Tillbaka till hästarna

Ananazen

Trådstartare
Hej alla!

Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser, jobbade i mitt stall och gick privatlektioner varje månad, jag hade även planer på att plugga häst i framtiden.

Utvecklades mycket under den tiden och var säker på att jag skulle skaffa foderhäst inom kort men min mentala hälsa var i en nedåtspiral. En hoppolycka där jag skadade svanskotan blev helt enkelt det sista som krävdes för att jag skulle tappa allt självförtroende och jag slutade rida (vilket jag ångrar nu).

Har haft uppehåll i nästan två år men då men mentala hälsa stabiliserats så bestämde jag mig att hyra häst idag på min lediga dag från ett stall i närheten.

Kändes hel skumt! Är så himla ringrostig, lite sitter ju såklart kvar men känner att jag tappat så otroligt mycket, inte bara styrka och balans utan självförtroende också. Det kändes dock bra att min första gång i sadeln på två år var på mina villkor.

Funderar nu på om jag ska börja rida på ridskola igen eller fortsätta hyra häst en gång i veckan. Å ena sidan vill jag bli lite säkrare i ridningen och få tillbaka lite av de färdigheterna som försvunnit men å andra sidan vill jag ha kontroll själv över hur mycket jag orkar rida just nu. Min plan för framtiden är att förhoppningsvis såsmåningom köpa egen men måste bli klar med plugget först! :up:

Vad har ni andra som vart med om liknande omständigheter gjort? Tacksam för alla sorts erfarenheter!
 
Tycker absolut att du ska rida på ridskola. Du har ju ridit väldigt kort tid och speciellt då är det viktigt med tränarhjälp för att lära sig rätt.
Tack för svar! Har mejlat min gamla ridskola så kan förhoppningsvis börja rida där snart igen. :)
 
Ridskola är det bästa sättet att hitta tillbaka till hästar och ridning igen. Finns flera olika sorters hästar hästar och alltid någon att fråga om man blir osäker. När man dessutom inte har så många år med hästar innan avbrottet kan det behövas vidareutbildning innan man är redo för att själv ta ansvar för en häst.

Red själv i 13 år, gjorde uppehåll i 14 år och började sen på ridskola igen. Då hade jag även ridit privathästar och varit i galoppstall med mera. Efter några år på ridskola köpte jag favorithästen därifrån. Det var 20 år sedan och jag har idag kvar hennes yngsta dotter.
 
Vad roligt att du hitta en häst som passade dig på ridskolan!
Jag har bokat in en provlektion imorgon på min gamla ridskola så hoppas det går bra.
Tack för svaren, ibland är det svårt att veta vad som är bäst själv. :up:
 
Vad roligt att du hitta en häst som passade dig på ridskolan!
Jag har bokat in en provlektion imorgon på min gamla ridskola så hoppas det går bra.
Tack för svaren, ibland är det svårt att veta vad som är bäst själv. :up:
Jag håller tummarna för att det blir toppen! Jag håller med övriga om att ridskola är det klokaste, sen kan du kanske komplettera med att hyra häst på egen hand då och då om du tycker en gång i veckan blir för lite :D Man hamnar ju lätt där!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 745
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 938
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp