Tilläggsregistrera Appaloosa-ponny

PonnymammanIna

Trådstartare
Har nyss fått åter vår tilläggsregistrering men ställer mig frågande till översättningen av färgen på ponnyn.
I det utländska passet står APPALOOSA.
Detta är nu översatt till SVART LEOPARDTIGRERAD.
Vad färgen kallas spelar mindre roll så länge det inte blir problem vid en ev identifiering i framtiden.

Saken är att ponnyn har ROSA/BEIGE hud.
HUDEN har svarta fläckar.
ALLT hår är VITT.

Har verkligen försökt förstå mig på de olika benämningarna och ska även kontakta avelsförbundet.
 
Appaloosa är ingen färg.
Färgen heter tigrerad på svenska.
Jag skulle nog säga att om huden är rosa med svarta fläckar så är det nog korrekt färgbenämning. Det är det närmaste man kommer sanningen med den svenska färgnomenklaturen.
 
Har nyss fått åter vår tilläggsregistrering men ställer mig frågande till översättningen av färgen på ponnyn.
I det utländska passet står APPALOOSA.
Detta är nu översatt till SVART LEOPARDTIGRERAD.
Vad färgen kallas spelar mindre roll så länge det inte blir problem vid en ev identifiering i framtiden.

Saken är att ponnyn har ROSA/BEIGE hud.
HUDEN har svarta fläckar.
ALLT hår är VITT.

Har verkligen försökt förstå mig på de olika benämningarna och ska även kontakta avelsförbundet.

Vad är ponnyn för ras/var är originalpasset utfärdat? Hade ni ute svensk ID-kontrollant eller ni bara skickade in passet och de "översatte" färgen?

"Appaloosa" är egentligen inte en färg utan en ras med tigrerade (prickiga) hästar, ibland kallas alla prickiga hästar lite slarvig för appaloosa men det är inte en korrekt benämning i Sverige.

Så som du beskriver det skulle jag tro att den mest korrekta benämningen hade varit att er ponny är skimmel (född leopardtigrerad). Om allt hår är vitt går det inte att säga vilken färg "prickarna" hade från början, men om man skickar in ett gentest kan man få veta om "grundfärgen" är svart eller något annat.
 
Vad är ponnyn för ras/var är originalpasset utfärdat? Hade ni ute svensk ID-kontrollant eller ni bara skickade in passet och de "översatte" färgen?

"Appaloosa" är egentligen inte en färg utan en ras med tigrerade (prickiga) hästar, ibland kallas alla prickiga hästar lite slarvig för appaloosa men det är inte en korrekt benämning i Sverige.

Så som du beskriver det skulle jag tro att den mest korrekta benämningen hade varit att er ponny är skimmel (född leopardtigrerad). Om allt hår är vitt går det inte att säga vilken färg "prickarna" hade från början, men om man skickar in ett gentest kan man få veta om "grundfärgen" är svart eller något annat.
Blandras från Spanien.
En svensk ID-kontrollant kollade honom när han kom. I passet finns foto han jämfördes mot samt chip-koll.

Vet att appaloosa inte är en ”färg” och vad han benämns som här spelar som sagt ingen roll, så länge det inte blir klydd men han är ju chipmärkt så det bör det inte bli.
 
Blandras från Spanien.
En svensk ID-kontrollant kollade honom när han kom. I passet finns foto han jämfördes mot samt chip-koll.

Vet att appaloosa inte är en ”färg” och vad han benämns som här spelar som sagt ingen roll, så länge det inte blir klydd men han är ju chipmärkt så det bör det inte bli.

Den kanske är släkt med @Fiorano s häst då ;) (Hon har också en spansk import som är vit med prickig hud)

Men nej, jag tror inte det blir något klydd. Just tigrering gör ibland konstiga saker med färger och många (även utbildade ID-kontrollanter) har inte så bra koll på det. Ett föl som föds "svart leopardtigrerad" men har en skimmelgen kan det nog dessutom vara väldigt svårt att se om den kommer skimla av eller inte, så det är nog inte alls konstigt att den står som det fast all päls numera är vit.
 
Blandras från Spanien.
En svensk ID-kontrollant kollade honom när han kom. I passet finns foto han jämfördes mot samt chip-koll.

Vet att appaloosa inte är en ”färg” och vad han benämns som här spelar som sagt ingen roll, så länge det inte blir klydd men han är ju chipmärkt så det bör det inte bli.
Min har samma färg och som Gabby säger kommer han också från Spanien. Dio är rosa men med prickar i huden som syns mest när han är blöt och så har han mörka glosögon.

Vad har din för brännmärkning om den har nån? Färgen heter "few spots" men på svenska finns ingen bättre beteckning än tigrerad. Det är en dubbel genuppsättning för det tigrerade anlaget och gör anlaget dominant. Min har antagligen använts i avel, så inte omöjligt att du har en släkting till honom 😃.
received_580024306354983.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp