Tillskott för pigg/stressad häst?

huggabugga

Trådstartare
Hej!
Jag har ett sto med mycket humör och upplevs lite stressad vid ridningen. Hon har inte ont, då vi kollat upp det.
Jag behöver tips på fodertillskott som faktiskt kan hjälpa henne till att bli lugnare och lite mer avslappnad. Foderdjungeln är stor men vill gärna ha tips som fungerar.
Tack på förhand🙂
 
Har ni sett över foderstaten i övrigt? Det är oftast enklare och billigare att justera nuvarande foder än att köpa dyra tillskott.

Hur mycket utevistelse har den? Går den i stor/liten hage, med kompisar/ensam? Sådant påverkar också hur den upplevs i ridningen.

Är den välskolad? Ålder? Hur mycket rids den? Det spelar också in.
 
Hej!
Jag har ett sto med mycket humör och upplevs lite stressad vid ridningen. Hon har inte ont, då vi kollat upp det.
Jag behöver tips på fodertillskott som faktiskt kan hjälpa henne till att bli lugnare och lite mer avslappnad. Foderdjungeln är stor men vill gärna ha tips som fungerar.
Tack på förhand🙂

I mina ögon är det stor skillnad på en pigg och stressad häst. Vilket av det är den?
Passar all utrustning?
 
Lång utevistelse i stor hage med hagkompisar. Det är en väldigt harmonisk flock.
All utrustning passar även tänderna är kollade.
 
Hej!
Jag har ett sto med mycket humör och upplevs lite stressad vid ridningen. Hon har inte ont, då vi kollat upp det.
Jag behöver tips på fodertillskott som faktiskt kan hjälpa henne till att bli lugnare och lite mer avslappnad. Foderdjungeln är stor men vill gärna ha tips som fungerar.
Tack på förhand🙂

Är balansen i foderstaten bra?
 
När hästen gått mer har det varit samma sak.
Foderstaten är bra.
Har analyseras hö så hon får det hon behöver enligt det. Sen får hon 1 dl muslim utan havre, mineraler, loppfrön och lite b-vitamin.

Tänker nog ändå prova Naf. Hört många som säger sig fått bra resultat av det. Värt att prova tycker jag.
 
Funkar inte Naf är jag sugen på att prova rena örter. En del pratar om att munkpeppar funkar. Några med erfarenheter?
 
Hur är sockerhalten i ert hö? Vet flera hästar som reagerat på halter över 10-12 % som är ”normalt”..
 
Jag har goda resultat av att ge riskliolja till såna hästar.
Jag har själv ett högblodigt och explosivt halvblod. Med risklioljan mattas han av ngt och blir mer ridbar utan att först rastats ur rejält efter att ha stått någon dag etc.

Men sen får man väl också se över övriga fodergivor, utevistelse etc..
 
stallmiljön är lugn och trevlig. Utevistelse är lång i stor hage och hagkompisar så där är inte problemet!
 
Jag har goda resultat av att ge riskliolja till såna hästar.
Jag har själv ett högblodigt och explosivt halvblod. Med risklioljan mattas han av ngt och blir mer ridbar utan att först rastats ur rejält efter att ha stått någon dag etc.

Men sen får man väl också se över övriga fodergivor, utevistelse etc..
Var har du beställt eller köpt sådan olja? Är den dyr?
 
Gammelpållan var hopplös om hon inte reds varje dag. Det gick inte att rida henne trött heller utan det var mycket mentalt som gällde, men hon var rolig med mycket motor och gick fram överallt. De gånger underlaget var fruset och knögligt så fick jag jobba mycket i skritten men det fungerade bra med mycket sidoförande och halter. Att rida bara fyra ggr/vecka hade inte fungerat, då hade hon hoppat ur skinnet, men med dagliga aktiviteter fungerade det även bra att sticka ut på barbackagalopper i skog och mark.
 
Vad jag vet är NAF magic det ända som blivit testad av oberoende.
Annars så kolla över hur det ligger till med magnesium i foderstaten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 058
Senast: KAROLIJNAH
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Acto
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp