Tillfällig hage

Hollis

Trådstartare
Är det okej att ha sin ponny i en tillfällig hage på 15x25m hela hösten? Det är en liten skogshage med sandjord. Den stora hagen är lerig så vill inte ha ponnyn där 🙁
 
Låter som det är bättre att försöka grusa upp den stora hagen så det inte är lera i hela, typ vid ingången, sen mocka det uppgrusade området så det ej blir lerigt igen. Så gjorde de på ridskolans stora hage som var lervälling innan.
 
Lagmässigt så är det väl ok då måtten räcker för att en ponny ska kunna röra sig i alla gångarter i hagen. Men det vore kanske ännu bättre om ni dränerar den leriga hagen istället.
 
Är det okej att ha sin ponny i en tillfällig hage på 15x25m hela hösten? Det är en liten skogshage med sandjord. Den stora hagen är lerig så vill inte ha ponnyn där 🙁
Det är knappast tillfälligt om det är hela hösten. 15*25 är troligen helt okej rent lagligt men det är litet. Nu vet jag inte var du bor men vad händer vid en mild vinter och/eller lerig vår? Och nästa höst, eller vad är planerna?

Jag lider med hästar som går ensamma i sina små rutor även om det finns andra hästar i närheten. Klart det kan finnas goda skäl men många ser bra uttråkade ut.
 
Glömde tillägga att det är en äldre ponny med lindrig hälta som ska gå där. Vill inte ha henne i en lerig hage. När hon är bättre så får hon gå i den stora hagen. Planen är att grusa upp den stora hagen och där det är mest lerigt dvs ingången till ligghallen. Bor på en mindre gård i norra Sverige. Hennes kompis fick fång i somras som står i en mindre sjukhage och dem ser varandra. Gillar inte heller små hagar. Vill bara ha råd om det är okej att ha ponnyn där.
 
Glömde tillägga att det är en äldre ponny med lindrig hälta som ska gå där. Vill inte ha henne i en lerig hage. När hon är bättre så får hon gå i den stora hagen. Planen är att grusa upp den stora hagen och där det är mest lerigt dvs ingången till ligghallen. Bor på en mindre gård i norra Sverige. Hennes kompis fick fång i somras som står i en mindre sjukhage och dem ser varandra. Gillar inte heller små hagar. Vill bara ha råd om det är okej att ha ponnyn där.
Så du undrar om det är okej med sjukhage, självklart är det det. Men hela hösten för en lindrig hälta? Vad säger veterinären?
 
Glömde tillägga att det är en äldre ponny med lindrig hälta som ska gå där. Vill inte ha henne i en lerig hage. När hon är bättre så får hon gå i den stora hagen. Planen är att grusa upp den stora hagen och där det är mest lerigt dvs ingången till ligghallen. Bor på en mindre gård i norra Sverige. Hennes kompis fick fång i somras som står i en mindre sjukhage och dem ser varandra. Gillar inte heller små hagar. Vill bara ha råd om det är okej att ha ponnyn där.
Om vi ändra på frågan lite och säger så här istället. Om ponnyn går i den lilla hagen och öppet så hon kan gå in i den leriga, hade hon gjort det då?
Eller hade hon ända stannat kvar den som är bättre att gå i?
Som skrivet innan så lite beroende på storleken på ponny kan det vara helt OK enligt lagstiftningen. Om sedan ponny inte själv vill ha större kan det bra hela hösten också. Så det blir en hel del upp till individen om det kommer att funka eller inte.
 
Det är lagligt att ha hästen så, men tråkigt för hästen. Försök att göra dess vardag mer intressant genom att lägga in halm att tugga på och någon gren att gnaga på.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 747
Senast: __sofia__
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 745
Senast: Valle
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp