tilläggsregistrering

Daliafisk

Trådstartare
hej. nu tror jag verkligen jag gjort bort mig helt. vi importerade en ponny från irland september 2019 och först nu ser jag att man egentligen ska registrera dem i en svensk förening? känner mig som värsta amatören och har lite mild panik här, hon heter castle lass och är reggad på tdb ifall det skulle ge någon mer info. vill bara veta vad jag har för alternativ då jag vill lösa licens till årskiftet och komma ut och tävla :///
 
hej. nu tror jag verkligen jag gjort bort mig helt. vi importerade en ponny från irland september 2019 och först nu ser jag att man egentligen ska registrera dem i en svensk förening? känner mig som värsta amatören och har lite mild panik här, hon heter castle lass och är reggad på tdb ifall det skulle ge någon mer info. vill bara veta vad jag har för alternativ då jag vill lösa licens till årskiftet och komma ut och tävla :///

Det billigaste är att registrera i Svenska Hästavelsförbundet, SH.

Har hon stam skulle jag registrerat henne i en rasförening med stam eftersom ston kan ha ett avelsvärde.
 
hej. nu tror jag verkligen jag gjort bort mig helt. vi importerade en ponny från irland september 2019 och först nu ser jag att man egentligen ska registrera dem i en svensk förening? känner mig som värsta amatören och har lite mild panik här, hon heter castle lass och är reggad på tdb ifall det skulle ge någon mer info. vill bara veta vad jag har för alternativ då jag vill lösa licens till årskiftet och komma ut och tävla :///

Du har inte gjort bort dig helt. Det är inte lätt att veta och kunna allt alltid. Du har gott om tid att få ponnyn tilläggsreggad och hinna ut oå tävling.
 
Du skriver rätt datum som hon kom. Alltid bäst att vara ärlig. Var ska du regga henne? Tänk på att få med allt rätt från början. Det brukar kostar lite pengar att komplettera ansökan om det blir fel.
SH låter ju som det enda alternativet, hon är av okänd stam. tänker också att det blir bättre så, skumt att behöva förklara för nästa ägare varför det är så också.
 
SH låter ju som det enda alternativet, hon är av okänd stam. tänker också att det blir bättre så, skumt att behöva förklara för nästa ägare varför det är så också.

Ja som Görel skrev blir det nog det billigaste alternativet. På SH sida står det hur du ska göra så bara följ punkterna och skicka in så har du säkert fått allt fixat innan det är dags för att tävla.
 
Ja som Görel skrev blir det nog det billigaste alternativet. På SH sida står det hur du ska göra så bara följ punkterna och skicka in så har du säkert fått allt fixat innan det är dags för att tävla.
tack så mycket för allt! då är det bara att skicka in det (:
 
Jag importerade en häst från Danmark och gjorde allting rätt. Men eftersom säljaren först glömde att skicka in papperna till det Danska avelsförbundet, som i sin tur skickade räkningen till mig via e-post som i sin tur hamnade i skräpposten (märkligt att man inte skickar så viktiga räkningar via snigelpost), tog det drygt ett år innan hästen till slut blev reggad i Sverige. Hästen blev därför officiellt importerad fel år. Inget som på något vis har fått några följder. Passet har hela tiden följt med hästen precis som det ska, så inget konstigt där.
 
Jag importerade en häst från Danmark och gjorde allting rätt. Men eftersom säljaren först glömde att skicka in papperna till det Danska avelsförbundet, som i sin tur skickade räkningen till mig via e-post som i sin tur hamnade i skräpposten (märkligt att man inte skickar så viktiga räkningar via snigelpost), tog det drygt ett år innan hästen till slut blev reggad i Sverige. Hästen blev därför officiellt importerad fel år. Inget som på något vis har fått några följder. Passet har hela tiden följt med hästen precis som det ska, så inget konstigt där.

Liten passus. I Danmark skickas all 'viktig' post numer via e-post. Alla skall ha en 'officiell' mailadress för räkningar och annan viktig mail. Detta är en av anledningarna till att postmord går så dåligt, mkt lite post i Danmark.
 
Liten passus. I Danmark skickas all 'viktig' post numer via e-post. Alla skall ha en 'officiell' mailadress för räkningar och annan viktig mail. Detta är en av anledningarna till att postmord går så dåligt, mkt lite post i Danmark.

Verkligen? Min gamla farmor kan inte ens sätta igång en dator. Hon hade aldrig rett ut att betala räkningarna om hon var tvungen att blanda in en dator.
 
Som ägarbevis räcker det ju att bara skicka in en kopia på köpeskontraktet/kvittot? Så gjorde jag med två importer. Båda var dessutom efter "90 dagar" i Sverige.
 
Du behöver det inte. Det finns ett formulär på hemsidan du kan skriva ut för det. Där ber man två random människor intyga att man äger hästen. Det har jag fått göra på mina två senaste som jag har köpt.
Jag hoppas dock inte att "två random människor" skriver på ett alternativt ägarintyg. De kan ju liksom omöjligt veta om du äger hästen, är fodervärd eller har stulit den.
Du kan ju alltid kolla med säljaren om hen har sin kopia kvar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 769
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Min b-ponny är importerad från Danmark från början. 2007 el. 2008 om jag har fattat det hela rätt. Första Svenska ägarbeviset är reggat...
Svar
3
· Visningar
2 140
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har läst och läst och läst på jordbruksverkets hemsida och på min rasförenings hemsida men det står ju bara kopierat från varandra...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp