Tilläggstjänster, vad betalar ni?

Jag tänker att prissättning av extra tjänster är beroende av stallets förutsättningar, var stallägaren/chefen bor (i mitt kommande stall bor inte hon som driver stallet vid stallet, utan bensinkostnader behöver ingå om jag köper tjänster), hur smidigt och lättarbetat det är samt hur många hästar och hur hanterbara de är.

Jag har betalat 100-200 för att lösa bort insläpp/utsläpp av mellan 10-15 hästar (Det dubbla på midsommar/jul/nyår/påsk). Mockning inkl vatten, höpåsar och kraft har kostat mig mellan 50-100 kr per gång. Intag & Utsläpp vid skoning 200 kr. När jag jobbade 25 % i Sthlm betalade jag 650 per vecka för mockning 5 dgr, tillsyn och lösning av mitt insläpp. Vid sjukdom eller önskemål om hjälp samma dag av andra anledningar har det varit 25 % dyrare.

Jag hade aldrig accepterat 10 spänn i betalning som för enstaka tjänst.
 
Stallet som jag sköter faktureringen åt har följande prislista:
Mockning box 70:-
Påfyllning av spån 30:- (kostnaden för spånet tillkommer)
Packning höpåsar+matburkar 50:-
Skydd på & av 35:-
Skydd av 20:-
Lindor på & av 50:-
Lindor av 45:-
Påfyllning vatten i hage 60:-
Extra täcke på & av 60:- (1 täcke på & av ingår i hyran)
Intag+utsläpp vid tex hovslagarbesök 100:-
Flughuva på & av 20:-
Skrittmaskin 100:- (personal leder hästen till skrittmaskinen, låter den gå 30 min och hämtar den)
 
Stallet som jag sköter faktureringen åt har följande prislista:
Mockning box 70:-
Påfyllning av spån 30:- (kostnaden för spånet tillkommer)
Packning höpåsar+matburkar 50:-
Skydd på & av 35:-
Skydd av 20:-
Lindor på & av 50:-
Lindor av 45:-
Påfyllning vatten i hage 60:-
Extra täcke på & av 60:- (1 täcke på & av ingår i hyran)
Intag+utsläpp vid tex hovslagarbesök 100:-
Flughuva på & av 20:-
Skrittmaskin 100:- (personal leder hästen till skrittmaskinen, låter den gå 30 min och hämtar den)
Skrittmaskin 100 kr per gång lät som ganska mycket?
 
Nja, va kostar den att driva i 30min? + ev låna på maskinen, hästen kanske behöver ha av täcke och på skydd. Den ska mockas och ev krattas efter. Fullt rimligt tycker jag. :) speciellt om det är vitt som det verkar vara ovan.:)
Ingår täckesbyten och skydd i summan? Isåfall förstår jag mer kostnaden.
Hur mycket drar en skrittmaskin?
 
Skrittmaskin 100 kr per gång lät som ganska mycket?

Det är inte själva skrittmaskinen som kostar (tillgång till den ingår i hyran), det är kostnad för personal som ska gå och hämta hästen i hagen, sätta på ev skydd, leda hästen till skrittmaskinen och sedan efter en halvtimme gå och hämta hästen, ta av skydd och leda ut hästen i hagen igen, samt mocka skrittmaskinen. Det är ju mer jobb än att gå och hämta in/släppa ut häst för hovslagarbesök, men samma avgift. (Vid hovslagar- eller veterinär-besök är det alltså bara att hämta in/släppa ut häst som ingår i de 100:-, ska personalen stå med och hjälpa till vid själva skoningen/vaccineringen el dyl, så kostar det betydligt mer.)
 
Det är inte själva skrittmaskinen som kostar (tillgång till den ingår i hyran), det är kostnad för personal som ska gå och hämta hästen i hagen, sätta på ev skydd, leda hästen till skrittmaskinen och sedan efter en halvtimme gå och hämta hästen, ta av skydd och leda ut hästen i hagen igen, samt mocka skrittmaskinen. Det är ju mer jobb än att gå och hämta in/släppa ut häst för hovslagarbesök, men samma avgift. (Vid hovslagar- eller veterinär-besök är det alltså bara att hämta in/släppa ut häst som ingår i de 100:-, ska personalen stå med och hjälpa till vid själva skoningen/vaccineringen el dyl, så kostar det betydligt mer.)
Förstår. Låter som vettigt upplägg. Tack för redogörandet!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
889
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 782
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 473
Senast: Mumfie
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp