Tilldragande i text, röst med det extra, kroppsspråk som ger mer?

Har någon som mycket tydligt avskyr mig här på buke och alltid är otrevlig här mot mig, men som träffat mig utan att veta om att det är jag som är 'honung' som sen uttryckt att jag var så 'jättetrevlig och fantastiskt rar och hjälpsam' till en tredje person. Jag visste heller inte vid tillfället att jag hade mött en bukefalist, men har förstått det i efterhand när jag lagt pussel 1+1 typ. Det är en människa jag inte har kontakt med, lär heller inte träffa denna igen. Men det känns lite triumfartat faktiskt att ha vetskapen att personen tyckte så om mig utanför buke.
Fast sånt är ju inte så konstigt, vid kortare träffar är det ju inte så troligt att man pratar om sådana ämnen och åsikter som kan göra att man ogillar en person och man kan få gå ett annat intryck.

Jag har liksom träffat både pedofiler och mördare som skulle uppfattas som trevliga schyssta typer om man inte visste om vad de gjort
 
Jag gillar att kommunicera via text som på buke.
Just det att jag inte har någon aning om vilket kön någon har, vilken ålder, etnicitet, utseende,kroppsspråk eller annat som påverkar intrycket.

Det blir dina åsikter och sätt att uttrycka dem som avgör hur du uppfattas istället.
Det är ju lite så jag funderar, tänker tex på undersökningen som visar att inte bara män helst pratar med män utan även kvinnor kräver mer av andra kvinnor fast de sitter i samma ”andra sortering” helt omedvetet för man är så van att man ska lyssna på män och ifrågasätta kvinnor…
 
En sak som jag kom på är tex hur jag påverkas av doft. En person som jag uppfattar dofta gott är jag mer benägen att lyssna och ge uppmärksamhet även över text senare. Just för jag fått ett ”gott” intryck av just doften. Det är en attraktion på ett helt eget plan för mig och inte alls sexuell utan just en extra dimension.
 
Fast sånt är ju inte så konstigt, vid kortare träffar är det ju inte så troligt att man pratar om sådana ämnen och åsikter som kan göra att man ogillar en person och man kan få gå ett annat intryck.

Jag har liksom träffat både pedofiler och mördare som skulle uppfattas som trevliga schyssta typer om man inte visste om vad de gjort

Agree, finner det inte heller märkligt. Vid första anblicken uppfattas väl de allra flesta människor som trevliga när det enda spelrum som ges är lite socialt kodspråk i form av hälsningar och småprat främlingar emellan.
 
Ja hur får ni ihop internet med den verkliga världen? Text skriven här på Bukefalos, vad säger det om en användare som en person? Eller ett handikapp som tex blind, man kan höra en röst men inte se hur denne ser ut? En döv som kan läsa kroppsspråk mellan raderna.. Hur mycket missar man, hur mycket extra får man när man blir ”begränsad” men ändå berikad?

Jag kan tala från synskadevärlden - och det finns ett stort intresse för syntolkar även i sociala sammanhang just för att överbrygga steget i kontakten. Lite som du är ute som funderar kring.

En syntolk har annars som uppgift beskriva omgivningar (ex vid resmål/kända platser), kan beskriva teater och dansföreställningar eller filmer och serier. Men syntolken kan också vara en del i den sociala arenan, beskriva kroppsspråk och blickar, kläder och kroppshållning.... Just den delen av syntolkningen är inte så vanlig (än) men det finns stort intresse för just det.

Ett problem för många blinda och gravt synsvaga är att hänga med i kroppsspråk och blickar, det är väldigt lätt att bli utmanövrerad om de seende du talar med kommunicerar tyst med varandra. Det behöver inte handla om ett medvetet utestängande som maktmedel, utan kan vara vana som seende bara. Exempel kan vara att kasta en bekräftande blick på eventuell ledsagare istället för att titta på den synskadade, eller att du markerar ointresse genom att snegla bortåt eller ned i telefonen vilket den synskadade inte vet, att du med en nick hejar på någon som den synskadade inte vet står inom hörhåll... Även sådant som den synskadades egna medvetna kroppsspråk, klädkoder, och många små detaljer som gör stor skillnad i hur väl du smälter in i en miljö och blir bemött i den miljön.

Huvurvida du som blind har några extraordinära förmågor... det tror jag inte på. Däremot om du är barndomsblind och har fått en vettig uppväxt så har många lärt sig att använda ekolokalisering. Det har ju dock inte tant Agda som fick grå starr när hon var 68.

https://www.srf.nu/leva-med-synnedsattning/blindhacks/ekolokalisering/

https://www.srf.nu/syntolkning
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 998
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 626
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 572
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp