Tillägg till fri tillgång?

saffran

Trådstartare
Hej! Har min häst född 2011, valack, svenskt halvblod på lösdrift med fri tillgång på ensilage och halm. Är osäker på om ja behöver ge någon tillskott, mineraler/vitaminer, müsli, pellets eller vad för att täcka alla behov.

Så här ser analysen ut och det är inte min starka sida att tyda sådant .

Torrsubstans 54.5 %

Råprotein 123 g/kg

Socker 126 g/kg
NDF 588 G/kg
Omsättbar energi till häst 9,9 MJ/kg
Smältbar råprotein 84 G/kg
Omsättbar energi till häst 5.4 MJ/kg
Smältbar råprotein 54 G/kg
Kalcium 6.4 G/kg
Fosfor 3.2 G/kg
Kalium 15 G/kg
Magnesium 1.9 G/kg
Natrium 1.2 G/kg
Svavel 1.6 G/kg

Behöver tips på olika fodermedel som kan fungera ihop med detta ensilage?
Tack på förhand!
 
Det beror ju helt på hur mycket hästen äter i praktiken (och självklart vad den har för behov). Börja med att försöka klura ut ungefär hur mycket som går åt.
 
Du har en hög kvot mellan protein och MJ. Det gör dels att om hästen är normalfödd så kan du räkna med att den får i sig sitt proteinbehov om den är i normalhull. Dessutom är silaget utmärkt att blanda med halm. Du har alltså ett jättebra silage för fri tillgång på silage och halm.

Det du behöver ha koll på är mineralerna. Du behöver dessutom tillsätta selen (det får du via mineralerna). Orkar inte räkna på mineralerna åt dig just nu. Men med en häst som håller sig i bra hull på fria tillgången behöver du inte ge något kraftfoder eller annat tillskott förutom ett passande, selenberikat mineralfoder samt salt.

Så, så länge inte hästen blir för tjock är det bara att säga grattis! :)
 
Skulle tippa på ca 17 kg, räknat på hur mycket han åt när han stog på Box och blev utportionerad sitt ensilage. Är lagom i hull.
 
Jag måste kontrollräkna lite åt dig men det blir senare i helgen, det är inte omöjligt att du kan klara dig undan på att bara tillsätta vit och selen dock. Men minns inte behoven i huvudet för storhästarna längre så måste räkna som sagt :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
698
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp