Tilläggsregistering och skicka passet?

Beaniz

Trådstartare
Jag behöver tilläggsregistera min connemara för att stallet jag är uppstallad i ska kunna registera honom hos jordbruksverket. Om jag förstått det rätt ska hästpasset i orginal skickas för att kunna utföra tilläggsregisteringen. Men hur smart är det egentligen att skicka bort passet? Är orolig över att det ska försvinna i posten och behöver jag inte passet om min häst blir sjuk? Håller dessutom på att vaccinera honom mot botulism just nu då han bytt till hönsilage och då behöver jag ju passet?
 
Jag behöver tilläggsregistera min connemara för att stallet jag är uppstallad i ska kunna registera honom hos jordbruksverket. Om jag förstått det rätt ska hästpasset i orginal skickas för att kunna utföra tilläggsregisteringen. Men hur smart är det egentligen att skicka bort passet? Är orolig över att det ska försvinna i posten och behöver jag inte passet om min häst blir sjuk? Håller dessutom på att vaccinera honom mot botulism just nu då han bytt till hönsilage och då behöver jag ju passet?
Du måste ju skicka passet för att kunna tilläggsregistrera. Du kan skicka rekommenderat. Ta en passkopia så länge, ev vaccinationer och behandlingar kan veterinären skriva in i efterhand. Det brukar inte ta så lång tid, sist jag tilläggsregistrerade hade jag passet tillbaka på en vecka.
 
Jag behöver tilläggsregistera min connemara för att stallet jag är uppstallad i ska kunna registera honom hos jordbruksverket. Om jag förstått det rätt ska hästpasset i orginal skickas för att kunna utföra tilläggsregisteringen. Men hur smart är det egentligen att skicka bort passet? Är orolig över att det ska försvinna i posten och behöver jag inte passet om min häst blir sjuk? Håller dessutom på att vaccinera honom mot botulism just nu då han bytt till hönsilage och då behöver jag ju passet?
Och mina pass var borta i fyra månader, dock inte connemara. Men man vet aldrig vad för fel som uppstår. Det var dock inga problem med posten.
Ta kopior på ALLA sidor, inklusive alla dina vaccineringar osv.
 
Okej då ska jag fixa kopior! Det känns så omständigt detta. Hur vet jag om det finns en ID-kontroll intygad i passet av svensk kontrollant? Det står att det måste finnas en sån. Annars måste jag fixa det innan jag kan skicka iväg passet😅
 
Okej då ska jag fixa kopior! Det känns så omständigt detta. Hur vet jag om det finns en ID-kontroll intygad i passet av svensk kontrollant? Det står att det måste finnas en sån. Annars måste jag fixa det innan jag kan skicka iväg passet😅
Fota av med mobilen.
 
Okej då ska jag fixa kopior! Det känns så omständigt detta. Hur vet jag om det finns en ID-kontroll intygad i passet av svensk kontrollant? Det står att det måste finnas en sån. Annars måste jag fixa det innan jag kan skicka iväg passet😅
ID-kontrollen får inte vara äldre än 90 dagar, så för det mesta behöver man ju göra en för tilläggsregistrering
 
Jag skickade in vår nya ponnys pass för tilläggsregistrering för 1,5 vecka sedan.
Skickade rekommenderat så jag kunde se att det blivit uthämtat av SH (Svenska hästavelsförbundet).
De har fortfarande inte behandlat det, så jag räknar med att det tar minst en månad till innan jag får tillbaka det.

Jag gjorde en ID-kontroll, och skickade med kopia av köpeavtalet.
Just SH kräver att ID-kontrollen inte är äldre än 30 dagar från att passet är dem tillhanda.

Jag tog kopior på alla viktiga sidor i passet, för säkerhets skull.
 
Jag har oxå precis skickat iväg mitt pass, kopierade alla skrivna sidor, ID kontroll giltig i 30 dagar, har en paint.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej allihopa. Behöver er hjälp och era synpunkter. Min mamma dog i november förra året och min pappa som nu är 82 år blev ensam kvar...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 386
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 618
Senast: hoppeloppe
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 676
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp