också en gräns för hur många tröjor som kan vara bra att ha när en målar huset. ;) )

Jag vill gärna ge dem till den organisation där de gör störst nytta, det känns trist att bara lämna dem till återvinning.
Här där jag bor finns bla. Röda Korset, Myrorna och Pingstkyrkans second hand.
 
Vet inte vilka som är bäst men vill avråda starkt från att ge dem till Humana People to People. Det är gamla UFF och kläderna säljs och sedan går pengarna till allt annat än vad de ska. Är en sekt som ligger bakom det också. Så skippa dom!
 
Jag brukar ge till second hand här. Alternativt säljs kläderna i butiken oxh kommer till användning, alternativt skickas det till ett land de sammarbetar med och på den vägen kommer kläderna till nytta också. Så gör jag.
Tänker spontant att nästan vilket som helst duger, så länge kläderna inte hamnar på sopberget när de är funktionsdugliga.
 
Jag skulle kolla vad de olika ställena gör med osäljbara kläder. Här tex så skickar Erikshjälpen direkt till behövande i tredje världen, och röda korset tar emot även trasiga kläder för det används som möbelstoppning i deras regi. Dvs inget bara kasseras 👍
 
Jag brukar ge till kyrkornas second hand, här visar de upp vart pengarna går, till olika socialt utsatta i världen. ( förra året gick det till hjälpa att borra brunnar så fler skulle få tillgång till rent vatten).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp