tillfälligt vinterstall isolering osv?

Moppa123

Trådstartare
Jag ska bygga ett tillfälligt stall över vintern till mina två hästar, och jag har då lite frågor...

Måste/bör man isolera golvet eller kan man ha hästarna direkt på jordgolv??? (halm/spån eller något som strö naturligtvis)
(bor i södra norrland så det kan ju bli kallt -20 -25 grader ute på vintern )

Hur pass mycket "måste"/bör man isolera väggar / tak?

Nuvarande byggnad är träplank ( som ska tätas) + plåttak o ett dåligt trägolv ...

Har ni några smarta tips på hur jag kan göra detta bra nog för två hästar ???

Sv: tillfälligt vinterstall isolering osv?

Jag skulle absolut lagt en permanentbädd av halm. Vet att halm kan vara svårt att få tag på i Norrland, men annars spån. Då får du en bädd som är varm(eftersom gödsel brinner) och mjuk även när det blir kallt. Skitarna fryser längst upp men om du själv sätter dig på bädden så känner du att den är varm och skön.:p
Jag hade permanentbädd på en grusbädd i mitt förra stall. Bädden var ung 40 cm. Det fungerar lika bra på jordgolv, men bädden skall nog vara riktigt tjock.

Eftersom jag bor i södra Sverige så kan jag bara säga hur jag har gjort i mitt enkla stall och vi har haft ganska kallt i vinter. Det är träväggar och plåttak, men inte isolerat. Håller på att renovera klart mitt stora stall. Hästarna har stått där i 3 år nu och stormtrivs. Vattnet fungerar naturligtvis inte utan det har varit ett evigt släpande av hinkar, men det går ju.

När det blir riktigt sabla kallt så ger man helt enkelt mer grovfoder och lägger på tjockare täcke om man har hästen täckad. Man får väl acceptera att inte rida sin häst väldigt svettig för det är ju lite svårare med torkningen med lång päls och kallt stallklimat.
En häst som äter fryser inte, kan man väl säga. Kall luft har inte gjort någon häst illa - mögel och fukt och damm däremot...

Det som man inte får göra är att stänga till för mycket för då får man fuktproblem. Det är alltid extra svårt med det om du isolerar, för då behövs ofta mekanisk ventilation för att få bra stallluft. Då är det bättre att du har kallt men bra luft. Om du absolut inte vill göra iordning hästen för det är så himla kallt så kan du kanske isolera ett skötrum, men eftersom du skriver att det är tillfälligt så kanske du kan stå ut?

När du tätar din träplank så se till att du lämnar glugg längst upp så att du får en bra luftväxling.

Tror att du kan få ett bra fungerande stall även om det är av lite enklare sort.:)

Tack så jätte mycket för ditt bra svar :)
Men om jag gör permanentbädd med halm, ströar jag med spån närmast backen då? eller ska jag bara vräka på med halm eftersom? ( alltså ta bort skitarna så att säga )

Det är ju ett litet dilemma med svettiga, men täcka dem gör jag ändå så det kanske går att lösa. Problem kan ju bli för "min egen" del, som du säger att jag ska göra klart hästarna i minusgrader, det kan ju vara kallt. Men stallet är litet, endast 2 boxar o en stallgång på ca 2 meter så jag har ingen övrig plats för isolerad plats...

Men nu har det ju varit milda vintrar, tror ni haft det värre i skåne än vi här uppe i norrland ...

Annars kanske jag kan isolera väggarna o låta golvet vara ( med bädd ) och taket o isolerat...
eller blir det bara fukt i taket då?! hmmm inte lätt det här inte....

Jag har gjort så att jag bara öst på med halm. När man börjar bygga upp bädden behöver man inte ens ta bort skitarna utan väntar tills man har fått upp lite volym på bädden. Jag använder lite kalk och spån längst upp när min häst brunstar mycket för då blir det lätt lite surt. Men det märker du om bädden blir för sur. Då kan man hyvla av lite extra och sedan dra på med ordentlig med halm.
Taket är det man brukar isolera om något för värmen går ju i första hand ut där och likadant blir det bättre klimat på sommaren med svalare luft om man isolerar taket.
Jag håller med dig om att det inte är lätt med stallbygge. Man vill ha både kakan och äta den - både frisk luft och inte kall - det är svårt.

oh det har du ju rätt i förstås!! att värmen stiger så då borde man ju isolera taket :) och samtidigt mot värme/solen.
Tack för tipset om bädden!

jo det är alltid kompromisser, den berömda kakan :)
tack för dina svar!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Fritid Det ser ut som att vår husvagn har förolyckats i ett takras :( Vilket gör att vi oundvikligen behöver köpa en ny vagn om vi ska tro att...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: Fetaost
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 721
Senast: majha
·
Anläggning Då vi måste bygga antingen garage eller nytt stall går tankarna kors och tvärs. Förra året bygde vi isolerat hönshus (9,5+4,5) och trots...
Svar
1
· Visningar
1 278
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31