Tillgång till vatten, året om, dygnet om.

Vi är livrädda för kolik och hästarna har tillgång till vatten 24/7. Vi har investerat i värmebalja och det är värt det.

Jag hade inte flyttat till den där lösdriften. Man ska aldrig lita på att andra är lika noga som en själv är i ett kollektivstall, så lita inte på att de kommer hjälpas åt att knacka is och fylla vatten. Det finns gott om väldigt oengagerade hästägare.
Jag har tyvärr sett fler exempel på stall där en eller två personer står med hela bördan, medan resten inte bryr sig ett dugg. Och tar du på dig det själv kommer du nästan garanterat bli frustrerad, arg och trött och inte orka i längden.
En värmebalja behöver ju faktiskt inte vara dyr om man går ihop. Så om de drar sig för den förhållandevis lilla gemensamma engångsutgiften för att de inte tycker det behövs - att hästarna garanterat har tillgång till vatten - hade jag sett det som en väldigt stor varningsklocka.
 
Jag blev så glad när stallägaren installerade flottörkoppar som gick på el och värmen var på dygnet runt så det alltid fanns vatten i vinterhagen. Så nu kunde Ingen och Någon Annan ta det lugnt :devil:. På sommaren var det badkar i alla hagar men lätta att fylla på , bara man kollade när man var där och inte bara gick förbi och tittade åt nåt annat håll. Det ska ju rengöras också. I vissa hagar 1000 liters dunk med kran man lätt kunde fylla ur. Men då måste man ju vara kvar en stund medan man fyllde på , jobbigt. Så är det i stort stall där alltid nån annan kan göra det.
Jag kunde inte gå hem utan att kolla. Låter det som jag lessnade?
 
En doppvämare och isolering i form av typ en trälåda och lite frigolit är kanske ett alternativ, då borde ju vattnet hålla sig lite längre iallafall :)
 
Men hur trista kollektivstall står folk i egentligen? :(
I mitt stall hjälps vi åt.
Bara för att uppvärmt vatten inte finns nu måste det väl inte betyda att ingen någonsin kommer hjälpa till att fylla vatten om ts köper en tunna?
 
Jag trodde inte ens det fanns nån som INTE hade vatten 24/7 till sina hästar?! O_o

Sen tänker jag också, har dom sagt rakt ut att dom inte har vatten på vintern utan ni får vattna själva när ni är där? Jag stod nämligen på större lösdrift där vi hade ett badkar på vintern, och eftersom det var så många hästar där så hann vattnet inte frysa då det var rörelser så ofta i karet, och det fylldes varje dag och is på kanterna knackades bort med gummihammare. Vi hade dock en värmebalja också som alternativ.

Nu i vintras så byggde jag en egen balja, stor trälåda, frigolit och isolering, sen i med vattenbaljan i den, höll sig till att bli en tunn ishinna som värst i -17 grader. Så pass att min häst kunde knäcka den med mulen. Vid kallare väder fyllde jag i 2 vattenkokare med kokat vatten. På med isolerat lock på nätterna och på morgonen var den en tunn tunn hinna som bara var att knäcka. Häst ute mellan kl 7-20, sen lock på mellan 20-07
 
-15?? Jag hade nog sagt -5, då bör man nog ha någon typ av isolering kring karet. Sen beror det ju naturligtvis på hur karet står. Men jag har nog aldrig sett ett vanligt kar inte vara fruset vid -10.
Inte? Har hästarna varit där och druckit har ju vattnet rört sig. Hade i åratal endast badkar till rätt många hästar på lösdrift. Det funkade fint största delen av vintern. Det kunde bli en skorpa is, men inte mycket mer än att det bara var att sparka hål.
Hästar BEHÖVER inte vatten 24/7. Det är inte hela världen om de "bara" har vatten 20/7. Nånstans måste man vara rimlig också. Är lösdriften perfekt för ts på alla andra sätt så ser jag inte varför vattenfrågan skulle diskvalificera stallet.
 
Jag har mina på lösdrift, dock lite mildare klimat (det är fruset i vattnet typ 20 dygn/år) och had klarat mig bra utan elbalja. Alltså, vi har elbaljor, men i vintras kopplade jag inte ens in dem...

Och om du vill köpa en, håll koll på blocket och försäljningssidor, jag köpte två felfria elbaljor med sladdar etc för priset av en genom att köpa begagnat. Nu har jag inte Thermobar, men det finns ju massor av andra varianter.

Dessutom går det att bygga en isolerad balja med pallkragar och isolering ganska enkelt, men det fryser ju ändå om det blir tillräckligt kallt.
 
Hur viktigt är det för dig, ja och din häst?

Funderar att flytta till ett lösdriftstall. Bra ligghall, tillgång till box om man vill, bra mat. För mig fina förutsättningar men med ett litet "men". Vatten finns i ett badkar. Mig veterligen så fryser vatten på vintern, det tycker jag är ett problem och har ställt frågan till övriga som redan står där hur de gör. Samt om de skulle vara intresserade att gemensamt köpa en Thermobar, då de kostar en rejäl slant. Men det verkar bara vara jag som tycker att det är ett problem.
Hur skulle du göra? Vattna hästen då du själv är där (verkar vara ett av alternativen)
Själv hosta upp pengarna till en gemensam thermobar, då det är bara jag som "lider av det". Eller nåt annat.
Pratar självklart vintertid, just nu funkar det ju med badkar.


Skulle nog inte flyttat dit då redan där min hästsyn skiljer sig mot deras. Vatten (och mat) är basgrejer som bara ska finnas. Oavsett om det är vinter eller sommar.
 
Jag trodde inte ens det fanns nån som INTE hade vatten 24/7 till sina hästar?! O_o
Sen tänker jag också, har dom sagt rakt ut att dom inte har vatten på vintern utan ni får vattna själva när ni är där?
Njae, det är ingen som sagt nåt rakt ut. Själva stallägaren är en bonde, som ställer ut en ensilagebal och mockar ut lösdriften med maskin. Sen får hästägarna sköta resten. Det var bonden som förklarade att vi själva fick fylla på vatten. Jag står alltså inte där idag utan var där och kollade på stallplats. Sen ringde jag en av hästägarna och sa typ vad jag hette och att jag hade planer på att flytta dit. Då frågade jag hur de gjorde med vattnet, då sa hon i stil med "vi har ju ett badkar". Då frågade jag hur de gjorde på vintern, då sa hon att "ibland får man vända på badkaret och ta ut isen". Då frågade jag om de hade snackat om någon annan lösning, typ värmebalja, men fruset badkar var inga problem. Hon ville mycket hellre prata om avmaskning. Ungefär så.
Tyvärr tycker jag det är ett vanligt scenario, där jag står idag är det bara min häst som har vatten året om/dygnet om, men då går hon ensam. Lite lättare då. Jag har även lyckats med konststycket att bli utkastad från ett stall där det inte fanns vatten i hagarna och tolv av tolv hästar fick kolik varav två dog. När jag frågade stallägaren om hen hade någon lösning på det problemet, så kastade hen ut mig. En lösning i och för sig....
 
Njae, det är ingen som sagt nåt rakt ut. Själva stallägaren är en bonde, som ställer ut en ensilagebal och mockar ut lösdriften med maskin. Sen får hästägarna sköta resten. Det var bonden som förklarade att vi själva fick fylla på vatten. Jag står alltså inte där idag utan var där och kollade på stallplats. Sen ringde jag en av hästägarna och sa typ vad jag hette och att jag hade planer på att flytta dit. Då frågade jag hur de gjorde med vattnet, då sa hon i stil med "vi har ju ett badkar". Då frågade jag hur de gjorde på vintern, då sa hon att "ibland får man vända på badkaret och ta ut isen". Då frågade jag om de hade snackat om någon annan lösning, typ värmebalja, men fruset badkar var inga problem. Hon ville mycket hellre prata om avmaskning. Ungefär så.
Tyvärr tycker jag det är ett vanligt scenario, där jag står idag är det bara min häst som har vatten året om/dygnet om, men då går hon ensam. Lite lättare då. Jag har även lyckats med konststycket att bli utkastad från ett stall där det inte fanns vatten i hagarna och tolv av tolv hästar fick kolik varav två dog. När jag frågade stallägaren om hen hade någon lösning på det problemet, så kastade hen ut mig. En lösning i och för sig....
Det kanske inte är ett problem heller? Badkaret kan ju stå bra till, så att det sällan fryser, eller så kanske de andra är duktiga på att ta bort is och se till att det finns vatten. Det kommer du inte att få veta förrän det blir vinter.
Jag tycker det är viktigare att träffa ev. blivande stallkompisar och se om man är på ungefär samma nivå i övrigt. Är man det, och de verkar vara vettiga människor går det säkert att resonera sig fram till bra lösningar gällande såväl vatten som avmaskning. Är de dårar hjälper det inte om hagen är full med värmebaljor.
 
Det kanske inte är ett problem heller? Badkaret kan ju stå bra till, så att det sällan fryser, eller så kanske de andra är duktiga på att ta bort is och se till att det finns vatten. Det kommer du inte att få veta förrän det blir vinter.
Jag tycker det är viktigare att träffa ev. blivande stallkompisar och se om man är på ungefär samma nivå i övrigt. Är man det, och de verkar vara vettiga människor går det säkert att resonera sig fram till bra lösningar gällande såväl vatten som avmaskning. Är de dårar hjälper det inte om hagen är full med värmebaljor.

Precis så är det. Är de uppegående så ser de till att hästarna har vatten, om inte så riskerar man t.ex. att den inköpta värmebaljan står tom och hästarna törstiga... Rekommenderar dig att träffa och prata IRL med de andra hästägarna om det går.
 
24/7 är inget krav för mig, däremot att det erbjuds fräscht och lagom temp ett flertal gånger under dygnet.
Min erfarenhet är att hästarna dricker mycket men vid fåtal gånger per dygn.
Har stått i stall där man inte erbjuder vatten under vintern i hagen, hästarna var ute typ 8-16 och inga koliker. Oftast innebär "vatten ute" en frusen tunna vintertid tycker jag som kräver massa jobb men som får liten uppskattning av hästarna.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 967
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: warg
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 588
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 651
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Löss
  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp