Tillagad kalkon, hållbarhet i rumstemp?

gul_zebra

Trådstartare
Pga trasig kyl har min partners matlåda förvarats i rumstemp på jobbet i 1,5 dygn. Matlådan innehåller potatisgratäng med svamp och ugnsstekt kalkon. Är det säkert att äta eller borde han fixa nånting annat?
 
Pga trasig kyl har min partners matlåda förvarats i rumstemp på jobbet i 1,5 dygn. Matlådan innehåller potatisgratäng med svamp och ugnsstekt kalkon. Är det säkert att äta eller borde han fixa nånting annat?
Kan du inte hetta upp det till 100 grader en stund så är det inte värt att chansa och med den rätten låter det svårt.
 
Jag hade inte ätit gammal kalkon ens efter upphettning:

"Toxinerna kan exempelvis bildas när toxinbildande bakterier förökar sig i mat som förvaras för varmt eller i mat som inte kylts ned tillräckligt snabbt efter tillagning. Vissa av dessa toxiner tål upphettning, vilket innebär att även om bakterierna som tillverkat toxinet dör vid tillagning så kan toxinet finnas kvar i maten."

https://www.livsmedelsverket.se/liv...r-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/bakterier
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 751
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 869
Senast: cirkus
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 745
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 283
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp