Tillridning å töltsättning..

Jag är lugn och har varit det hela tiden. Du framför dock allvarliga anklagelser mot mig och vill därför styra dig till rätt forum att framföra kritik. Så länge du inte aktivt påpekar vilka inlägg som är fel medan de är aktuella så kan jag inte motivera mitt ställninstagande eller åtgärda eventuella brister.

Det är tråkigt att du inte förstår grundidéen med forumet och avsikten med reglerna, både jag och många andra här har försökt förklara och jag tror inte det hjälper om jag försöker igen, det blir bara mer ordvändande. Vill du få klarhet bör du gå till källan och läsa forumreglerna, länk till dem finns längst ner på sidan, plus vad som skrivits här och vända dig till Gunnar för att få förtydligande, eller så får du acceptera att inte riktigt förstår och leva med det. Vi tycks inte ha samma grundvärderingar vilket gör det svårt att förstå hur den andra parten tänker och agerar.

Helena //Moderator
 
Att Inte Ung hatar mig är ett problem för henne, inte mig.

Ursäkta min stilla undran, men hur i hela fridens namn kan man avgöra en sådan sak via en skärm. :confused: Bara för att människor kommer med andra åsikter så skulle man hata varann, i såfall har det funnits perioder då många på detta forum skulle ha hatat mig. :D

Jag vill minnas att jag haft ganska hetsiga diskussioner med bla Inte_Ung, Silverkedjan och även Djurjouren i vissa ämnen. :eek: Men inte någon gång har det fallit mig in att dessa människor skulle hata mig och mina åsikter. För att kunna avgöra det bör man ha träffat personen, och det är endast en av dessa som jag träffat in real och det var i yrkesväg sas. :p

Jag tänkte från början att avhålla mig från att skriva något i denna tråd, men nu blev det lite väl magstarkt även för mig med denna kommentar. :angel:
 
Jag tycker att du har uppfriskande och bra inlägg och brukar resonera och diskutera sakfrågor på en bra nivå. Men när du menar att inlägg raderas på ett orättvist sätt tycker jag att du är ute på hal is. Att göra reklam för tränare/företag/ridskolor mm är en sak som inte ska förekomma på forumet, det står helt klart för alla. Men att diskutera en träff eller Clinik som förekommit och de erfarenheter som uppkommit där är en helt annan sak. Jag tyckte att tråden var intressant, speciellt som den kom att handla om sits.

När man är ute på Bukefalos och diskuterar hästar och ridning så kommer man dock inte ifrån att alla personer (både privata och de som råkar ha verksamhet och företag)marknadsför (både i positiv och negativ riktining) sin häst eller verksamhet på ett indirekt sätt. Vad jag menar är tex att männskor med kloka åsikter blir man ju kanske nyfiken på, nästa steg är kanske att gå in på länkad hemsida eller börja maila för att komma i kontakt med denna person. Kankse väljer man sedan att lämna sitt sto för betäckning eller börja ta kurser hos denna person. Indirekt kan man då sägga att denna är tack vare eller på grund utav Bukefalos. Men denna möjlighet att marknadsföra sig står ju öppen för alla. Om man ska undvika att sånt sker måste alla på bukefalos vara anonyma och omöjliga att spåra, och det skulle ju bli jättekonstigt.

Om det sedan finns ett gäng som känner varandra och som diskuterar det de gjort, så kan man ju antingen delta i diskussionen eller välja att skratta åt den.

Sedan kan jag hålla med om att det finns personer på forumet som är snabba att hacka och komma med icke kontruktiva inlägg, men det gör mest bort sej själva tycker jag (även ok det kan var mkt irriterande). Det som dock kan vara synd är att det kan skrämma bort nybörjare eller vi som inte alltid är så kunniga :) Alla har rätt att få säga sin åsikt, men i bland blir tonen lite besservissig och nedlåtande Typ: - Om din häst grisepassar är det du som ryttare som borde ta och skärpa till din sits innan du överhuvudtaget sätter dej och rider din häst igen....eller om din häst inte töltar så har den förmodligen spatt. Sådana typer av kommentarer hjälper ju knappast någon, även om innehållet iofs kanske kan vara korrekt. Åsikter/inlägg utan argumnet, förklaring eller som är till för att trycka ner andra är sånt som ska undvikas, inte rapporter från trevliga sammankonster. Jag tycker absolut att du ska fortsätta dina inlägg som brukar vara intresanta och belysande, men börja inte med pesonliga påhopp du också, det finns mkt mer intressant saker att läsa om /diskutera.
 
Jag gillar dina inlägg också Josse! OBS! Jag har ställt frågor om var gränserna går och tagit exempel. Jag har inte hackat på tråden utan har struntat i den och hade inte tänkt nämna den alls förrän denna tråd dök upp. Det är bra om folk får tips genom bra trådar. Anledningen till att jag nämner den, och OBS att jag bara tar upp den i denna tråd för att inte förstöra den cliniquetråden med tjafs, det är som jag sade följande:

- I det andra inlägget här så ges exempel på en tränare som en person tycker är bra. Genast blir då den som gjort inlägget anklagad för att göra reklam samt idoldyrkan. Då jämförde ja det med det första inlägget på cliniquetråden. Dessutom tog jag mig själv som exempel. Men av allt att dömma får vi diskutera både mig och Tim men inte den tränare som föreslogs i denna tråd. Jag undrar därför var gränsdragningen sker för vad som är reklam och inte reklam och vad som är förtal.

Till Lobelia: Jag tycker inte du svarat solklart på mina frågor! För att få dig att tänka igenom lite var gränserna går och ge ett TYDLIGT svar så har jag medvetet provocerat lite. Jag är inte ute efter dig på något vis utan efter vilka spelregler som gäller och att de är lika för alla!

Gällande Inte Ungs och min relation så har hon tydligt talat om att hon ogillar mig och jag borde förvisso ha skrivit OM hon hatar mig så är det hennes problem, inte mitt, inte ATT hon hatar mig. Fel ordval av mig, det kan jag hålla med om. Vi har aldrig träffats och jag kan bara relatera till vad hon skriver i forumet. Hennes inlägg gällande mig är knappast positiva. Vad jag vill tala om det berör mig inte och jag har inget behov av att gå in och hacka på henne i cliniquetråden. Däremot tyckte jag att hon inte behövde gå in och ta sig en sådan besserwisserton med en enda gång i denna tråden, men det är den typiska stil som kännetecknar hennes inlägg; in och slå ner dem med klubban med en gång utan att göra ett försök att skriva det på ett snällare sätt, fastän personen på intet sätt skriveit något dumt! Och det är inget drag jag gillar! Hon kunde ge be Lobelia radera inlägget helt lugnt istället!

Till Balderum: Helt rätt, det är så man skall ta det om man inte håller med!

Till Inte Ung: Synd du inte har den humorn!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Att dela med sig av kunskaper är inte fel men att hela tiden hacka på andra och ha inställningen att bara deras sätt är rätt och bara de kan, det är fel. Det är med hästar och ridning som det mesta här i livet: alla vägar bär till Rom. En del är dåliga andra är bra och det finns mer än en bra väg. Jag vill alla skall komma till tals men tyvärr är det många som tystnat och inte vågar mer pga av att detta gäng gått väldigt hårt åt dem i debatterna! Och där är bla Inte Ung i täten på att klappa till. Alla tål ju inte de törnar jag fått tex ( ingen klagolåt, jag bryr mig inte ). Man får anpassa sina svar till vem man debatterar med. Är det någon som är tuff svarar jag på ett sätt men här har nybörjare och andra försynt ibland ställt frågor och blivit idiotförklarade! De har tom fått privata hotelser PM:ade! OBS, jag nämner INGA namn!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Ja hon är kanske klok för dig, ni är ju kompisar. Tycker jag om mina vänner också. Det är därför de är mina vänner! Men jag skriver inte om dem här på nätet! Men jag bryr mig inte om vilket. OM det är så att hon skulle hata mig, är det som sagt inte mitt problem!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
För din skull gör jag ett försök till

1) Det går inte att konstruera klara regler som gäller vid alla tillfällen, undantag och specialfall kommer alltid att förekomma. De flesta verkar klara av att hålla sig inom ramarna och tveksammma inlägg är ganska sällsynta. Lite vanligare är de klart felaktiga som tydligt bryter mot reglerna, men fortfarande så rör det sig om en liten procent.

2) Här finns de generella reglerna för forumet och här finns de specifika reglerna för islandshästforumet vilka är framtagna i sammarbete med forumbesökarna. Om någon punkt är otydlig så fråga gärna specifikt.

Helena//Moderator
 
Sv: Tillridning å töltsättning..

Men alltså?????Va e det för fel på människan???:)Saembengi eller va hon nu heter??Bara undrar liksom?
 
Sv: Tillridning å töltsättning..

Men alltså?????Va e det för fel på människan???:)Saembengi eller va hon nu heter??Bara undrar liksom?

Det är en SEX år gammal tråd du hittat.
Och det är inget fel alls på Sambaengi.
(däremot är väl inte ditt inlägg så kul att läsa för henne, eftersom hon faktiskt är medlem här...)
 
Sv: Tillridning å töltsättning..

Det man bör kolla efter är referenser... och att man följer den tränaren man har tänkt skickat sin häst till ett tag.
Att tränaren inte bor för långt bort utan att man kan komma och hälsa påett par gånger under tiden hästen är borta..
Att man har ett kontrakt skrivet om vad tränaren har lovat att ta på sig för ansvar...

Pris är väldigt olika.. en tränare som hyr in sig i ett stall är oftast dyrare eftersom den har högre omkostnader själv..En tränaesom bor på egen gård kan ta ner kostnaderna eftersom den har en lägre omkostnad.

Jag har betalat 4500 månaden och då var denna tränare mkt känd och riktigt duktig det är ett pris jag tycker är lagon för en person på dennivån....

Den andra betalade jag 3500 månaden hon var inte utbildad eller så mkt erfarenhet tävlingsmässigt på högre nivå men riktigt duktig och en mkt lovande talang endå. Henne hade jag följt i över 1 år och gillade hennes utveckling och hon gjorde ett mkt bra jobb...

Så tränaren behöver inte alltid ha en massa utbildningar och ha tävlat VM 7 ggr för att vara en bra tränare..
Men man ska endå ha koll och ha ögonen öppna.. hur ser stallet ut?? är de rent? hur ser hästarna ut? osv.. detta säger enligt mig en hel del om hurman är som person.. En tränare som har skitigt i stallet dåligt mockade boxar skitig utrustning och så skulle jag inte lämna min häst till.

Mitt tips är att du sätter dig och kollar annonser länkar på privata sidor.. de tränare jag skickade till kan du få hemsidan till om du skickar ett PM=)
 
Sv: Tillridning å töltsättning..

Men du, återigen, tråden är SEX ÅR gammal.
Jag tror de löst problemet om tillridning och töltsättning :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
1 923
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Någon som har en? Skulle vilja förenkla städningen i huset med en kombinerad ångmopp och dammsugare, som dammsuger och moppar i ett...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Ponylove
·
Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
797
Senast: Lyan
·
Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
500
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp