Tillskott för hovar

Corax

Trådstartare
Om man har uträknad foderstat ner till micromineraler men hästen har hovväggar som gärna blir porösa (endast vid sömmarna), vad ska man satsa på att köpa för tillskott?
Jag orkar inte köpa löst då jag redan pyttsar med allt annat.

Så något som innehåller bra mängder, inte så mycket bös och gärna inte 'satan-gatan-dyrt'. Men är givan liten och priset högt kan jag leva med det.
 
Vet inte om tillskott hjälper isf. Det hjälper nog främst om man faktiskt har brist eller om balans på vissa mikromineraler.
 
Vet inte om tillskott hjälper isf. Det hjälper nog främst om man faktiskt har brist eller om balans på vissa mikromineraler.
Men att ge biotin, metionin samt även i viss mån andra aminosyror sägs ju kunna påverka hovkvaliten? Inte bara micromineraler även om det säkert hjälper en bra bit på vägen.

Hon får ett överskott av Zn men fortfarande en balanserad kvot.
 
Men att ge biotin, metionin samt även i viss mån andra aminosyror sägs ju kunna påverka hovkvaliten? Inte bara micromineraler även om det säkert hjälper en bra bit på vägen.

Hon får ett överskott av Zn men fortfarande en balanserad kvot.
Om hästen får tillräckligt med protein i foderstaten så borde väl aminosyrorna tillgodoses? Men det beror väl på fodermedel, det varierar ju hur mkt aminosyror hästen kan tillgodogöra sig. Men läste att tex potatisprotein innehåller mkt både lysin och metionin, så det går ju att se över foderstaten på det sättet också om man är orolig.
Biotin producerar ju hästen själv så det ska man väl egentligen inte behöva tillsätta.

Är väl främst zink, koppar och mangan som är viktiga för hovkvalitet. Överdoserat gör nog inget bara kvoterna mot ffa järn är bra.
 
Jag skulle också säga ge mer protein, även om det är uträknad en mängd nu. Jag räknade på min häst, hade samma problem med hovarna - och det försvann inte förns jag gav mer protein än uträknat, och dessutom gav det året runt (innan hade jag gett mindre kraftfoder på sommaren iom bete).

Tillägg: Jag hade provat MASSOR av olika tillskott som ska vara bra för hovarna innan jag provade att höja proteingivan och ingenting funkade nämnvärt.
 
Jag skulle också säga ge mer protein, även om det är uträknad en mängd nu. Jag räknade på min häst, hade samma problem med hovarna - och det försvann inte förns jag gav mer protein än uträknat, och dessutom gav det året runt (innan hade jag gett mindre kraftfoder på sommaren iom bete).

Tillägg: Jag hade provat MASSOR av olika tillskott som ska vara bra för hovarna innan jag provade att höja proteingivan och ingenting funkade nämnvärt.
Jag önskar att jag kunde säga att det vore så lätt som att öka proteingivan men hon ligger även där i överkant pga fri tillgång.

Jag tänkte som ni förut men i vintras provade jag ändå med tillskott en rätt lång period och märkte faktiskt riktigt stor skillnad.
Men jag tänkte det kunde vara ett sammanträffande och slutade. Tog inte lång tid innan hovarna började gå sönder igen.
Sammanträffande eller inte men jag vill prova igen...
Då gav jag Forans Hoof Aid. Hyfsat drygt med relativt hög sammansättning och fanns ffa att få tag på lokalt.
 
Jag önskar att jag kunde säga att det vore så lätt som att öka proteingivan men hon ligger även där i överkant pga fri tillgång.

Jag tänkte som ni förut men i vintras provade jag ändå med tillskott en rätt lång period och märkte faktiskt riktigt stor skillnad.
Men jag tänkte det kunde vara ett sammanträffande och slutade. Tog inte lång tid innan hovarna började gå sönder igen.
Sammanträffande eller inte men jag vill prova igen...
Då gav jag Forans Hoof Aid. Hyfsat drygt med relativt hög sammansättning och fanns ffa att få tag på lokalt.
Men så snabbt kan det ju inte gå med tillskott? Det tar ju jättelång tid från att du ger tillskott tills att du märker skillnad på hoven, framförallt eftersom du skriver att problemet sitter framförallt vid sömmarna. Tar ju ett tag innan det nybildade hornet når dit..

Märkligt att du märkte skillnad på det sättet!
 
Men så snabbt kan det ju inte gå med tillskott? Det tar ju jättelång tid från att du ger tillskott tills att du märker skillnad på hoven, framförallt eftersom du skriver att problemet sitter framförallt vid sömmarna. Tar ju ett tag innan det nybildade hornet når dit..

Märkligt att du märkte skillnad på det sättet!
Precis! Mellan 9 månader och ett år tar det för hoven att växa ner och därför tar det också så lång tid innan man ser skillnaden vid sömmarna.
 
Men så snabbt kan det ju inte gå med tillskott? Det tar ju jättelång tid från att du ger tillskott tills att du märker skillnad på hoven, framförallt eftersom du skriver att problemet sitter framförallt vid sömmarna. Tar ju ett tag innan det nybildade hornet når dit..

Märkligt att du märkte skillnad på det sättet!
Ja det är därför jag skriver att det kan vara ett sammanträffande. Också därför jag vill testa igen vid annan tidsperiod. Jag Vet att det tar tid men efter tre månader så sprack inte hornet på samma sätt längre. Tillskottet var det enda jag ändrade på (förutom att årstiderna växlade).
Jag kan också tillägga att hästen har en pyyyyytteliten spricka som går uppifrån och ner. Där Såg man ju att den försvann i tillväxtzonen. Den är också tillbaka nu men den stör egentligen inte då den ändå är så pyttig.
 
Ja det är därför jag skriver att det kan vara ett sammanträffande. Också därför jag vill testa igen vid annan tidsperiod. Jag Vet att det tar tid men efter tre månader så sprack inte hornet på samma sätt längre. Tillskottet var det enda jag ändrade på (förutom att årstiderna växlade).
Jag kan också tillägga att hästen har en pyyyyytteliten spricka som går uppifrån och ner. Där Såg man ju att den försvann i tillväxtzonen. Den är också tillbaka nu men den stör egentligen inte då den ändå är så pyttig.

Varför inte testa att ge ett år då? Jag har ingen koll på det innehållet.

Jag ger (förutom som du balanserade mikro och protein i överkant, överskott har inte påverkat) numera biotin till den högre dosen de forskat på (minns ej mängde nu men 1 ml från ForagePlus ger den mängden totalt i foderstaten för min häst) och även deras B-vitamin i deras rekommenderade mängd. Återgick till att ge potatisprotein vintertid också för aminosyrorna men funderar på att ändra till typ whey protein eller liknande när det är slut men inte räknat på det.

För min häst har jag dock mer och mer insett att det är hans ömhet som spökar. Landar de inte bekvämt och korrekt så stimuleras inte tillväxten som den ska. Hans diet har varit så korrekt i så många år utan förbättring. Förbättringarna har kommit när han blivit avskodd (öm både med skor och utan) för då har han åtm stått mer bekvämt och hovarna stimuleras lite bättre. Nu har vi precis börjar limsko honom med allt fokus på att han ska bli bekväm och få korrekta vinklar och jag märker så extremt stort skillnad på honom. Och insåg hur obekväm han varit innan, hela livet (mestadels skodd). Ska bli väldigt intressant att se hur hovarna utvecklas av detta!
 
Kan det bero på att hovarna är torra? speciellt under sommaren är torra hovar ett problem för endel hästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 626
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Jag blir tokig snart! Har en häst med mycket dålig hovkvalitet, hovarna är som kex att spika i (har själv jämfört när jag slagit på...
2
Svar
39
· Visningar
8 006
Senast: mackan
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 446
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp