Tillskott för bättre päls?

Bison

Trådstartare
Ruben har börjat se ut som en luggsliten nallebjörn. Har kommit gradvis senaste åren, inga kala fläckar, mjäll osv utan tunnare och mer torr päls som växer ojämnt.
Magen är bra, han äter med god aptit och är fin i hullet.
Stort blodprov är taget i somras som inte visade något avvikande.
Han är ju en gammal hund så antar att det beror på det.
Men finns det något som jag kan ge som göra pälsen lite bättre?
Fick nutrolin i våras men det gjorde ingen skillnad samt att han tyckte det var äckligt.
 
Ruben har börjat se ut som en luggsliten nallebjörn. Har kommit gradvis senaste åren, inga kala fläckar, mjäll osv utan tunnare och mer torr päls som växer ojämnt.
Magen är bra, han äter med god aptit och är fin i hullet.
Stort blodprov är taget i somras som inte visade något avvikande.
Han är ju en gammal hund så antar att det beror på det.
Men finns det något som jag kan ge som göra pälsen lite bättre?
Fick nutrolin i våras men det gjorde ingen skillnad samt att han tyckte det var äckligt.
Får hunden senior foder? Har en bekant som blev tipsad av veterinär och det gjorde stor skillnad för hunden. Fodret är anpassat till äldre individer som generellt har sämre upptagningsförmåga.
 
Får hunden senior foder? Har en bekant som blev tipsad av veterinär och det gjorde stor skillnad för hunden. Fodret är anpassat till äldre individer som generellt har sämre upptagningsförmåga.

Det kan även vara seniorfoder som gör problemet. Känner två helt olika typ av hundar som både börjat med seniorfoder för att ägaren hört att det skulle man ge till äldre hundar. Eftersom fodren är lite mera light så blir det ju också lite mera light för hud och päls. Båda blev torra och fula i pälsen och det försvann igen då de fick vanligt foder igen...
 
Ruben har börjat se ut som en luggsliten nallebjörn. Har kommit gradvis senaste åren, inga kala fläckar, mjäll osv utan tunnare och mer torr päls som växer ojämnt.
Magen är bra, han äter med god aptit och är fin i hullet.
Stort blodprov är taget i somras som inte visade något avvikande.
Han är ju en gammal hund så antar att det beror på det.
Men finns det något som jag kan ge som göra pälsen lite bättre?
Fick nutrolin i våras men det gjorde ingen skillnad samt att han tyckte det var äckligt.
Jag tycker att en kombination av essentiella fettsyror och biotin brukar göra susen.
Aptus Biorion är ett tillskott med biotin för hundar, finns lite överallt på nätet. Gillade han inte nutrolin kanske kapslar fungerar bättre? Eller Viacutan, det är bara en väldigt liten dos olja som sprayas på maten. Annars finns det essentiella fettsyror du kan ha direkt på huden istället ifall han inte gillar att få via munnen. Exempelvis Dermoscent Spot-on eller Allerderm Spot-on.
 
Det kan även vara seniorfoder som gör problemet. Känner två helt olika typ av hundar som både börjat med seniorfoder för att ägaren hört att det skulle man ge till äldre hundar. Eftersom fodren är lite mera light så blir det ju också lite mera light för hud och päls. Båda blev torra och fula i pälsen och det försvann igen då de fick vanligt foder igen...
Ok, då är det nog olika, i olika foder. Detta senior fodret innehöll extra mineraler, vitaminer och annat för att äldre individer har svårare att ta upp vissa ämnen.
 
Jag ger vildlaxolja från grizzly pet products och ser stor skillnad på pälsens glans/mjukhet och har även blivit av med hans klåda.
 
Får hunden senior foder? Har en bekant som blev tipsad av veterinär och det gjorde stor skillnad för hunden. Fodret är anpassat till äldre individer som generellt har sämre upptagningsförmåga.

Nej, han äter voh active lax.
Han är svår med mat, torrfoder är uteslutet och den mesta burkmaten är oätlig om han inte är jättehungrig.

Jag tycker att en kombination av essentiella fettsyror och biotin brukar göra susen.
Aptus Biorion är ett tillskott med biotin för hundar, finns lite överallt på nätet. Gillade han inte nutrolin kanske kapslar fungerar bättre? Eller Viacutan, det är bara en väldigt liten dos olja som sprayas på maten. Annars finns det essentiella fettsyror du kan ha direkt på huden istället ifall han inte gillar att få via munnen. Exempelvis Dermoscent Spot-on eller Allerderm Spot-on.

Toppen, tack!
Beställt biorion och viacutan nu 😊
Han brukar få äta upp det som blir kvar av kattungens blötmat så testar att spraya på den.
Stulen mat är alltid bättre än egen mat 😁
 
Ruben har börjat se ut som en luggsliten nallebjörn. Har kommit gradvis senaste åren, inga kala fläckar, mjäll osv utan tunnare och mer torr päls som växer ojämnt.
Magen är bra, han äter med god aptit och är fin i hullet.
Stort blodprov är taget i somras som inte visade något avvikande.
Han är ju en gammal hund så antar att det beror på det.
Men finns det något som jag kan ge som göra pälsen lite bättre?
Fick nutrolin i våras men det gjorde ingen skillnad samt att han tyckte det var äckligt.
Våra hundar får lite riskliolja i maten. De älskar den och får superfin päls av det. Jag vet inte hur det är om riskliolja är karensbelagt för hund IOM innehåll av naturligt anabola gamma-oryzanol. Men Ruben ska väl inte ut och tävla ngt. 😅
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej buke! Min vän Sofie, som inte har ett account här skulle vilja ha lite tips och råd ifrån er. Hon har en 5mån valptik av rasen...
Svar
10
· Visningar
1 335
Senast: Is
·
Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 588
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 601
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Min tik började efter jul bli lite röd om tassarna och haserna (hon har vita ben och kort päls). Jag tänkte först att det kanske var...
Svar
4
· Visningar
1 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp