Tillridning å töltsättning..

B

**BORTTAGEN**

Jag skulle vilja ha tipps på bra ställen att skicka min isis till för töltsättning? Pris?
MVH
 
Var jättenoga med vem du lämnar hästen till!! Se till att det är OK där med hagar etc o att stället/tränaren har bra rykte.

Lämna inte hästen till sådana som rider "upp" hästen i konvex form, med hög hals o huvudet upp. Finns TYVÄRR fortfarande gott om sådana än idag!

Lena
 
Det bästa sättet är att hitta en tränare som man känner personligen. Men det är kanske inte så vanligt.

Då så kan man i stället fråga människor med välridna och välskötta hästar vem som har tränat derar häst. Sedan så besöker man tränaren och ber att få rida en häst som tränaren har tränat. För att ta reda på om man skulle vilja ha sin häst där och tränad på det viset.

Priset skall man inte titta så noga på. En billig tränare kan bli mycket dyr, om hästen blir illa skött och illa riden. Medan en dyr tränare kan bli billig, då den kan göra stora framsteg på kort tid, utan att pressa hästen. Detta därför att stor erfarenhet ger en mer precis och till varje häst avpassad träning.
 
nämnda person rider inte in häste snabbt och plockar ej in tölten för fort! det är ju därför jag anser att hon är så duktig! Jag har jobbat nära henne länge och vet hur hon rider och tycker hon är väldigt bra på att avgöra vad hästen är mogen för och inte! Och det har ju dessutom visat sig på de hästar hon ridit in och tränat att de har varit mogna för uppgiften.
Hur jag stavar det är upp till mej då det enligt SAOL även kan stavas "jävligt"! Språket utvecklas...
i övrigt har du helt rätt, det är många som rider in alldeles för fort och speciellt töltsättningar görs alltför fort/hafsigt och slafsigt! Håller helt med!
/Malin
 
Utom idoldyrkan inom klubben för inbördes beundran! O så duktiga ni var på er lilla "clinique"! Jodå, jag läste ditt första inlägg och mer idoldyrkan får man leta efter! Sedan stängde jag tråden med ett flin. Det var för pinigt att läsa och inte värt att ödsla tid på att läsa! Men somliga tror sig ha mer rättigheter än andra här på forumet.

Inlägget ovan är knappast någon idoldyrkan men alla som nämner något positivt om någon utanför "Bukefalos egen duktiga isisklubb", de är idoldyrkare i dina ögon! Löjligt så det räcker! Jag tror vi står minst lika stadigt på fötterna som ett visst litet inbördes gäng. Tycker du skall sluta att vara nedlåtande mot den ena efter den andra och misstänkliggöra folk som du inte ens vet vad de går för! Men jag har förstått att taktiken är just att snabbt misstänkliggöra de som kan vara ett hot mot ert allsmäktiga "kunnande" i detta forum. Trist inställning.

Personligen tycker jag att det finns massor av duktiga ryttare och man blir aldrig fullärd samt varje häst lär en något nytt. För det är de som är de verkliga lärarna och som ger facit på om man kan eller ej, om träningen är rätt, måttlig och långsiktig. Det syns på en häst om den är rätt riden eller ridits felaktigt. Det syns inte bara under ryttare utan även utan sadel. Om den här tränarens hästar visar just de rätta egenskaperna efter hennes träning så kan hon säkert sin sak också! Men sedan kan kanske inte alla bedöma om en häst är tränad på rätt sätt. Det kan vara ett problem.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Håller helt med Anette, Tråden om cliniqen har varit mycket spännande att följa. Men den oxå varit lite som en beundrar följetång.

Därför tycker jag att det kan vara ok att ge namn på tränare som man tycker är bra, för att tipsa av ren välvilja. Även om vi nu inte ska diskutera namngivna personer här i forumet.

Sen vet jag att ett inlägg i denna debatt kanske inte var det roligaste sättet att presentera sig i forumet, men jag har hängt med och läst anonymt rätt länge, även om det har tagit sin lilla tid att våga skriva ngt :)
 
Du missade något om du inte läste den tråden. Där finns en massa spännande och användbara idéer om sitsträning :).

mandalaki
 
Håller med dej om att det kan ju inte vara förbjudet att säga nått positivt om någon. Smutskastning och förtal är ju självklart förbjudet, men att berömma någon måste ju vara ok?! Så kan jag ju då lägga till att jag inte har nämda tränare som nån idol (men flera andra har det och jag har andra jag beundrar),utan tycker att hon är otroligt duktig på det hon gör! Efter att se jobbet hon gjorde lugnt och i hästens takt, under stor press, med sin chef i nacken med Vepja har jag största respekt för hennes kunnande! Men att respektera och idolisera är väl inte samma sak?
/Malin
 
Därför tycker jag att det kan vara ok att ge namn på tränare som man tycker är bra, för att tipsa av ren välvilja. Även om vi nu inte ska diskutera namngivna personer här i forumet.
Det blir snedvridet om man rekommenderar vissa namngivna personer som tränare. Jag skulle kunna skriva långa listor på tränare som jag tycker är bra, men då så kan jag ge mig på att jag skulle glömma någon och att just den eller dess lärjungar skulla bli sura. Så därför tycker jag att vi följer forumets regler och INTE namnger tränare och så tycker jag att vi låter bli att svära på forumet.

Håller helt med Anette, Tråden om cliniqen har varit mycket spännande att följa. Men den oxå varit lite som en beundrar följetång.
Det står vem som helst fritt att anordna en workshop eller Cliniq med deltagare från Bukefalos. Och sedan att skriva om den här på forumet. Det är som när vi skriver om andra Bukefalosträffar som vi haft, men på just denna träff så var temat "sits och kommunikation" och då passade det att diskutera den här.

Du behöver ju inte läsa den, om den står dig upp i halsen. Dock vet jag att alla som var där, samt några till uppskattade tråden. Ty det står i själva tråden.
 
Personligen tycker jag att det finns massor av duktiga ryttare och man blir aldrig fullärd samt varje häst lär en något nytt.
Det är just mängden som är problemet. Vilka skall vi nämna och vilka skall vi inte nämna? Skall vi alla här skriva en egen "10 i topp lista"?

Jag tror inte att det är ett hållbart sätt att hantera informationen på.
 
Men att respektera och idolisera är väl inte samma sak?
Nej visserligen inte. Men om jag skulle skriva en lista på de som jag respekterar som ryttare och tränare, så skulle du inte orka läsa den listan p.g.a. dess storlek.
 
Jag minns inte alla inlägg i den tråden men jag vet att jag själv skrev och tackade Djurjouren, Silverkedjan och Inte_Ung för att det blev så trevliga dagar!!
Jag tycker man åtminstonde borde få berömma folk? Det kom ju in lite diskussioner där, tex iller var väl inte så beundrande just där väl? :-)
Namn förstår jag att man inte ska dra upp! Men bukefalos användare diskuteras ju ( får både beröm och kritik ) här på forumet så det måste man väl tillåta!
 
skriv du! Jag orkar läsa, det lovar jag! Det skulle vara kul att läsa dessa listor från alla som har åsikter om det, så får man ju mer tips! :)
Och att namnge personer är enligt forumets regler inte förbjudet, bara att smutskasta och förtala. Och för att jag respekterar en tränare betyder ju inte det att jag ogillar alla andra.

/Malin
 
Jag tror inte att vi får rekommendera tränare faktiskt. Om jag minns rätt så blir dessa låsta och frågeställaren blir ombedd att lägga in en annons på Annons-sidorna i stället.

Men om jag får klartecken från Moderator, så skall jag lägga in en 10 i topp lista i alla fall.
 
Jag tittade i Lobelias regler.

Så här står det:
2. Detta diskuterar vi inte här:
*Efterysningar av personer, hästar eller verksamheter.(Annonser)
*Reklam


Och därför så tror jag inte att jag får skriva någon lista.
 
Tvivlar på att Lobelia låter den här tråden ligga kvar.


Att diskutera namngivna tränare är ju omöjligt. Om du skriver att någon är bra och jag tycker att vederbörande är kass så får du offentliggöra din åsikt men det får inte jag, för då blir det smutskastning.

mandalaki
 
ok. Det var kanske fel att skriva namn på tränare här. Men kolla på Sif:s hemsida på diplomerade C-tränare och hör efter om referenser. Lycka till!

/Malin
 
Hej!
Bra att diskutera detta med att peka ut/namnge personer.
Kontentan bör väl bli att vi inte ska namnge folk OAVSETT om det är plus eller minus vi vill ha fram. :confused:

Tyvärr verkar forumet vara snedvridet då man å ena sidan kan ägna sig åt negativa spekulationer om människor utan att blinka för att å andra sidan kritisera när det kommer positiva inlägg... :smirk:

Nåväl; forumet speglar väl kanske samhället i övrigt. Negativ kritik är så lätt att haspla ur sig medan det positiva aldrig kommer i sin dager. Det var roligt iallafall att se att ngn lyckades få lite beröm på detta forum; oavsett om det var korrekt eller ej! :smirk: :)

/Linda
 

Liknande trådar

Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
1 923
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Någon som har en? Skulle vilja förenkla städningen i huset med en kombinerad ångmopp och dammsugare, som dammsuger och moppar i ett...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Ponylove
·
Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
797
Senast: Lyan
·
Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
499
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp