Tillökning på gång!

K

kangaroo

Hej! Har några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på ;)
Hur viktigt är det att vaccinera mot virusabort?
Varför ska man ge dräktiga ston Tokosel?
Om man ska ge Tokosel, när i dräktigheten ska man börja?
Om man ger stoet stelkrampsspruta kommer det fölet också tillgodo?
Om mamman är helt ovaccinerad när ska man då vaccinera fölet?

Mvh Fia :banana:
 
Jag ger Tokosel till alla mina hästar bla för att jag bor i ett Selenfattigt område. Får som har selenbrist ger svagare lamm och jag vet inte om det är samma sak med hästar men det kanske är så. När alla får Tokosel så slipper jag tillföra E vit på annat sätt till de som tränas hårt.
Jag vaccinerar mina föl då de är 4,5 samt 11 månader gamla oavsett om stona är vaccinerade eller ej. Ger dock gärna en stelkrampsspruta innan fölningen. Då är stoet mer skyddat om det skulle gå snett i fölnngen och fölet är mer skyddat. :) Därimot så vaccinerar jag inte mot abortvirus då jag kan isolera mina ston. Visst finns risken att andra kan bära smittan med på kläder men det är inte så många som springer bland mina hästar och här på ön så har vi koll på varandras sjukdomar :rofl:
 
dom rekomendationer jag har fått från min vet är att vacinera hene mot influensa och stelkramp ca 1 månad inan fölning.

sen vad det gällde mot abortvirus så sa hon som så att om dom stöte på smitan så var det hög sanolikhet för att hon kastade även om hon blev vacinerad.

men det beror väl lite på vilken miljö stoet vistas i, som mit sto står i ett litet stall med fyra kompisar och det är ingen av dom som är ute och åker så dom är rätt så insolerade :bump:
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 640
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp