tilläggsregistrering

Jag ska också tillägga att ingen kommer hänga dig för att du är sen med tilläggsregistreringen.
Det enda som skulle kunna hända är om du av någon anledning får en inspektion och de upptäcker att din häst inte är tilläggsregistrerad trots att den varit i landet rätt länge, så kommer du få en uppmaning av inspektören att åtgärda det direkt. Det är nog först om du inte gör det som det kan bli problem.
 
Jag ska också tillägga att ingen kommer hänga dig för att du är sen med tilläggsregistreringen.
Det enda som skulle kunna hända är om du av någon anledning får en inspektion och de upptäcker att din häst inte är tilläggsregistrerad trots att den varit i landet rätt länge, så kommer du få en uppmaning av inspektören att åtgärda det direkt. Det är nog först om du inte gör det som det kan bli problem.
låter vettigt! så jag borde skriva i att hon faktiskt kom i september 2019? känns bäst så men...
 
Ursäkta men hur kan du både ha tappat köpekontrakt och glömt tilläggaregga hästen??
Låter verkligen som något fuffens.

Var det du som importerade hästen?
jag är 16, så nej, det var mina föräldrar. jag tvingade mamma leta precis överallt då hon haft pappren men hittade inget, visste inte om att man var tvungen att regga.
 
Hör med säljaren om hen har sitt exemplar kvar och kan skicka en (vidimerad) kopia till er.

Och skaffa en pärm som det står HÄST på, där alla papper som har med hästen att göra sätts in i fortsättningen. Ett köpekontrakt smäller högre än ägarregistreringen som ägarbevis, så det finns skäl att ha ordning på sånt. Och när ni köper något dyrare till hästen, som en sadel, bör ni se till att det kvittot sparas osv.
 
jag är 16, så nej, det var mina föräldrar. jag tvingade mamma leta precis överallt då hon haft pappren men hittade inget, visste inte om att man var tvungen att regga.
Säljaren har förhoppningsvis kvar sitt exemplar av kontraktet, kontakta henom och be att få en kopia.
 
låter vettigt! så jag borde skriva i att hon faktiskt kom i september 2019? känns bäst så men...


Men du behöver väl inte skriva nånstans när hon kom?

Jag har för någon vecka sedan skickat in papprena på min importerade häst och inte behövde man fylla i nånstans när hästen kom till Sverige. Och då valde jag ändå att registrera fullständigt med stam å mig som ägare och allt.
 
Men du behöver väl inte skriva nånstans när hon kom?

Jag har för någon vecka sedan skickat in papprena på min importerade häst och inte behövde man fylla i nånstans när hästen kom till Sverige. Och då valde jag ändå att registrera fullständigt med stam å mig som ägare och allt.
måste skicka med ägarbevis, och där ska det stå datumet hon kom till sverige ://
 
måste skicka med ägarbevis, och där ska det stå datumet hon kom till sverige ://

Men alltså...

NEJ! Har du inte ett ett köpeskontrakt eller kvitto så skriver du ut ett alternativt ägarintyg som sen ska styrkas/skrivas under av två vittnen. Där står det inte heller nånstans när hästen kom till Sverige för det är helt ointressant. Däremot står ju försäljningsdag om du har köpeskontrakt men det är ju totalt oväsentligt för dem.

Gå in på svehäst.se och kolla under fliken för tilläggsregistring så ser du exakt hur du ska gå tillväga, även om köpeskontrakt /kvitto saknas.

https://svehast.se/hastpass/tillaggsregistrera-en-hast/
 
Men alltså...

NEJ! Har du inte ett ett köpeskontrakt eller kvitto så skriver du ut ett alternativt ägarintyg som sen ska styrkas/skrivas under av två vittnen. Där står det inte heller nånstans när hästen kom till Sverige för det är helt ointressant.

Gå in på svehäst.se och kolla under fliken för tilläggsregistring så ser du exakt hur du ska gå tillväga, även om köpeskontrakt /kvitto saknas.

https://svehast.se/hastpass/tillaggsregistrera-en-hast/
ah jo iofs, det står ju datum vi började äga henne...tänkte inte på det!
 
ah jo iofs, det står ju datum vi började äga henne...tänkte inte på det!

Min nuvarande häst hade varit i Sverige sen i början av maj men jag skickade in papprena bara för nån vecka sen. Min förra häst som också tilläggsregistrerades av mig hade varit i Sverige drygt ett år innan jag skickade in hans papper. Ingen bryr sig så länge det blir gjort, helst så fort som möjligt såklart.
 
Min nuvarande häst hade varit i Sverige sen i början av maj men jag skickade in papprena bara för nån vecka sen. Min förra häst som också tilläggsregistrerades av mig hade varit i Sverige drygt ett år innan jag skickade in hans papper. Ingen bryr sig så länge det blir gjort, helst så fort som möjligt såklart.
åhhh du vet inte hur mycket dedär förenklade allt för mig, då skickar jag in allt när jag släpat ut en chipläsare (:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 782
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Min b-ponny är importerad från Danmark från början. 2007 el. 2008 om jag har fattat det hela rätt. Första Svenska ägarbeviset är reggat...
Svar
3
· Visningar
2 146
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag har läst och läst och läst på jordbruksverkets hemsida och på min rasförenings hemsida men det står ju bara kopierat från varandra...
Svar
3
· Visningar
923
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp