Tillskott äldre stel hund

ako

Trådstartare
Ja vad rekommenderar bukes samlade kunskapsbank ;)?
Tassa, cocker spaniel 12 år, börjar bli åldersstel. Hon var på seniorkontroll för något halvår sedan och vet tyckte hon var i fint skick, och hon verkar må bra på alla sätt men börjar se lite åldersstel ut, och jag funderar på om man skulle ge lite glucosamin e d för att försöka hjälpa henne lite. Jag har god erfarenhet av glucosamin till äldre häst men har ingen erfarenhet av det på hund. Finns det något annat alternativ också?
Tack på förhand 😊
 
Vi gav Senior från Svenska Djurapoteket till vår förra boxer och upplevde en ganska stor förbättring på detta. Vi hade inte riktigt märkt att han börjat undvika vissa saker, som t.ex hoppa upp på vissa stolar, och det började han igen med när vi gav Senior.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Intressant tråd, får jag också fundera? :)

Ni som ger tillskott och tycker att det gör skillnad, hur lång tid tog det innan det märktes skillnad?
 
  • Gilla
Reactions: ako
Intressant tråd, får jag också fundera? :)

Ni som ger tillskott och tycker att det gör skillnad, hur lång tid tog det innan det märktes skillnad?

På min ganska snabbt. Bokade veterinärtid när hon började bli stel och gick in med tillskott. Sedan började hon sova med back On track nättäcke för hon var rätt frusen. Knappt stel tills hon somnade in som nästan 12 åring.
 
Tack alla för era svar 😊! Ni som ger ”senior”, @Linda_A och @Hippocampus - ger ni tabletter eller pulver? Äter hundarna det glatt eller får man pyssla med att gömma i korvbitar etc?
 
Jag märkte skillnad på min gamla curly när jag började ge Standardts led & brosk. Har vänner som är nöjda med Svenska Djurapotekets Senior.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag ger min 9 åriga hovawart senior från svenska djurapoteket. Upplevde att han var lite stel efter lång tid ute i kylan. De är i hundgård när jag jobbar och trots tillgång till hundhus och värme väljer han att sova ute :meh: Tog några veckor sen märkte jag bättring. Ger i pulverform och han äter utan problem.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Jag använder också djurapotekets senior och är nöjd. Inga problem att ge pulvret antingen på maten eller bara som det är i matskålen :)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Intressant tråd, får jag också fundera? :)

Ni som ger tillskott och tycker att det gör skillnad, hur lång tid tog det innan det märktes skillnad?

Ganska omgående. Nu tog tabletterna slut medans vi var utomlands och storhelg mm på det så Mamma Mu har varit utan i en vecka och nu är hon redan lite stelare.
Får åka till stan på tisdag och köpa nya hos vår fysioterapeut.
 
Ja vad rekommenderar bukes samlade kunskapsbank ;)?
Tassa, cocker spaniel 12 år, börjar bli åldersstel. Hon var på seniorkontroll för något halvår sedan och vet tyckte hon var i fint skick, och hon verkar må bra på alla sätt men börjar se lite åldersstel ut, och jag funderar på om man skulle ge lite glucosamin e d för att försöka hjälpa henne lite. Jag har god erfarenhet av glucosamin till äldre häst men har ingen erfarenhet av det på hund. Finns det något annat alternativ också?
Tack på förhand 😊

Förutom Glukosamin finns också Hyaluronsyra som kan hjälpa. Antingen bara Hyaluron eller ihop med Glukosamin.
Hyaluronet ska vara av hög molekylvikt för att binda så mycket vätska som möjligt och då smörja/stötdämpa så gott det går i lederna. Det måste också vara gelatinerat eller i oljeform för att magsyran inte ska förstöra de verksamma ämnena.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Tack alla för era svar 😊! Ni som ger ”senior”, @Linda_A och @Hippocampus - ger ni tabletter eller pulver? Äter hundarna det glatt eller får man pyssla med att gömma i korvbitar etc?

Pulver och eftersom vi ger färskfoder så är det lätt att röra ner i det och då är det ingen som protesterar. Hade jag kört torrfoder hade jag kanske tagit tabletter istället eftersom jag inte brukar ge det uppblött.
 
Jag ger Senior i pulverform till min tant. Hon är 12 år och skuttar fortfarande agility på hög nivå. Jag har gett henne det ett par år så har inte märkt någon skillnad på så sätt. Jag lägger det i hennes färskfoder.
 
Ger också mina två gamlingar Senior från Djurapoteket. Har främst märkt skillnad på labben fast det var han som hade minst "problem" från början då jag bara tyckte att han hade blivit lite långsam och mest fick det för att jag gav phalénen :)
 
  • Gilla
Reactions: ako
Vi gav Senior från Svenska Djurapoteket till vår förra boxer och upplevde en ganska stor förbättring på detta. Vi hade inte riktigt märkt att han börjat undvika vissa saker, som t.ex hoppa upp på vissa stolar, och det började han igen med när vi gav Senior.
Var hittar man detta medel? Finns det på vanliga apoteket eller får man beställa på nätet? Min Beauceron blir snart 12 och är väl inte så mycket stel som svag i bakändan så jag vet inte om detta hjälper i hans fall, men det kan ju inte skada, tänker jag?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 858
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 928
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 425
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 005
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp