Tilläggstjänster, vad betalar ni?

Quez

Trådstartare
Har ni en fast summa för insläpp/utsläpp/fodring/täckesbyte med mera? Låter tio kronor per gång rimligt?

Hur gör ni vid sjukdom/planerade resor? Får ni mängdrabatt då?

Stallägaren reagerade på mitt förslag till avtal och trodde att det kunde bli orimligt dyrt. Vad tycker ni?
 
Har ni en fast summa för insläpp/utsläpp/fodring/täckesbyte med mera? Låter tio kronor per gång rimligt?

Hur gör ni vid sjukdom/planerade resor? Får ni mängdrabatt då?

Stallägaren reagerade på mitt förslag till avtal och trodde att det kunde bli orimligt dyrt. Vad tycker ni?
Aldrig att jag hade gjort det för en tia.
Bara att räkna ut hur många täckesbyten det behöver göras på 1 timme för att få ut något som liknar lön.
 
Har ni en fast summa för insläpp/utsläpp/fodring/täckesbyte med mera? Låter tio kronor per gång rimligt?

Hur gör ni vid sjukdom/planerade resor? Får ni mängdrabatt då?

Stallägaren reagerade på mitt förslag till avtal och trodde att det kunde bli orimligt dyrt. Vad tycker ni?
Då skulle det bli ca 600 kr per månad då om det bara var ut och insläppen inräknade där
 
Vad är en rimlig summa för dig?
Alla stall är olika till hur lång tid olika sysslor tar men skulle inte jobba för mindre än 150kr/h innan skatt men efter moms, egenavgifter mm.

Så bara att räkna ut hur lång tid olika sysslor tar tex hur lång tid tar det att hämta och lämna täcke och hur lång tid det tar att byta, räkna sedan ut hur lång tid det tar att ta hästen och gå från och till hagen för priset för in och ut (skiljer det mycket så är ett snitt för tiden till och från olika hagar. )
 
Har ni en fast summa för insläpp/utsläpp/fodring/täckesbyte med mera? Låter tio kronor per gång rimligt?

Hur gör ni vid sjukdom/planerade resor? Får ni mängdrabatt då?

Stallägaren reagerade på mitt förslag till avtal och trodde att det kunde bli orimligt dyrt. Vad tycker ni?
Hos oss ingår allt sånt så beror ju helt på avtal. Antar att ni har kallhyra som bas och man sedan köper till alla tjänster som önskas?

Då får man avgöra själv vad man anser är rimligt isåfall.

För mig är ett täcke på en självklarhet vid utsläpp i hage, annars kan jag lika gärna släppa ut hästen själv eller byta stall.
Däremot mockning är en tjänst jag gärna utför själv men annars kan köpa till vid semester eller sjukdom.

Som sagt, beror ju helt på både stall och hur det hela är uppbyggd.
Är det du som ska börja utföra dom tjänsterna?
 
Senast ändrad:
I stallet där jag står så ingår ut/insläpp och alla fodringar men vi kan köpa till extra grejer. Liten tjänst är 20kr (inkl moms) per gång och stor tjänst 60kr/gång. Liten tjänst är typ ett täckesbyte, ta av lindor eller dylikt. Stor tjänst är utanför ordinarie tid eller att den som genomför tjänsten måste flytta på sig (utsläpp vid annan tid, tex om hästen stått inne för skoning).

Vi har också löpande tjänster att lägga till, tex har jag täcke på (300kr/månaden), och flugmask av/på (50kr/månad). På vinterhalvåret har jag även BoT på/av fram (150kr/månaden) Våra stallägare har räknat på typ vilken tid det tar att genomföra vissa tjänster och priset utgår från det. Vi har möjlighet att köpa till och skräddarsy tjänster så att de passar oss och hästen, det tycker jag är jättebra. Samtidigt som det känns bra för mig att betala för sådant som tar mer tid för stallägarna att sköta kring min häst.

Vi kan också köpa till mockning (100kr) och foderberedning (50kr) per gång, men dubbla priset på helger och röda dagar.

Jag kan tycka att vissa tjänster är billiga (täcket tex,) medan andra är ganska lagom (snabbbandage av/på, av tar 20 sekunder)
 
Där mina hästar står nu finns ingen möjlighet att köpa sånt. I ett tidigare stall, kollektiv men vissa av oss tog ibland ut/insläpp åt andra, var ett ut/insläpp (10-14 hästar) "värt" 100 kr. Tog ungefär en halvtimme för mig. Besvärliga pass, typ storhelger, brukade vara 200 kr.
 
Hos oss ingår allt sånt så beror ju helt på avtal. Antar att ni har kallhyra som bas och man sedan köper till alla tjänster som önskas?

Då får man avgöra själv vad man anser är rimligt isåfall.

För mig är ett täcke på en självklarhet vid utsläpp i hage, annars kan jag lika gärna släppa ut hästen själv eller byta stall.
Däremot mockning är en tjänst jag gärna utför själv men annars kan köpa till vid semester eller sjukdom.

Som sagt, beror ju helt på både stall och hur det hela är uppbyggd.
Är det du som ska börja utföra dom tjänsterna?

Det är stallägaren som ska få betalt om vi vill ha hjälp med detta och ja, vi hyr då med kallhyra som bas.
 
Har ni en fast summa för insläpp/utsläpp/fodring/täckesbyte med mera? Låter tio kronor per gång rimligt?

Hur gör ni vid sjukdom/planerade resor? Får ni mängdrabatt då?

Stallägaren reagerade på mitt förslag till avtal och trodde att det kunde bli orimligt dyrt. Vad tycker ni?
Vi betalar 20 kr/dag för utsläpp.
 
Där mina hästar står nu finns ingen möjlighet att köpa sånt. I ett tidigare stall, kollektiv men vissa av oss tog ibland ut/insläpp åt andra, var ett ut/insläpp (10-14 hästar) "värt" 100 kr. Tog ungefär en halvtimme för mig. Besvärliga pass, typ storhelger, brukade vara 200 kr.
Hur många hästar gällde det då? Jag tänker tio kronor per gång och häst.
 
Aldrig hört talas om att det kostar extra att ta av och på täcke. Det ha liksom ingått i in och utsläpp i alla stall jag hört talas om. Mockning och iordningställande av foder är extra tjänster i min värld.
 
Aldrig hört talas om att det kostar extra att ta av och på täcke. Det ha liksom ingått i in och utsläpp i alla stall jag hört talas om. Mockning och iordningställande av foder är extra tjänster i min värld.
Ta av och på täcke är ett riktigt tungt skitgöra och därför ingår inte det alls i vissa stall. Att det har ingått i din stallhyra innebär ju inte att det inte kostar något utan att det är inbakat redan. Vilka tjänster som ingår är ju upp till stallägaren. Mockning och iordningställande av foder kan ingå precis som in/utsläpp och täcke på/av kan ingå.
 
Aldrig hört talas om att det kostar extra att ta av och på täcke. Det ha liksom ingått i in och utsläpp i alla stall jag hört talas om. Mockning och iordningställande av foder är extra tjänster i min värld.

Jag kan tycka att det är en smakfråga vad man föredrar som verksamhetsdrivare och kund, ett högt pris med mycket inkluderat eller ett lägre med skräddarsydda tillval. Det är olika utmaningar kring båda.

Själv skulle jag som kund nog föredra att kunna skräddarsy då täcke av/på är något som eventuellt behöver köpas till några få gånger om året, för många hästar. Och andra har andra önskemål som är mer krävande och då är det väl rimligt att de betalar mer?

Den största utmaningen för stallägare i dagsläget, i många regioner, är att överhuvudtaget få rimligt betalt för utfört arbete och slippa kunder som vill betala svart för att få ned priset.
 
Vi sköter oss själva och delar på alla utsläpp och fordringar. Ingen slipper undan. Täckesbyten utförs endast vid enstaka tillfällen. Åker någon bort så får den lösa det med att någon annan kommer och tar skötsel och andra pass eller byta med oss andra.
 
Min står på lösdrift men det finns boxplatser med. Där ingår in- och utsläpp men inget annat. Det finns en separat prislista som kan uppdateras vid behov för verkligen allt annat. Vill jag att min häst ska bli intagen för hovslagare kostar det 200, utsläppt igen och sopat efter ytterligare 100. Täcke på eller av enstaka gång 50. Från enstaka tjänster upp till att allt kring hästen fixas inklusive ridning.

Det finns en anställd person på heltid som sköter detta och annat i stallet plus personer som kommer in på timmar ibland vid behov. Vill man ha allt så kostar det. För det tar tid och det måste gå runt.
 
Jag står i ett stall med uteboxar och inneboxar. Står man i innebox ingår täckesbyte vid in/utsläpp pga temperaturskillnad. I just vårt stall ingår dock in/utsläpp, fordringar, vatten i hagarna och mockning av hagarna året runt.

Annars kostar mockning 700kr/månad (mån-fre), alt. 150kr/gång.
Täckesbyte/benskydd 300kr/månad. Skaltäcke ingår då för inneboxarna.

Om jag t ex är borta 10 dagar skulle jag förmodligen köpa till mockning för hela månaden, alternativt kolla om de kan göra något med priset, men har inte behövt fråga om det hittills.

Om jag t ex skulle åka till stallet och ta på hästen täcke för 10kr/gång skulle det inte vara värt det, om jag däremot är stallägare och det är en tilläggstjänst så känns 10-20kr/gång rimligt för t ex täckesbyte
 
Aldrig hört talas om att det kostar extra att ta av och på täcke. Det ha liksom ingått i in och utsläpp i alla stall jag hört talas om. Mockning och iordningställande av foder är extra tjänster i min värld.

Täckesservice har visserligen ingått i de flesta stall jag stått i (men då med tydliga restriktioner: ett täcke av eller ett täcke på, inga byten eller liknande, endast snabbknäppen, inga benremmar), men jag har FULL förståelse för att stora stall väljer bort det eller reglerar det. Det är skitigt, tungt, tar oproportionerligt långt tid (framför allt om man kanske måste hänga undan täcken på tork) och dessutom förenat med en del risker (sparkar, bett, klämskador), inte minst för att de ofta sker i samband med fodring/hungriga hästar. Jag har också sett många, många annonser där det kostar extra.

Jag har hatat täckeshanteringen i alla stall jag står i eftersom det är skillnaden mellan ett insläpp på en kvart och ett insläpp som kan dra ut hur mycket som helst på tiden.
 
Vi har rullande schema för utsläpp av hela stallet på helgerna, det går att deala bort för 150 kronor per gång. Det är ju då täckespåläggning, utsläpp och morgonfodring i hage.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
920
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 938
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 543
Senast: Mumfie
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp