Tillskott av kalcium och fosfor och inget annat? =)

Alexandra_W

Trådstartare
Nu är jag igång igen =)

Har lyckats hitta ett till foder som passar fölis. Och som inte kostar så hysteriskt mycket (ehh..allt är relativt, jag är nu så skadad att 9 kr/kg inte är så hysteriskt mkt...).

men, jag får ett underskott på kalcium och fosfor..9.4 gram kalk och 6.4 gram fosfor.

Går ju ganska lätt att lösa med att lägga till kalk och så fosforbalans.

MEN, det är ju pulver, och fodret är pellets. Och jag vet inte riktigt vad jag ska blanda ut pulvret med (blir ju en hel del pylver liksom) så hon äter. (hon äter ju inte betfor eller olja t ex). Kanske är så enkelt att hon äter en liten del av givan uppblött.

Men finns det något annat, enklare sätt eller som ivf ger mindre mängd pulver, att tillföra det där som saknas?

Dikalciumfosfat fungerar också, men blir ändå nästan 40 gram pulver jg måste få i hene då.

Jag vill INTE ha något magnesium eller liknande =)

Väntar på svar ang ett ytterligare foder, ÅF söker just i detta nu omräkningstabellen från protein i procent, till smältbart protein.

(Det är ett helsike när de bara anger protein i % och inte ett ljud om smältbart. Å andra sidan ser jag att Krafft börjat med det med, på Breedsäcken jag köpte igår står inte ett ord om smrp, utan bara råprotein i procent..)
 
Äter hon vetekli? Isf skulle du ju kunna blanda kalk i det, och samtidigt kunna ge lite mindre fosfor.
 
Fukta pelletsen med vatten men hjälp av en blomspruta. Blanda sedan i pulvret så kommer detta att bindas till pelletsen :idea:. Alltså bara FUKTA lite inte hälla :D
 
Ah, det kan jag ju prova med bara kalk med, och breedpelletsen. Så slipper jag köpa dyra tillskott som hon vägrar äta. Ska prova det om några dagar (just nu är jag mest angelägen om att få henne att ÄTA överhuvudtaget. Hon är själv på nätterna nu och kör med matstrejk deluxe, soch skiter i krubban (fast hon tycker om maten) såfort man vänder ryggen till. Tror jag slängt tre kilo dyr breed hitills. Jäkla fölelände *muttrar*

Men det ska jag prova!

vetekli vet jag inte om hon äter, har faktiskt aldrig provat. Men visst kan man ge samma vetekli som man köper i affären? (Så jag slipper köpa hel säck). Då kan jag skena över till grannen och köpa en påse? (KRAV-odlad dessutom *s*)
 
Vad är avbärare?

Jag har tänkt spika fast en bräda för hörnet där vattenhinken är, så hon inte kan klia sönder den och skvimpa ut vattnet.

Är det något liknande du menar vid krubban? (Börjar se problem, krubban sitter på slät vägg...)
 
fast breeden vet hon ju, men den blir fel med mineralerna..? Det var väl de andra sorterna hon hade svårt att få fram??
 
Precis, jag vet vad breeden innehåller, och har vetat ett bra tag. De angav ju på säcken förr, och har en mycket föredömlig fodersida på nätet med alla uppgifter. Däremot har de alltså nu också frångått att skriva srp på säcken, utan börjat ange i procent, och trenden verkar gå dit.
 
Precis, Krafft har ju haft bra info om sina produkter.

Men dumt att det verkar gå åt det hållet, det borde vara lag på ordentliga innehållsförteckningar!!
 
Skulle tro Krafft börjat justera mot överiga Europa. På botten av säcken står info på tyska med...

Och resten av europa enger ju bara i % råprotein. Tyvärr.

Hörde förresten att Krafft köpt/köpt in sig på Svenska Foder, som bla har Hippo. Undrar vad Krafft har för gigantiska övertagsplaner just nu? :crazy: Är svårt nog att få tag i annat än Krafft och Hippo häruppe redan nu.. Och tror Fibergi går under Svenska Foder med, så det börjar lika kartellbildning/monopol häruppe snart...=/ (Inte för jag har något emot Krafft, men de är så himla starka här via Odal, så det är svårt för andra foder att ens få in en fot. Och om man då av någon anledning inte hittar det man söker i Krafft-sortimentet så får man åka typ 15 mil minst för att få tag i något annat...)
 
mmm, hittade in på Fibergis hemsida, via Svenska Foder, nyligen, har jag för mig :crazy:

Fram för mångfald i foderväg!! :idea:

Men måste man ha råprotein med när man räknar foderstat *senil* Tänkte, är det inte bättre att bara ha smältbart rp i så fall, om det "inte får plats" på påsen..
 
Ja Fibergi fck ju ta bort sin produkt Fibergi Sto då den inte var tillräckligt populär.. Säker Krafft Breeds "fel". :smirk:

Tror att Fibergi är fristående fortf.
 
Njae, kolla på svenska foders sida så ligger Fibergi och Hippo under där.

Och har Krafft nu köpt upp eller gått ihop med svenska foder, så... :crazy:

Lydia - mjo, men resten av europa anger råprotein, så de är antagligen inte intresserade av smältbart protein. verkar "bara" vara Sverige som övht sysslar med det =/
 
Näe, i viss mån analyseras det ivf i england med. Men där pratar de BARA om den förbaskade energin. Proteinet nämns inte. Och skriver ngn in (jag har tre engelska hästtidningar jag prenumererar på) och frågar t ex vad deras föl/unghäst ska ha, av ras X, så blir svaret att den ska ha X kg av foder Y eller annan liknande (typ 2 kg stud mix), inget om värden/behov. Och den lilla info jag sett om höanalyser i england så är det bara MJ de verkar bry sig om....

Vet inte varför, de går ju på gräs mer där, finns ju gräs året om, å andra sidan så står många hästar där på stall dygnet runt på "vintern" för att inte trampa sönder markerna (och gräset) så då borde det ju vara än viktigare med foderstat.

men när folk skriver in så ger de 3 sections (kakor) hay, 2 scoops X och 1 scoop Y och mineralfoder Z. Så jag tror/tycker inte hästägarna verkar vara så intresserad heller.

men det finns fan i mig foder för ALLA behov där, en hel jäkla uppsjö av olika foder och olika tillverkare. och nästan allt finns i mix eller cubes, så man kan få exakt det foder man vill i endera mix/musli eller pellets. jag är inte bara liiite avundsjuk på det kan jag meddela =)
 
*gapande smiley*

Konstigt sånt där ju! Förstår inte hur det går ihop, om de har så många olika foder, men de chansar hej vilt med grunden; höt?? (ja, jag ska väl inte säga nåt som inte har haft analyserat foder, men ändå.. :angel: )
Foderleverantörerna/tillverkarna borde ju vara bättre/kunnigare än så, tycker man
 
Japp. Du får väl kröka rör istället om det är slät vägg eller kanske bättre att flytta krubban. Finns ju risk att hon kanske fasnar men nåt ben över röret :crazy:
 
Tack för tipset, funderade åt det hållet med, men la ner å det blev för bökigt ;)

Men jag hängde upp en hink igår på annat ställe. Jag tror hon skiter i krubban när hon står och kliar baken mot den, och så skiter hon där hon står.. Hinken är betydligt mjukare, och bara upphängd med ett rep, så den lär inte ge så bra klimotstånd tänkte jag.

Den var renslickad imorse, hoppas det håller i sig. Hon hade dock skitit i krubban, men först hade hon iaf ätit upp nästan allt foder där. *tacksam för det lilla*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp