Bukefalos 28 år!

Tillåtna bett dressyr?

kopparberg

Trådstartare
Har lusläst TR men faktiskt inte förstått fullt ut vilka bett som är tillåtna!
Min häst har rejäla problem med att använda bett. Av någon anledning så flyttar hon själv runt bettet i munnen, vilket har gett henne problem med tänderna! Och eftersom hon är så känslig i munnen ger det ju även problem i ridningen, hon upplever obehag.

Och alla som "minsann vet hur hästar fungerar på bett" och anser att det alltid är ryttarens fel behöver inte säga felet är mitt som ryttare och läxa upp mig i tråden. Det för att ni har inte sett mig rida och jag har utmärkta tränare och en tandkunnig veterinär som anser felet inte är mitt. Så låt bli att svara om ni bara vill kritisera mig som ryttare! :)

Min veterinär ska ta med mig och min häst till "Torbjörn" i höst för behandling och kunsultation, men jag vill veta vad jag får tävla med för bett innan dess!

Att hästkunnig veterinär kollar upp och raspar till det felaktiga 2 gånger om året räcker inte för min häst tyvärr! Skulle egentligen vilja rida i stort sett allt på hackamore, har fått ridningen att fungera fullt ut med det, men det är ju inte tillåtet i dressyr!

Nåväl, i TR så står tillåtna bett på två ställen. Dels i dressyr TR och dels på en bilaga som nämns "tillåtna bett i dressyrmomentet". Min fråga är då, är "tillåtna bett i dressyrmomentet" bett tillåtna endast i fälttävlansdressyr eller gäller det även "vanlig" dressyrtävling?

Och har någon några bettips med motivation vad jag kan prova med min häst så är jag tacksam! :bow:
Ska ju ha bett till träning också, då kan jag ju använda bett som jag inte får tävla på, så tips på både tävlings och träningsbett mottages tacksamt!
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Jag kollade oxå i TR och hittade i mom 222 följande:

"På tävlingsområdet skall häst/ponny ledas i huvudlag med bett.

”H” Betsling vid dressyrtävling i lätta klasser tom Lätt A:4 skall vara träns."

samt

"Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat
bett
, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial,
och kan även vara täckt med gummi."

Så att rida bettlöst verkar inte vara ett alternativ...
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Bett som är godkända i dressyren finns som en bild bilaga till TR dressyr.

Tyvärr för din del så är det så att vill du tävla i dressyr så måste ekipaget vara anpassat efter TR. Om inte så är ni inte lämpade för tävlan.
Byta häst eller byta gren...

träna kan du ju faktiskt göra på bettlöst.
Har du prövat olika nosgrimmor?
Har du prövat pessoa magic system betten?
rakt bett?
jättekort 2delat?
kandar?
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Bett som är godkända i dressyren finns som en bild bilaga till TR dressyr.
Då är det alltså tillåtet med rakt bett även om det inte är fälttävlansdressyr? För i bilagan finns sådant avbildat, men inte i själva dressyr TR.

Tyvärr för din del så är det så att vill du tävla i dressyr så måste ekipaget vara anpassat efter TR. Om inte så är ni inte lämpade för tävlan.
Byta häst eller byta gren...
Det är så trist när det gäller låg nivå! Hoppning är mer "öppet för alla", dressyr är mer "klubben LIONS, här är rätt sätt som VI säger"! :(
Pålle har gått så bra när jag tävlat dressyr i år, domarna har gett höga poäng till MIG, jag som bara har hoppat tidigare! Fina ord och poäng på övrigt också! Och flera placeringar! Så jag hoppas jag kan få det att fungera!
Sista tävlingen jag red så varvade vi 7:or med "mot handen" när pålle slängde upp huvudet med ojämna mellanrum. Hamnade i mitten av resultatlistan trots alla "huvudet rätt upp" så jag såg pannan och knappt kunde styra! Känns så trist att ge upp direkt då! Jag började tävla dressyr i år pga att jag inte pga mig får hoppningen att fungera, och vad kul det var!

träna kan du ju faktiskt göra på bettlöst.
Det gör jag.

Har du prövat olika nosgrimmor?
Ja, har aachen, remont och pullar. Dock har veterinären rått mig att undvika aachen då den remmen ligger an precis där tandproblemen oftast är stora. Tävlar dock på aachen, pålle funkar inte så bra på remont.

Har du prövat pessoa magic system betten?
Ett sånt har jag på ena tränset.

rakt bett?
Nej, det vore kanske något att prova?

jättekort 2delat?
Nej, har haft 3-delat då jag lärt mig det är det snällaste och det bett de flesta hästar fungerar på.
Menar du jättekort på längden eller något speciellt med utformningen? Pålle har liten mun, har 12cm bett.

kandar?
Nej, har inte vågat, har varit rädd att pålle ska tycka det är obehagligt, ville få tänderna överkollade och helt fixade innan jag provade kandaret.
Så bra som dressyrtävlandet gått innan det började "munkrånglas" för någon månad sedan så hade jag planer på msv om ett par år (pålle ska betäckas nästa vår), så jag hade tänkt börja prova in kandaret.

Tack för ditt svar, rakt på sak och många jättebra tips! :laugh:
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Nä att det är kört med bettlöst på dressyrtävling, det vet jag.
Men kanske någon dag i framtiden blir det tillåtet? ;)

Minns för flera år sedan en tjej som jobbade i stallet jag var "ridskoleunge" i. Hennes häst fick nickelallergi! Då var karriären i fara, på den tiden var det ändå mindre varianter av bett som var tillåtna!
Den ryttaren har fö numera placeringar i svår dressyr, dock med en annan häst.
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

i dressyr Tr så är det bilder på godkända bett längst ner och några raka bett finns ej med
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Det är det jag menar! Men på bilagan som finns "godkända bett" så finns det raka bett med! Så jag undrar om de raka betten endast är godkända att rida med i fälttävlansdressyr, för det står "tillåtna bett i dressyrMOMENTET". Och dressyrdelen i fälttävlan kallas väl dressyrmomentet?
Det står alltså olika i själva TR och på bilagan om godkända bett!

Det är luddigt där tycker jag, jag är inte säker på vad som gäller!
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

dET ÄR DRESSY-TR SOM GÄLLER FÖR DRESSYR TÄVLINGAR. I DRESSYR-TR FINNS BILDER.

12 ÄR INTE SÅ SÄRSKILLT KORT. KAG HAR 12 PÅ MINA JÄTTE HÄSTAR.
MEN PRÖVA DET KORTASTE SOM GÅR IN OCH 2-DELAT.
DET FINNS INGA SNÄLLA OCH DUMMA BETT. DET FINNS OLIKA MUNNAR OLIKA TÄNDER OCH OLIKA HÄNDER.
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

nej, raka bett är INTE tillåtna. dressyrmoment=fälttävlan.
bettet måste vara två eller tredelat.

har du provat ett tredelat kort eggbett med små ringar (bridong)? det ligger väldigt stilla i munnen.
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Det är sant. Att olika hästar trivs med olika bett alltså. Håller fullkomligt med!
Men jag menar att jag lärt mig (och märkt) att det 3-delade bettet är det man med fördel börjar med för att så många hästar fungerar bäst på det. Och fungerar inte det 3-delade, då provar jag med andra varianter.

Min gammelpålle tex, han gick på en rak stång utan kedja i många år.
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Bra, nu fick jag klarhet i vad som gäller! Tack! :bow:

3-delat eggbett med små ringar har jag på tävlingstränset. Har alltid bettplattor när jag rider för att bettet ska ligga så stilla som möjligt. Men när jag tävlar måste ju bettplattorna bort, provade då 3-delat eggbett med små ringar efter tips här på Buke.
Så tyvärr är det redan testat!
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Som någon annan redan nämnt;
mycket kort tvådelat bett med fasta ringar (eggbett, eventuellt bridong)!

Jag har haft mycket bettproblem med min fd galoppör, men denna betsling gav ett bett som låg VÄLDIGT stilla (få leder (endast ledat på mitten, de fasta ringarna gör det stabilt längst ut också) och kort = ingen plats för det att böja sig i munnen = bettet ligger stilla i munnen!).

Sedan, även om vi inte ska diskutera ridningen ;), så fungerar nästan all betsling BRA när hästen går i full balans och är fullt ut lösgjord...
Problemet är ju att ta sig igenom trappstegen upp till den nivån!
Och trappstegen återkommer ju också hela tiden när man vill utvecklas vidare...
Men med andra ord, det kanske är bra att fortsätta träna på något hon trivs med och sedan tävla på den bästa betsling du kan hitta och då tävla i klasser där ni är väl befästa?
Dvs klasser där ni har styrkan, lösgjordheten och lydigheten "färdiga", då kommer antagligen betselproblematiken vara betydligt mindre?
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Om bettet för hästen är obehagligt kanske du ska fundera på att lägga ner tävlingarna tills du varit hos en riktig hästtandläkare...


I mitt fall är det olater när min häst grejar runt med bettat. Detta gör han enbart om jag rider utan nosgrimma.

Efter att ha kollat upp hästen att den var okej satte jag på remont och efter ett par månader provade jag med engelsk nosgrimma och det funkar fint.

Jag har till och med testat en alldeles för stor engelsk nosgrimma och rida med jättelöst och då är han ändå fin i munnen men så fort jag tar av helt så börjar han greja med bettet och lägga tungan över och massor... jättekonstigt men sant!
Så för min hästs del är det en olat att greja med bettet.


Men hade det varit att han tycker det är väldigt obehagligt eller ont (kan ju faktiskt vara så att bettet inte får plats i munnen på vissa hästar hur litet/smalt man än har) så skulle jag nog överväga att inte tävla på hästen i dressyr där man måste ha bett...
Regeln är korkad men tills den ändras finns det inget man kan göra...

Tror inte man kan söka dispens heller...?
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Självklart ska man inte ställa för stora krav och gå upp för fort i klasserna! Håller helt med dig där!
Men i mitt fall så har hästen gått på bogarna, problemen med munnen kom när vi (hopptränaren, dressyrtränaren och jag) började jobba med att få hästen bära sig själv. Jag har hittills bara tävlat LC och LB.
Veterinärer (2 st) har sagt att alternativet är värre, dvs att hon får fortsätta gå på bogarna, de anser då att hon kommer få skador på lederna på frambenen.
Och jag är med denna häst lite av en mes, jag tycker jag bråkar med pållen när hon vill gå på bogarna och jag "tvingar" henne att låta bli det... :o
Det är mycket spånande och funderande när man har häst! ;)

Men det låter bra det där med betten du provat! Ska absolut testa det! Tack för tipset!
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Nä dispens i dressyr kan man nog glömma!

Hoppning vill jag inte tävla, hade totalt tappat lust att tävla alls tills jag provade på dressyren och upplevde att jag med mina mått mätt nära nog bara kunde "åka runt" och sedan gå in och hämta rosetten! En fantastisk känsla, något jag aldrig upplevt förr! Visst, jag har många placeringar i både hoppning och dressyr på andra hästar, men det var första gången i mitt hästliv jag upplevt att jag inte behövt jobba järnet för kanonresultat!
Så jag tänker försöka med bett igen, känner att jag släpper inte det här! Dessutom så är min häst en riktig tävlingsindivid, hon mår bäst när jag åker ut regelbundet på tävlingar, då är hon som mest harmonisk, glad och avspänd i all övrig hantering.

Hade munproblem när jag haft henne ett halvår också. Då lite andra problem med tänderna, men när veterinär åtgärdat det den gången, då fungerade hon bra efter det. Så jag hoppas det är samma sak denna gång!
Ska konsultera med veterinären så fort jag får fatt på henne!

Och tack för att du berättade om din häst! Och vad du gjort för att få det att fungera! Kanske är min häst lite som din? Alltså att det är en olat att greja runt med bettet?
Veterinären jag använder är väldigt duktig på tänder, hon har visst utbildat sig rejält på den fronten. Dessutom är hon själv uppfödare, hästägare och tävlingsryttare, så hon har rejält med erfarenhet "runtomkring" sådant som inte är rent medicinskt också.

Just ja! Jag har även fått råd av klinikveterinär när jag hälsokollade min häst att stärka rygg- bakdels och musklerna runt bakknäna med olika skrittövningar. Kanske kommer min häst att uppleva "arbetslivet" lättare med starkare kropp och inte känna behov av att krångla med bettet?
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Läste nånstans - rätt nyligen - att många munproblem kunde vara infektioner i tandköttet. Kanske något att kolla?
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Om du normalt rider med rakt bett finns det ett bett du kan testa. Pessoa Magic System, 2-delat. Det är systemet där bettet inte kan "kollapsa" som ett vanligt ledat bett. Jag tycker att det funkar som ett rakt bett med den ytterligare fördelen att det fungerar bättre med ledande tygeltag. Testa det i kombination med remontnosgrimma. Detta bett ligger stilla och fint i munnen på hästen och remontgrimman gör att hästen inte vill strula omkring så mycket med munnen.

Och det ÄR godkänt på dressyrtävling, för det är ett vanligt 2-delat bett med lite finurlig utformning av leden :)
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Sådant rider jag på fast tredelat och en kopia (kosta under 200kr). Dock är det tyvärr med D-ringar så jag inte får tävla på det av den anledningen *grr*
 
Sv: Tillåtna bett dressyr?

Jag har det tredelade också - men det är inte tillåtet på dressyrtävling pga att mittendelen inte är helt rundad utan ser ut som "en banan", alltså med lite tungfrihet. Jag har "originalet" - har det på hopptränset och hästen gillar det verkligen :) I dressyr har jag hittills kört med Sprenger KK Ultra tredelat. Men nu skall jag över på Pessoat fick hem det förra veckan.

Mitt tredelade är inte med D-ringar, men otillåtet ändå. Det är verligen en djungel. D-bettet fattar jag inte varför det inte är tillåtet. Ganska gammaldags och stelbent, minst sagt...
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Fazeem
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 039
Senast: Jeps
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 351
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp