Tillåtna bakskydd

the_connemara

Trådstartare
Jag är inte inne i hoppning, det kan jag erkänna. Men en notis i senaste Ridsport (nr. 12 23 juni 2008) på sidan 5 "Nya bestämmelser kring bakbensskydd" uppmärksammade jag.

Direktcitat: "Nytt är: Skyddet ska täcka kotan. Högsta höjd på skyddet på insidan 15 cm; lägsta höjd på skyddet på utsidan 5 cm. Endast en rem, oelastisk, d v s ej töjbar, för knäppning är tillåten och skall vara på utsidan. Övrigt material såsom remmar, lindor m m är ej tillåtna." (dock kan felskrivning av mig finnas)

Gäller detta ALL hoppning på häst? Ponny? Alltså man får inte rida med lindor alls längre? Det står visserligen Folksam Scandinavium Open, men innebär det enbart i den tävlingen (eller vad det nu är, insatt som sagt) eller att det är nytt därifrån? Varför bara i en tävling? Varför passar inte TR där?

Kan vi dra lite bildex (länka till copywrite) för att komma underfund med vad som får användas?

http://images.google.com/imgres?img...um=1&hl=sv&rls=SUNA,SUNA:2006-47,SUNA:sv&sa=N
Två elastiska remmar - inte tillåtet?

http://images.google.com/imgres?img...um=1&hl=sv&rls=SUNA,SUNA:2006-47,SUNA:sv&sa=N
För höga (jag har inte mätt mina dock men misstänker) och en elastisk rem - inte tillåtna?

http://images.google.com/imgres?img...um=1&hl=sv&rls=SUNA,SUNA:2006-47,SUNA:sv&sa=N
Antingen två remmar eller en elastisk rem - inte tillåtna?

Jag måste fattat fel va?

Själv hoppar jag med eskadrons låga (ej flexisoft) och det är ju iaf en rem och ingen resår.
 
Senast ändrad:
Sv: Tillåtna bakskydd

Detta gäller väl bara för unghästar som startar i falsterbo.
Två av bilderna du länkat till är ju dessutom senskydd (fram).
Tycker det är rätt, vissa hästar är så känsliga att du kan "manipulera" genom att dra åt allt du orkar precis när dom går in på banan.
I alla fall när det gäller unga hästar tkr jag det är rätt, med äldre rut. är det en annan sak.
Dom unga "tävlar" ju inte på samma sätt utan "produceras för att tävla" om man kan säga så.

Flera märken har ju tagit fram spec. "unghäst" skydd nu, då dom inte får väga mer än 500g (tror jag det är?) per PAR efter ritt, vilket betyder att om det regnar så får man passa sig så skydden inte suger åt sig för mkt.
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Det är inte samma regler på vanlig tävling enligt TR som det är på speciella unghästtävlingar som tex Breeder's och Scandinavian Open. Så såvida du inte ska tävla unghästchampionat av något slag så behöver du enbart tänka på det som står i TR. Lycka till med din unghäst/ponny!

På din fråga varför de väljer att ha separata regler så är det väl att de vill ha så lite påverkan som möjligt på unghästarna. Varför TR inte följer dessa mer strikta regler - ja - det får du fråga ridsportförbundet om! :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tillåtna bakskydd

Scrolla ned lite så kommer fler bilder ;)

Men oki! Då hänger jag med bättre. Tack för bra svar :)
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Tack för även ditt svar :)



Men om man spinner vidare lite då, dessa skydd som "hemmaskydd" är väl inte farliga? Rätt spända? Rider min unghäst (som verkligen inte ska gå champ/breeders o dyl som övervuxen ponny) med eskadrons flexisoft bakskydd, dvs dessa halvhöga eftersom jag tycker de sitter bättre och skyddar lite mer. Kan det bli fel då?

Har de vanliga när han hoppar. Fast terrängskydden är ju höga? :crazy:
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Så fort skydden väger mer (vilket de ju gör när de blir större) kan man börja se dem som teknikskydd, men de du pratar om - de halvhöga från Eskadron har ju inte någon speciell utforming eller ens någon vikt att tala om som gör att de kan klassas som påverkningsbara skydd direkt. Så fortsätt med dem du.
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Nä, de är ju snarare jättelätta eftersom de är tunnare och smidigare. Så bra, tack för svaret :bow:
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Jag är inte inne i hoppning, det kan jag erkänna. Men en notis i senaste Ridsport (nr. 12 23 juni 2008) på sidan 5 "Nya bestämmelser kring bakbensskydd" uppmärksammade jag.

Direktcitat: "Nytt är: Skyddet ska täcka kotan. Högsta höjd på skyddet på insidan 15 cm; lägsta höjd på skyddet på utsidan 5 cm. Endast en rem, oelastisk, d v s ej töjbar, för knäppning är tillåten och skall vara på utsidan. Övrigt material såsom remmar, lindor m m är ej tillåtna." (dock kan felskrivning av mig finnas)

Gäller detta ALL hoppning på häst? Ponny? Alltså man får inte rida med lindor alls längre? Det står visserligen Folksam Scandinavium Open, men innebär det enbart i den tävlingen (eller vad det nu är, insatt som sagt) eller att det är nytt därifrån? Varför bara i en tävling? Varför passar inte TR där?

Kan vi dra lite bildex (länka till copywrite) för att komma underfund med vad som får användas?

http://images.google.com/imgres?img...um=1&hl=sv&rls=SUNA,SUNA:2006-47,SUNA:sv&sa=N
Två elastiska remmar - inte tillåtet?

http://images.google.com/imgres?img...um=1&hl=sv&rls=SUNA,SUNA:2006-47,SUNA:sv&sa=N
För höga (jag har inte mätt mina dock men misstänker) och en elastisk rem - inte tillåtna?

http://images.google.com/imgres?img...um=1&hl=sv&rls=SUNA,SUNA:2006-47,SUNA:sv&sa=N
Antingen två remmar eller en elastisk rem - inte tillåtna?

Jag måste fattat fel va?

Själv hoppar jag med eskadrons låga (ej flexisoft) och det är ju iaf en rem och ingen resår.

Om du menar att du använder eskadrons "vanliga" bakskydd alltså de som bara sitter med plast på insidan så är det faktiskt vist elastisk rem i knäppningen så uppenbarligen är nu dessa också förbjudna.
Blir så jäkla trött på folk som håller på och klyddar med bakskydden så att vi andra skall bli drabbade och inte kunna använda normala skydd som hästen trivs med.
Tyvärr vet jag flera som sätter på teknikskydd i kvalen för att hästen skall kvala, så jäkla tröttsamt, har inte hästen tillräcklig teknik för att ta sig dit utan hjälpmedel så har den f*n inte i finalerna att göra.

Själv funderar jag inte ens på att sätta på en häst skydd utan resår i stängningen då jag tycker det blir alldeles för stumt för hästen tittar man på en häst som haft fasta remmar när man plockar av skydden efter en hoppning så har den klara märken kvar efter remmarna något som aldrig inträffar med elastiska remmar (som är korrekt spända och inte åtdragna). Dessutom är det ju sjukt nog så att 99% av teknikskydden har just fasta remmar och inte elastiska.

Med tanke på att skydden får väga max 400gram så finns det inte heller mkt att välja på, läderskydden går bort alla jag provvägt ligger antingen över eller precis på, lite regn på det och de blir för tunga. Dessutom har i alla fall jag inga läderskydd som inte remmarna har en bit elastisitet vilket gör att de inte längre är tillåtna.
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Kan inte mer än hålla med dig. Varför till varje pris kvala även fast hästen inte är redo för det, och att fuska för att ta sig dit.

En gång i tiden hade jag frambenskydd med fasta läder remmar. KOmmer aldrig mer att annvända det! Min häst fick en konstig bula/svullnad på framsidan av benen (frambenen) och då var remmarna absolut inte hårt spända, tror att det uppstod i samband med att senan som går vid framsidan att den blev irriterad (hade veterinär inkopplad då jag blev orolig). I och för sig så är hästen i sig väldigt kännslig och överreagerar lätt, menjag komemr aldrig mer att använda läder remmar, utan kör med elastiska breda spännen.
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Med tanke på att skydden får väga max 400gram så finns det inte heller mkt att välja på, läderskydden går bort alla jag provvägt ligger antingen över eller precis på, lite regn på det och de blir för tunga. Dessutom har i alla fall jag inga läderskydd som inte remmarna har en bit elastisitet vilket gör att de inte längre är tillåtna.

Jag sitter också och funderar på vilka skydd man skulle kunna ha - för som du vill jag INTE ha UTAN elastik. Men om nu regeln är sådan, vad har man att välja på liksom? Som du skriver är läderskydd för tunga och plastskydden har mig veterligen alla elastik? Eller har jag missat några skydd??
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Alltså detta är ju än så länge bara i finalerna i falsterbo som det gäller, vad jag förstår så är det inget som kommer gälla i breeders i höst (än iaf, beror väl på om arrangörerna ändrar)...
Så det är ju bara att tävla på med dom vanliga än så länge.
Tex. verdus har tagit fram en modell som väger väldigt lite och som dom garanterar inte ska suga åt sig vatten samt inte är elastiska någonstans...
Sen tror jag att större delen av hästarna inte är så pass känsliga att dom bryr sig om vilken sorts skydd som sitter på så länge dom sitter "normalt" (alltså inga jätte tunga eller väldigt hård åtdragna)

Ang. att folk tar till vissa metoder för att kvala sina hästar tror jag man får skylla lite på potentiella köpare !!!??
Nuför tiden så är hästar som inte hunnit kvala till falsterbo inte värde något!! Hästar som inte är helt klara, hade ett pet för mkt i kvalen eller som är lugnt tagna är inte intressanta för många "medelryttare" som ska köpa häst o vill ha en 5-åring som hellst ska ha vunnit 140 redan!! (samt att dom hellst ska kosta 50 000)
Hysterin på resultat på unga hästar kan inte vara hälsosam!!!
Har pratat med flera unghäst utb. på senaste tiden som säljer en del hästar också, och alla säger samma sak.
Det har väl gjorts en del arbeten av tex. hippologer med samanband mellan hur många som gått/vart plac. i unghästchampionat o sedan gått svår klass, någon som har i huvudet vad dom kom fram till !?
Självklart finns det talangfulla hästar som matchas väl inför dessa uppg. utan att stressas, men det ligger så mkt pengar i de nu att ryttare som inte riktigt klarar av de stressar fram hästarna och "råkar" kvala in o sen bränner hästarna!!
Senast förra året var det ju stor debatt nere i falsterbo att för många kvalar och för många kommer ner som eg. inte har något alls där att göra!
samtidigt kan man inte skärpa kvalen tycker jag för då blir trycket kanske för stort på dom som är klara för uppgiften.



Håller ni inte med?
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Håller ni inte med?
Jo absolut!

Lite annat också..
Alltså har jag förstått det rätt om de vanliga Veredus olympic-bakskydden än sålänge är tillåtna på Breeders i höst? Håller på att kvala min dit, känns som att det kan vara bra att ha koll även om det är långt kvar...
 
Sv: Tillåtna bakskydd

De billigaste billigaste kotskydden i Börjes är utan elastik! Och de är dessutom rätt bra :laugh: Ett tips!
 
Sv: Tillåtna bakskydd

ja än så länge är dom det.
Men till breeders kan man väl kvala på vilket bett som hellst medans man i finalen har restriktioner tex....?
Det är så mkt regler kring unghästarnas utrustning man måste ha koll på :) !!
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Ja kvala kan man ju göra på "vad man vill", men som du säger är det mycket regler i finalen..
Man får väl avvakta och se om det kommer nya restriktioner.........
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Eftersom jag har ett 6 årigt sto som ska starta i falsterbo så undrar jag vilka skydd man egentligen får ha?

Det är ju hög tid att skaffa det nu isf..
 
Sv: Tillåtna bakskydd

"Nytt är: Skyddet ska täcka kotan. Högsta höjd på skyddet på insidan 15 cm; lägsta höjd på skyddet på utsidan 5 cm. Endast en rem, oelastisk, d v s ej töjbar, för knäppning är tillåten och skall vara på utsidan. Övrigt material såsom remmar, lindor m m är ej tillåtna."

tex. dessa
21020113_2.jpg

annars rek. någon att Börjaes har ett par som borde uppfylla kraven men man kanske ska kolla upp hur mkt vatten dom suger upp (måste ju tänka på vikten också)
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Jo, börjes suger nog upp en del tyvärr. kan hända att de blir för tunga om det regnar. men om det är bra väder så :)
 
Sv: Tillåtna bakskydd

Ska ge mig iväg till hästsportaffären idagarna och se om de kan få in de Vederus Nero(?) skydden.

Då får inte ha vederus cabon gel ?
 

Liknande trådar

Dressyr Undrar om detta bettet är okej att tävla dressyr med (PONNY)...
Svar
1
· Visningar
1 203
Senast: Anyo
·
Dressyr Hej! Ska till våren böjar tävlar lite lokal dressyr - Lb:1 klasser. Har inte tävlat lokal dressyr förut och har därför ett par frågor...
2
Svar
30
· Visningar
4 342
E
Utrustning Undrar vad nypriset på ett Mylers Toklat-bett är?! Någon som vet? Bettet jag pratar om är detta:
Svar
11
· Visningar
1 538
Senast: fjordtokan
·
L
Utrustning Vad heter modellen på Penelope Leprevost GPA kavaj? Har dragkedja och specialsydda armbågar.
Svar
0
· Visningar
1 309
Senast: lisah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp