Tillrättavisa häst, hur gör ni?

finapina

Trådstartare
Nu kommer det väl att bli mkt åsikter och varierande "tips" och just därför är jag nyfiken på hur du gör i följande situationer! Kommer ej att kommentera era svar. Ok. Då kör vi! 1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden. 2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder. 3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast. 4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen. 5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?
 
Nu kommer det väl att bli mkt åsikter och varierande "tips" och just därför är jag nyfiken på hur du gör i följande situationer! Kommer ej att kommentera era svar. Ok. Då kör vi! 1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden. 2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder. 3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast. 4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen. 5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?
Jag tycker de flesta av de scenariorna går att undvika.

Dels vill jag inte att hästen ska känna obehag av sadelgjord/sadel. Med passande utrustning och att man drar lite försiktigt i omgångar så brukar det inte vara ett problem.
Är det en ny häst med inlärt beteende så får man ju givetvis se till att stå så man inte kan bli biten.

2:an hoppar jag över IOM att jag jobbar med dressyr och är dålig på hopp.

3:an är ju ingen idé att bestraffa. Den har redan slutat med det oönskade beteendet då den stannar. Bestraffar man då så får det dels ingen effekt i att den slutar slita sig och dels riskerar man få en häst som inte vill låta en ta den/komma till en. Där får man ju träna så att manhar kontroll på hästen och har verktyg att hindra dem från att dra.

4:an förebygger man genom att lärahästen att inte oinbjuden komma in på ditt space. Det kan ju bli farligt tex i hagen om hästarna tränger sig på en vid fordring. Ger sig en häst på en annan är risken stor att människan kan bli översprungen.

5:an händer inte heller om hästen respekterar ditt space.
 
Nu kommer det väl att bli mkt åsikter och varierande "tips" och just därför är jag nyfiken på hur du gör i följande situationer! Kommer ej att kommentera era svar. Ok. Då kör vi! 1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden. 2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder. 3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast. 4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen. 5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?

1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.

Beror på, om den aldrig gjort det förr så skulle jag, kolla häst och utrustning noga. Om den brukar göra det och jag inte hittat något problem så svurit åt mig själv för att jag inte hanterat det rätt. På en ridlägerhäst som brukade sura för att skrämma folk så sade jag till på skarpen och problemet var ur världen för mig.

2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.

Sänker hindret, tar ett annat för att checka av och testar igen, men det beror i och för sig på hästen och var jag befinner mig.

3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast

Fångar hästen ger den en klapp och fortsätter och skärper mig så det inte upprepas.

4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.

Kör bort den, den får vänta tills jag lagt ut maten.

5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?
Knuffar bort huvudet, och slutar helt att ge den godis. Kan den inte hantera att få godis utan att nafsa så blir det bättre utan.
 
1. Fundera över varför hästen reagerar som den gör. Är det ett helt nytt beteende hade jag blivit orolig. Tillrättavisa hade jag inte gjort alls. Jag hade sett det som en signal att allt inte är som det ska. Jag skulle börjat med att spänna sadelgjorden extremt löst först. Sen lett hästen lite innan jag lugnt och försiktigt spänner ett hål till och sen lett den lite tillosv.

2. Ingen aning. Inte hoppryttare.

3. Jag hade haft bättre utrustning på nästa promenad. T.ex. longerlina. Samt jobbat mer med hästen från marken så att kontakten är bättre.

4. Vet inte. Har inte stött på det. Beror nog på situationen.

5. Jag hade funderat över i vilka situationer och på vilket sätt jag gav hästen godis.
 
Nu kommer det väl att bli mkt åsikter och varierande "tips" och just därför är jag nyfiken på hur du gör i följande situationer! Kommer ej att kommentera era svar. Ok. Då kör vi! 1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden. 2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder. 3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast. 4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen. 5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?

Många av dessa situationer kan man undvika men:

1, ser till att hästen inte kommer åt att bita mig (min häst kan bli känslig för att dra sadelgjorden och lägga på täcken när hon fäller)

2, sänker hindret/funderar över vad jag gör. Stop på hinder bestraffar jag aldrig.

3, Ingen idé att bestraffa när det oönskade beteendet är avslutat sedan länge. Byter utrustning/teknik till nästa promenad.

4, går inte in i hage med påse. Annars, schasar bort innan den kommer så pass nära att den kan komma åt.

5, Ger inte godis till hästar som nafsar. Gammelhästen fick aldrig godis ur handen pga detta. Nuvarande häst slickar på folk när hon tigger :cautious:
 
Kul! Svara mera! Obs! Det är inte så att jag har en häst med alla dessa problem... Är mest bara nyfiken på hur ni ser på saker och ting.Har "tillrättavisandet" ändrat karaktär? Att det förr var mer hårda direkta tag? Eller vad tror ni?
 
1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.

Det är alltså min egen häst som jag äger och känner väl, som måste bita mig för att göra klart att nåt inte är ok med sadel och sadelgjord? Då skulle jag fundera över hur bra koll jag egentligen har på hur hästar funkar. Förhoppningsvis så märker jag långt tidigare att något inte är ok med sadel/häst och det behöver eskalera till bett.

Om en häst har ett gammalt inlärt beteende av att bita vid sadling så skulle jag binda upp den kort så att den inte kom åt mig. Gamla ridskolehästar med stressbeteenden, hästar som haft magsår eller sadeltvång av olika slag - dessa kan fortfarande reagera vid klumpig sadling även efter att de fysiska problemen är borta.


2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.

Skritta fram till hindret och titta en stund, rid runt det och titta från olika håll. Sänk kanske om det är höjden som är problemet. Klappa lite där vi står och tittar.


3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast.

Hämtar den. Jag kan ju inte skälla/straffa den efter att beteenden är utagerat.... Däremot skulle jag se till att ha träns och hålla ordentlig koll nästa gång vi gick promenad. Uppenbart har vi problem med lydnaden.


4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.

Jag ser ju att den är på väg innan den hinner fram. Säg till den och var noga med att alla hästar ska hålla avståndet. Igen - är det min egen häst så har jag inte tränat den ordentligt och det ligger på mig. Är den en ny främmande häst som tar sig friheter så skulle jag rya åt den.

Jag vill inte ha ett gäng hästar med näsan i höpåsen när jag kommer. Kanske behövs fler fodringar om hela flocken blir i uppror för att det kommer mat...


5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar.

Godis får man om man kan bete sig trevligt. Om den nafsar blir det inget godis, och finns det risk för nafs blir det heller inget godis. Det är grunduppfostran. Främmande hästar ger jag inte godis sådär appropå, och min egen häst har jag förhoppningsvis såpass kontakt den inte drar till med överslagsbeteenden pga någonslags morotsfrustration... Jag gillar inte tiggeri.


Många av dina frågor handlar om grundhantering och problemen som uppstår beror på brister långt tidigare - antingen pga problem med sadeln som högst troligt är fysiska, eller problem med att hästen inte respekterar din sfär. Jag har mer förståelse för att sådant kan uppstå med främmande hästar på ridskola eller liknande. Där är det lättare att det blir missförstånd.
 
1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.

Nu bits min rätt mycket men skulle han bita när jag drar gjorden hade jag kollat upp utrustningen.

2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.

Låter honom titta och lägger ner det.

3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast.

KKlappar och bannar mig själv för dålig koll.

4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.

Ingenting

5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?

Det är vardag, skrattar och nyper honom lätt i näsan 😁
 
1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.

Tar det försiktigare när jag spänner, så hästen inte ska uppleva obehag.




2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.

Nu hoppar jag inte, men skulle låta hästen kolla på hindret, troligen sänka.




3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast.

Skulle muttra på honom och samtidigt banna mig själv för att jag höll så dåligt.



4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.

Säga "lugna dig, knasboll" och fortsätta.



5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar.

Händer ibland, som @Bison nyper jag lätt i mulen och säger "inte nu" eller liknande.
 
1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.

Nu bits min rätt mycket men skulle han bita när jag drar gjorden hade jag kollat upp utrustningen.

2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.

Låter honom titta och lägger ner det.

3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast.

KKlappar och bannar mig själv för dålig koll.

4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.

Ingenting

5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?

Det är vardag, skrattar och nyper honom lätt i näsan 😁
y
Skrattar och nyper honom lätt i näsan, jisses det lät så gulligt. Jag skulle gärna återfödas som häst hos dig😀😍
 
1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.
Först hade jag haft hästen uppbunden så att den inte kommer åt att bita t ex. på en stallgång med dubbla grimskaft, sen hade ja spänt ut gjorden så mycket det går på ena sidan och sen sakta spänt tills hästen visar första tecknet på surhet, bara väntat där och sett vad det tar vägen och sen tagit det bitvis.
Kanske även kollat upp vad det är som gör att hästen visar obehag.

2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.
Då sänker vi ner hindret om det är på en träning eller hemma så hästen kan kliva över det i skritt. Är det tävling, jaha då är det bara hem och öva.

3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast.
Hade inte gjort något särskilt mer än att fånga hästen.

4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.
Har aldrig hänt mig, men har haft flera hästar som försökt har då blockerat med hela mitt kroppsspråk (typ vänder ryggen åt och har kassen framför mig) att de inte kommer åt och får när de blir tillsagda. Har funkat för mig.

5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar.
Av den anledningen ger jag bara hästar godis i krubban.
 
1. Efter att ha haft en "maghäst" tidigare som visade magsmärta just vid sadling så kollar jag upp det omgående för att i första hand utesluta magsår.
2. Hoppar inte, men om det skulle hända skulle jag nog sänka hindret (i mirt fall skulle det nog sluta med en markbom då 😂)
3. Ingenting, onödigt att bestraffa nåt som redan skett. Hästen kommer inte fatta vad man bestraffar den för.
4. Ingenting faktiskt, ser inte det som ett problem, kanske borde dock?
5. Hatar hästar som nafsar och tiggar. Min har börjat göra det så jag har helt sonika slutat ge godis från handen/ha mat i fickorna.
 
Nu kommer det väl att bli mkt åsikter och varierande "tips" och just därför är jag nyfiken på hur du gör i följande situationer! Kommer ej att kommentera era svar. Ok. Då kör vi! 1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden. 2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder. 3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast. 4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen. 5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?

1. Skulle aldrig hända. Jag skulle reagera direkt på att hästen visar obehag för sadelgjorden, innan jag ens spänt den. Då skulle jag känna igenom magmusklerna och försöka klura ut ifall hästen är håröm, har ont i magen eller kanske har träningsvärk. Oavsett skulle jag rida barbacka den dagen för att checka ifall det är ok.

2. Min häst vägrar inte på hinder. Så skulle det hända en gång och det inte varit jag som gjort nåt fel, så skulle jag sitta av och hältutreda direkt.

3. Då jag har lång erfarenhet av häst som drar vid promenad, så brukar jag kunna stoppa innan den kommer loss. Om den mot förmodan skulle komma loss, så tar jag helt enkelt bara fast den igen, låter den beta några tuggor och promenerar sedan vidare.

4. Mina hästar håller avståndet till mig när jag kommer med foder, eftersom de vet att såna är reglerna.

5. Mina hästar tigger inte godis.
 
Det är väldigt basic och enkelt att få hästar att vänta på fodret som ska läggas ut, låta bli höpåsar/grästuvor etc bara man är konsekvent. Det minskar skador på människor rejält att ha hästar som inte är som hungriga krokodiler utan väntar och respekterar ens space.
Jag fodrar dock inga hästar till vardags men absolut.
 
1 och 2 beror helt på hur hästens sinnesstämning är. Brukar den göra så?Är den rädd?Verkar ha ont?Helt omöjligt att svara på...
3.Våra hästar drar inte hur pigga de än är tränat från början. Andras hästar tränas också på hantering och behövs det leds de med grimskaftet över nosen.
4 o 5 när jag ser vad som är på gång använder jag rösten eller/ och ändrar min position.
 
Nu kommer det väl att bli mkt åsikter och varierande "tips" och just därför är jag nyfiken på hur du gör i följande situationer! Kommer ej att kommentera era svar. Ok. Då kör vi! 1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden. 2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder. 3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast. 4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen. 5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?

Alla scenarios går att undvika och beror snarare på att jag som hästägare misslyckats att skapa en bra grund för kommunikation än att hästen "suras och jävlas". Förstår inte varför tillrättavisningar skulle vara nödvändiga i något av dessa scenarios.

1. Funderar över vad i utrustningen som kan vara felaktigt eller om hästen har ont någonstans.
2. Lägger ner hindret.
3. Undrar vad tusan som tagit åt både hästen och mig eftersom det känns fullkomligt osannolikt. Rycker på axlarna och avfärdar det som vårkänslor.
4. Markerar att jag vill ha space med mitt kroppspråk.
5. Kan inte se att det skulle hända. Axelryck och fundering över vem som smygmatar hästen med godis när jag inte ser.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 347
Senast: TinyWiny
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 436
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp