Tillskott för zink och koppar?

MiniLi

Trådstartare
Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta rena tillskott till, funderar på att köpa Biofarmab Biozink om ingen har något tips på bättre/mer prisvärt zinktillskott?

Men koppar är svårare. Hittar väldigt få koppartillskott när jag googlar, Blue Hors har två varianter men både innehåller dessutom Mangan också. Jag hade svårt att räkna ut pris/dag för mig då det är flytande och de uppger näringsinnehållet per kg men kan inte hitta på nätet vad det väger.. Någon som har tips annars på prisvärt koppartillskott?

Jag kan täcka behoven med mina mineraler men har väldigt högt järn så behöver höja både zink och koppar för att få vettig kvot.

Tips?
 
Jag tror man kan köpa Forage Plus rena tillskott fr greenfoot.se Jag köpte dem från england. Men... det var helt omöjligt att få i hästen. Började med pytte, o ökade sakta, men gick inte att komma upp i mer än 1/3 av vad hon skulle ha. Tillslut vägrade hon äta all uppblött mat öht. Men du kanske har bättre tur.
 
Jag tror man kan köpa Forage Plus rena tillskott fr greenfoot.se Jag köpte dem från england. Men... det var helt omöjligt att få i hästen. Började med pytte, o ökade sakta, men gick inte att komma upp i mer än 1/3 av vad hon skulle ha. Tillslut vägrade hon äta all uppblött mat öht. Men du kanske har bättre tur.
Undrar om det var det koppartillskottet jag googlade fram.. Men det var så extremt koncentrerat att det kändes som att hästen skulle få en överdos av några gram för mycket 😆
 
Har du kollat så att du vet totalinnehållet av ffa järn i dina mineraler? De flesta redovisar enbart tillsatt. När jag insåg detta så började jag köpa från Forgageplus. Kanske är smart att köpa nu innan brexit. Jag köper 25 kg åt gången, några sommar o några vintermineraler.
 
Har du kollat så att du vet totalinnehållet av ffa järn i dina mineraler? De flesta redovisar enbart tillsatt. När jag insåg detta så började jag köpa från Forgageplus. Kanske är smart att köpa nu innan brexit. Jag köper 25 kg åt gången, några sommar o några vintermineraler.
Hmm, jag vet inte?
Jag använder Hippo Selection Strenght
6D631831-4635-4575-A2CB-B1FE85FA6635.png


Det ser ju ut som att det är totalinnehåll, borde det inte annars stå ngt?
 
Jag orkade inte krångla med utlandsbeställningar , en svensk sida hade rea så köpte Biofarmab Biozinc och Coppervit Foran :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 026
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 292
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp