Tillgång till vatten, året om, dygnet om.

Blandrastik

Trådstartare
Hur viktigt är det för dig, ja och din häst?

Funderar att flytta till ett lösdriftstall. Bra ligghall, tillgång till box om man vill, bra mat. För mig fina förutsättningar men med ett litet "men". Vatten finns i ett badkar. Mig veterligen så fryser vatten på vintern, det tycker jag är ett problem och har ställt frågan till övriga som redan står där hur de gör. Samt om de skulle vara intresserade att gemensamt köpa en Thermobar, då de kostar en rejäl slant. Men det verkar bara vara jag som tycker att det är ett problem.
Hur skulle du göra? Vattna hästen då du själv är där (verkar vara ett av alternativen)
Själv hosta upp pengarna till en gemensam thermobar, då det är bara jag som "lider av det". Eller nåt annat.
Pratar självklart vintertid, just nu funkar det ju med badkar.
 
Jag köpte ett eget uppvärmt kar, dock inte av tidigare nämnda märke. Finns el som går att använda i hagen och stället är bra i övrigt skulle jag nog köpa en bara, även om det är en viss slant i inköp.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Skulle inte flyttat dit. Min häst fick kolik med veterinärbesök x6 när hon inte fick tillräckligt med vatten i en lösdrift vintertid.
 
Beror helt på hur många hästar det är. En värmebalja modell mindre är inte speciellt dyr så bara det finns el så hade jag absolut kunnat fixa det själv om det var det enda som jag tyckte behövdes för att annars få en bra lösdrift. Att ha häst på lösdrift utan konstant tillgång till vatten i hagen skulle absolut inte vara ett alternativ för mig.
 
Hur viktigt är det för dig, ja och din häst?

Funderar att flytta till ett lösdriftstall. Bra ligghall, tillgång till box om man vill, bra mat. För mig fina förutsättningar men med ett litet "men". Vatten finns i ett badkar. Mig veterligen så fryser vatten på vintern, det tycker jag är ett problem och har ställt frågan till övriga som redan står där hur de gör. Samt om de skulle vara intresserade att gemensamt köpa en Thermobar, då de kostar en rejäl slant. Men det verkar bara vara jag som tycker att det är ett problem.
Hur skulle du göra? Vattna hästen då du själv är där (verkar vara ett av alternativen)
Själv hosta upp pengarna till en gemensam thermobar, då det är bara jag som "lider av det". Eller nåt annat.
Pratar självklart vintertid, just nu funkar det ju med badkar.
Spinner vidare, om du köper en egen termobar lär ju alla hästar dricka ur den om det andra vattnet fryser och vattnet för din häst tar slut ändå.
 
Är totalt livrädd för kolik så jag hade inte vågat utan en lösning på vattenfrågan. Vi har i perioder inte en elbalja (när det växlar väder hej vilt, elbaljan måste stå direkt under takdroppet för att inte ha sladd åtkomlig för hästarna) men jag hade inte vågat ha det så som permanent lösning. Då jobbar vi dessutom olika tider och först bodde jag vid stallet o nu bor den andra ägaren vid stallet. Så större delen av tiden täcker vi ändå upp med varmt vatten i baljan.
 
Att hästarna har tillgång till vatten dygnet runt ser jag som en självklarhet. Hur man löser det beror såklart på omständigheterna men att bara ha ett badkar där vattnet fryser snabbt vintertid hade inte varit okej för mig. Jag har förmånen att kunna fylla på med varmvatten flera gånger/dygn till mina vilket gör att de dricker riktigt bra även på vintern (varmvatten, runt 50 grader är jättegott enligt mina och de dricker mer bara för det) men som lägstanivå är tunn ishinna för mig.
Om du inte får gehör för thermobar/liknande skulle jag inte flytta dit. Inte för att de inte vill vara med och betala utan för att min syn på hur hästarna ska ha det som lägstanivå isåfall skulle skilja sig så mycket ifrån övrigas vilket lär skapa problem även på andra plan.
 
För mig är tillgång till vatten dygnet runt lika självklart som mat. I mina ögon är det inte en bra lösdrift om detta inte anses viktigt. Däremot vet jag att det kan vara svårt att hitta bra lösdrifter dvs som fyller alla krav för att det skall bli en trevlig vistelse för hästarna året runt i närområdet där man bor. Så om det var kanon i övrigt hade jag lagt pengar på en egen värmebalja om det finns förutsättningar för det. Jag skulle annars bara gå runt med konstant dåligt samvete och risken är att det blir långt mycket dyrare med en tråkig kolik på jourtid än vad en balja kostar...
 
Hade lösdriften i övrigt varit mitt bästa alternativ hade jag investerat i/byggt thermobar som räckt till samtliga hästar. Kolik på grund av uttorkning är inte roligt och väldigt onödigt.

Jag hade däremot varit tydlig med att thermobaren är min och följer med min häst. Eventuell sjukhage för min häst innebär att övriga hästar inte har thermobar under den tiden.
 
Vatten året om är en självklarhet för mig. Har dock aldrig behövt ha någon termobar då det sällan blir så kallt här , utan jag löser det genom att hälla varmt vatten i karet på morgonen, det brukar hålla plus under dagen då. Alternativt att man ser till att någon (turas om?) att ge varmt vatten en gång mitt på dagen vid kallare väder.
 
Jag kör dagligen vatten till hästarna vintertid och vattnar i baljor. Visserligen fryser det men jag slår bort isen, fyller på med varmt och det håller om det inte blir -25. Tunn is tar hästarna själv sönder. Jag har aldrig haft en kolikhäst i hela mitt liv, tack och lov.
 
Beror helt på hur många hästar det är. En värmebalja modell mindre är inte speciellt dyr så bara det finns el så hade jag absolut kunnat fixa det själv om det var det enda som jag tyckte behövdes för att annars få en bra lösdrift. Att ha häst på lösdrift utan konstant tillgång till vatten i hagen skulle absolut inte vara ett alternativ för mig.
Det var just det. Idag är det bara två, så tre med min. Men det är sex boxplatser i stallet, så det finns plats för minst sex hästar. Den minsta baljan med kabel blir typ 3000:-, den funkar ju för tre. Så köper jag en sån flyttar dit och två månader senare kommer två hästar till med hästägare som inte bryr sig. Å andra sidan kanske det kommer någon som bryr sig på samma sätt som jag. Lite därav frågan, jag blev lite förvånad att det bara fanns ett badkar. Men "det hade minsann alltid funkat".
Sen är stallet i mångt och mycket optimalt, nära hem, 150 m från ridhus, bra stråfoder, plus annat.
 
Spinner vidare, om du köper en egen termobar lär ju alla hästar dricka ur den om det andra vattnet fryser och vattnet för din häst tar slut ändå.
I know... Slutar väl med att jag antingen inte flyttar dit, eller åker dit på lunchen för att fylla på vatten och andra hästägare tycker väl att det är jättebra. Suck
 
Att de får vatten i badkar betyder väl inte att de inte har vatten vintertid? Ser man till några gånger per dygn att det finns isfritt vatten, så är det inte många stunder de INTE kan dricka. Beroende på vart man bor. Det är ju först vid -15 grader dygnet runt som det börjar bli problem.
 
Att de får vatten i badkar betyder väl inte att de inte har vatten vintertid? Ser man till några gånger per dygn att det finns isfritt vatten, så är det inte många stunder de INTE kan dricka. Beroende på vart man bor. Det är ju först vid -15 grader dygnet runt som det börjar bli problem.
-15?? Jag hade nog sagt -5, då bör man nog ha någon typ av isolering kring karet. Sen beror det ju naturligtvis på hur karet står. Men jag har nog aldrig sett ett vanligt kar inte vara fruset vid -10.
 
beror ju på hur långa och kalla vintrar det är där du bor och hur ofta det är någon där och knackar is när det är kallt.

Själv så kollar jag till hästarna morgon och kväll och fyller då på med varmare vatten och knackar is och om det är riddag blir det vatten i samband med ridning, nu har jag ju inte badkar på vintern utan balja och hästarna är bra på att ta sönder isen själva om den inte blir för tjock vill säga.
 
-15?? Jag hade nog sagt -5, då bör man nog ha någon typ av isolering kring karet. Sen beror det ju naturligtvis på hur karet står. Men jag har nog aldrig sett ett vanligt kar inte vara fruset vid -10.

Inte jag heller. I ett tidigare stall byggde vi egna isolerade baljor då det inte erbjöds/krossades is när det var fruset som lovades vid utsläpp. De var ordentligt isolerade och vi fyllde med ljummet/varmt vatten på kvällen innan (det var då vi var i stallet) och på med isolerat lock. Det höll över dagen men när vi tog in framåt tidig kväll var det helt klart is på baljan vid kallare än -10. Bara lite men ändå. Ett badkar hade frusit betydligt fortfare i mitt tycke.

Jag gillar inte heller att vara beroende av de andra som står i stallet, alltså att andra skall se till att fylla varmt vatten när de är där. Alla tänker inte på samma sätt och jag blir alltid nervös att det ska glömmas!
 
Vi har badkar, isolerat med värmeslingor och det fryser aldrig oavsett hur kallt det varit. Går i mycket vatten också vilket är skönt när det är flera hästar :)
Det är hemmabygge, inte gjort av mig dock!
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 974
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: warg
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 588
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp