Tillfällig häst och grupper i hagar

Haflinger89

Trådstartare
Hur gör ni som har en häst/hästar tillfälligt hos er med grupper i hagar?

En närstående ska ha sin häst hos mig i tre månader under sommaren. (Hen bor i närheten under denna tid och sköter själv hästen). Vi kan kalla den sommarhästen. Den går typ att trycka i hur mycket mat som helst utan att bli fet 😋

Jag vet fortfarande inte hur jag ska lösa grupperna i hagarna 🙈 Jag har tre hästar, för enkelhetens skull kallar vi dem 1, 2 och 3. Dessa tre går tillsammans just nu och är väldigt lättfödda.

Häst 1 vet vi sedan tidigare att den inte fungerar med sommarhästen. De sparkar halvt ihjäl varandra.

Häst 2 är en sådan där häst som funkar i princip med alla hästar.

Häst 3 flyttade hit för två veckor sedan. En snäll häst men som haft en lite turbulent vår då hon såldes till ett ställe där hästen inte alls mådde bra. Säljaren tog tillbaka hästen. Säljaren är en vän till mig och jag valde att ta hem hästen för senare köp. Jag letade häst. Hästen fungerar bra här om än lite stressad i början men det har lagt sig nu. Denna häst behöver lugn och trygghet.
 
Sommarhästen med nr 2 alternativt att sommarhästen går själv om det finns hagar som gränsar till varann.
 
Ja det är dessa två alternativ som jag också står och väger emellan. Det som oroar mig är om häst 3 blir orolig utan häst 2 och om häst 2 blir för tjock på bete som kan tillgodose sommarhästen.
 
Är hagarna så de kan se varandra? Jag hade inte riskerat hästs 2 hälsa (fång) på det kraftigare betet.
 
Är det ens en bra ide att ha sommarhästen där om dens behov inte passar med hur dina hästar ska gå under sommaren?
Om du inte vill att dina egna ska gå på kraftigt bete så får väl sommarhästens ägare välja om hästen ska gå själv eller om den ska gå på magert bete men stödfodras.
 
Jag hade satt ihop sommarhästen med nummer två.

Sen hade de fått gått i hage som passar din egna häst 2.

Och så får sommargästen (ev) stödfodra sin häst, ska hon ändå komma och sköta om den kan den ju få extra kraftfoder då om hagen inte räcker till.
 
Står inför i stort sett samma situation i sommar om än för en kortare tid än ni. Men sommarhästen kommer få gå själv med de andra hästarna i angränsande hagar och stödfodras. När det inte är en permanent lösning känns det onödigt att ta riskerna med ett ihopsläpp. :)
 
Det blir att vi prövar så att sommarhästen får gå med häst 2. De känner varandra lite sedan tidigare. Är inte det bete som min häst 2 kan gå på tillräckligt för sommarhästen så får den stödfodras eller gå själv (upp till ägaren att välja känner jag).
 
Hade aldrig släppt ihop när det bara är för en såpass kort period. Även om häst nr 2 går bra ihop med "alla" hästar så blir det en omställning även för de andra två när den kommer tillbaka till den ordinarie flocken igen efter att sommarhästen åkt. Angränsande hagar så att de hela tiden kan se varandra hade jag valt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 756
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp