Tillrättavisa häst, hur gör ni?

Nu kommer det väl att bli mkt åsikter och varierande "tips" och just därför är jag nyfiken på hur du gör i följande situationer! Kommer ej att kommentera era svar. Ok. Då kör vi! 1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden. 2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder. 3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast. 4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen. 5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?
Ingenting av det där är något jag tillrättavisar. Det enda jag kan tänka mig att jag säger ifrån ordentligt är väl nafsande hästar och hästar som inte respekterar mig, ingen häst får tex knö sig fram till mig och bara rycka hö ur handen på mig, då får man säga ifrån och sen ändra på det man gjort som orsakat beteendet.

Sen är ju hästar otroligt olika varandra i personligheter, det finns personligheter som man kan låta vara nära och ta för sig mer och som lyssnar när man ber dom att backa och det finns dom som i sådana lägen blir väldigt för på och slutar respektera en helt. Man får testa sig fram litegrann med olika individer.
 
Det är ju något man hoppas på, jobbar på och ibland lyckas uppnå. Dock inte mot samma mål, det tror jag inte alls på. En häst ser inte målet ”att ha tillit” t.ex. Men, när är då tillfället man ska skämmas?
Vara besviken och fundera på vad man kan göra istället eller jobba vidare på tilliten, ja, men skämmas är ju ett konstigt ordval Kan jag tycka.

Skulle du skämmas även om hästen vore nyinskaffad eller gäller det bara hästar man haft i många år?
Varför tror du inte hästen vill ha tillit? Det är bland det viktigaste för en häst ju.
Nej såklart bara hästar som jag känner väl men i båda fallen hade jag rannsakat mig själv och funderat på vad jag behöver ändra/vad jag har misstolkat/tänkt knasigt om.
 
Varför tror du inte hästen vill ha tillit? Det är bland det viktigaste för en häst ju.
Nej såklart bara hästar som jag känner väl men i båda fallen hade jag rannsakat mig själv och funderat på vad jag behöver ändra/vad jag har misstolkat/tänkt knasigt om.

Jo, det tror jag absolut den vill ha, tillit alltså. Det var mer att den inte ser målet som något att sträva efter på samma sätt som vi. Hästen är mer ett handlingsdjur och med mer ”trial and error” upptäcker tilliten på något sätt.

Vi däremot, planerar och gör på ett visst sätt just för att hästen ska komma dit, vi ser målet och planerar medlen för att vi har förmågan.

Men med detta inlägg som jag citerar så hamnar vi mycket mer nära varandra än det kändes från början. Den sista meningen känns helt rätt.
 
Jo, det tror jag absolut den vill ha, tillit alltså. Det var mer att den inte ser målet som något att sträva efter på samma sätt som vi. Hästen är mer ett handlingsdjur och med mer ”trial and error” upptäcker tilliten på något sätt.

Vi däremot, planerar och gör på ett visst sätt just för att hästen ska komma dit, vi ser målet och planerar medlen för att vi har förmågan.

Men med detta inlägg som jag citerar så hamnar vi mycket mer nära varandra än det kändes från början. Den sista meningen känns helt rätt.
Jag ser det som strävan mot ett mål när två eller fler parter vill ha samma sak. Att hästen inte har en målbild är vi överens om men de vill ha något och precis som du skriver är det trial and error de pysslar med. Att motivera dem är min sak att göra och att få med mig dem är också min sak att göra och när de tänker, jaha! Vad bra att det blev såhär! när de inser att vi kan lita på varandra (t ex) och att det gäller även i jobbiga situationer så har vi nått målet. Det är så jag ser på hästarna. Jag vill ha med mig dem, motivera dem på ett positivt sätt så att vi strävar åt samma håll och att de vet att man inte behöver ta ansvar för sin överlevnad själv och att det är trevligt, roligt och lustfyllt att hänga med människan. De kanske inte planerar men de känner när det känns bra och hänger på och har de väl lärt sig vad som ger dem det de vill ha så håller de fast vid det.
 
Först tänker jag att det beror på vilken häst. Mina tidigare hästar har varit väldigt känsliga och mjuka i sättet, min nuvarande häst har en helt annan personlighet och förstår inte alls "småvinkar" som mina tidigare hästar gjorde. Det märks även i hagen, gammeltanten i flocken kan lägga lite på öronen och titta på de andra hästarna så flyttar de sig, min häst måste hon fysiskt putta undan för att han ska bry sig. :D Sååå..
Följande svar baserar jag enbart på min nuvarande häst!

1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.
Vore mycket märkligt om det hände, då skulle något vara fel och jag skulle ta av sadeln och kontrollera om något obehagligt satt under den eller sadelgjorden, eller misstänka att hästen hade ont i magen eller annat. Har sedan sadelvänjning varit noga med att det ska vara trevligt att bli sadlad.

2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.
Beror på varför. Men eftersom det är ett nytt hinder så behöver han kanske titta på det lite mer och kanske hoppa det lite lägre. Har har redan fått undersöka det noga, det är superlågt och jag på alla möjliga sätt bedömer att han borde ha hoppat det, så morrar jag nog till bestämt och ger en tydlig skänkel och driver honom över i skritt eller om han väljer att ta ett skutt över (som sagt det är jättelågt vid detta läge tänker jag), supermycket beröm när han väl kommer över.

3. Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast.
För sent att bli arg när jag väl får tag i honom. Jag är bara tyst och tar honom, fortsätter promenaden som om inget hänt.

4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.
Fodrar inte på det sättet men tänker att det inte skulle göra något. Skulle bara ignorera det och lägga in hö enligt planen.

5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar.
Har jobbat med detta, ett tag gav jag aldrig godis men kände nyligen att det vore trevligt att ge honom något när han släpps i hagen
Dock blir han lätt nafsig, så jag lärde honom att han måste buga för att få godis. Nu bugar han istället för att nafsa! :laugh: Men skulle han nafsa igen så skulle jag säga nej och ta bort min hand/flytta mig ifrån honom.
 
Ingenting av det där är något jag tillrättavisar. Det enda jag kan tänka mig att jag säger ifrån ordentligt är väl nafsande hästar och hästar som inte respekterar mig, ingen häst får tex knö sig fram till mig och bara rycka hö ur handen på mig, då får man säga ifrån och sen ändra på det man gjort som orsakat beteendet.

Sen är ju hästar otroligt olika varandra i personligheter, det finns personligheter som man kan låta vara nära och ta för sig mer och som lyssnar när man ber dom att backa och det finns dom som i sådana lägen blir väldigt för på och slutar respektera en helt. Man får testa sig fram litegrann med olika individer.

Så är det absolut.
Molnet må vara en bortskämd grisbjörn men jag kan säga till honom när det vet verkligen behövs och då lyssnar han alltid och tar ett steg tillbaka.

Vi har ett fint band där vi är trygga och litar på varandra. Det är mycket hopp och lek med fria tyglar men jag har absolut noll problem med honom i varken hantering eller ridning.
Alltid när vi är iväg, oavsett om det är på träning, tävling eller klinik så får jag beröm för hur trevlig och välhanterad han är så något rätt gör jag ju med mitt godisregn 😁
 
1. Händer inte eftersom min häst trivs med sin utrustning och sättet jag använder den.

2. Jag sänker höjden på hindret/gör det mer inbjudande/mindre läskigt. Därefter rider jag något varv och ser till att bjudningen fungerar och hoppar sedan hindret igen.

3. Jag fångar in hästen och ser till att inte bli överraskad och tappa taget nästa gång.

4. Det händer inte eftersom jag inte låter hästen komma inpå mig på det sättet vid fodring.
 
Vad många som inte ger godis 😅
Jag ger godis i massa olika situationer och bara för att han är så göllig 😁
Att han gillar att bitas och kan tigga ibland gör mig inget alls. Han är ju världens bästa Molnis 😍

Jag ger gärna godis, för göllighet - duktighet - eller för att han stod ut med nåt han inte gillade.

Vill däremot inte bli biten på, han får bita på fyrbenta stallkamrater i så fall. Att gosa med läpparna är något annat. Min högg efter folk i början, slet sönder hela ärmen på jackan på en tjej som skulle in i hans box olovandes. Bett är no no!
 
Jag ger gärna godis, för göllighet - duktighet - eller för att han stod ut med nåt han inte gillade.

Vill däremot inte bli biten på, han får bita på fyrbenta stallkamrater i så fall. Att gosa med läpparna är något annat. Min högg efter folk i början, slet sönder hela ärmen på jackan på en tjej som skulle in i hans box olovandes. Bett är no no!

Oj, den nivån är det inte här.
Mer att han tuggar lite på min jacka när jag tex borstar frambenen.
Jag skrittar alltid av för hand, tar jag upp min mobil då tillrättavisar han mig direkt och biter mig i armen 😂
Han hugger absolut inte. Jag ser det mer som ett sätt han kommunicerar på och en del av hans personlighet :)
 
1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.
Gissar på att jag skriker till med ett aj och muttrar några svordomar innan jag börjar undersöka varför.

2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.
Funderar på vad jag gör för fel, testar ett annat hinner och kanse sänker.

3.Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast.

Muttrar en lång ramsa, klappar hästen som kanse får en godis för att den inte drog till närmaste stall.

4.Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.
Gör inget så länge det inte hästarna börjar sura mot varandra för då säger jag "Simba va snäll" med bask röst. Om jag ber någon annan att ge hästarna mat så säger jag att höt ska kastas över staket och absolut inte gå in med mat i hagen, litar inte på att andra kan läsa häst och avbryta i tid.

5.Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar. Så VAD gör DU?
Backar tillbaka till grunden i klickerträningen.
 
Har ingen egen häst, men svarar både hur jag hade gjort i ridskolemiljö och om jag hade haft en egen häst.

1. Din häst biter dig i armen när du ska spänna sadelgjorden.
Ridskola - vet jag att hästen brukar göra så och att det är inlärt beteende brukar jag testa att göra saker annorlunda. Sadla från andra sidan till exempel, sedan sadlar jag tidigt och spänner sadelgjorden långsamt.
Är det en häst jag vet inte brukar göra så brukar jag göra om sadlingen, se till att vojlocken är ren och att det inte är något skräp under, samma med sadelgjorden (har varit med om en gång när det satt fast en kvist under). Nämner det för ridläraren.
Egen - beror på. Är det inlärt kommer jag nog vilja försöka träna bort det så mycket som möjligt. Annars kolla utrustning.

2. Din häst vägrar för andra gången på ett nytt hinder.
Ridskola - oftast får jag bra hjälp av ridläraren kring vad som händer, men själv skärper jag mig och rider extremt noggrant på hindret igen, kanske ber om att de sänker lite. En och en halv grävskopa beröm när hästen kommer över.
Egen - Samma som på ridskolan, sänka (kanske om det går lägger ner bommen på marken till och med). Rida extremnoga, en och en halv grävskopa beröm.

3. Din glada och pigga häst smiter från dig när ni är på promenad, drar en bockrepa i galopp men ställer sig sedan och äter gräs och låter sig enkelt tas fast.
Blir lite :nailbiting: och hinner säkert tänka tusen katastroftankar på en millisekund. När jag tar fast hästen igen säger jag glatt "nämen vad hände?" eller något och ger godis för att berömma att hästen både stannade och lät sig fångas :up:

4. Din häst sliter åt sig hö ur hökassen innan du hunnit tömma kassen i t.ex hagen.
Händer inte i ridskolemiljö men jag hade gjort samma på ridskola och privat - jag släpper ifrån mig tussar med hö medan jag går. Hade någon häst ändå varit bufflig och haft sig hade jag visat ganska tydligt att det inte var ok. Typ viftat bort den och inte gett den hö förrän den gav mig lite space (även en tanke på "jag kanske borde backa undan här?" från hästen skulle innebära att man får en tuss hö). Hade det varit min egen häst hade jag förmodligen tränat bort beteendet.

5. Din häst tigger godis, blir sur när den inte får och nafsar.
Beror på hur hårt nafset är, är det hugg som gör ont hade jag nog sagt till hästen. Inte annars, åtgärden hade i stället varit att inte ge godis alls i fortsättningen.
 
Oj, den nivån är det inte här.
Mer att han tuggar lite på min jacka när jag tex borstar frambenen.
Jag skrittar alltid av för hand, tar jag upp min mobil då tillrättavisar han mig direkt och biter mig i armen 😂
Han hugger absolut inte. Jag ser det mer som ett sätt han kommunicerar på och en del av hans personlighet :)

Nä jag förstod att vi pratade om olika saker, tänkte bara klargöra det lite generellt sådär. :D

Det är inte lätt för en häst att prata med oss tröga människor som varken har svans, normala öron som kan vinklas, eller andra grundläggande kroppsdelar för kommunikation. Man tar till det som funkar tänker Häst klokt. :love:
 
Nu har jag ingen häst men rent allmänt:

1. Jag skulle se över utrustning och om det var inlärt beteende försöka lugna och prata positivt till den för att hjälpa hästen komma över det.

2. Lägger ned hindret. Viktigt att avsluta positivt för oss båda.

3. Hämtar hästen. För sent att korrigera.

4. Backar tillbaka hästen med kroppsspråk och röst, den får vänta.

5. Slutar mata ur handen om det finns sådana tendenser.
 
Jag måste säga att jag är positivt överraskad över hur långt hästhanteringen verkar ha kommit, när man läser här åtminstone. Tidigare var det så himla mycket dominanstänk, slag och hot. Nu försöker man kommunicera med hästen och mötas i sin relation. Hoppas "trenden" fortsätter!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 111
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 323
Senast: TinyWiny
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 436
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp