Tillskott för huden (magen?)

galathea

Trådstartare
För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en plötslig omställning för honom. Han fick stå på klinik i 5 dagar där leden spolades, han gick från bete över till hö på kliniken, fick antibiotika och antiinflammatoriskt och hade det ju dessutom väldigt tråkigt. När jag fick hämta hem honom från kliniken upptäckte jag att han fått en del knölar i huden, framför allt längs halsen men även några på kroppen. Inget alls på benen eller nedre delen av magen. Knölarna var ungefär som det som åtminstone förr kallades "proteinknölar".

Hur som helst så hade han ju tyvärr fortsatt boxvila att vänta, följt av lång tid i liten hage. Han mådde inte bra av det, blev såklart understimulerad och hetsig. Han blev även solkänslig, brände sina tre vita ben rejält i karlederna och fick en hiskelig mugg.

Det mesta löste sig när han fick gå ut med andra i riktig hage igen, muggen behandlades efter veterinärens råd osv. Men knutarna har bestått. Veterinären har mest ryckt på axlarna och sagt att det nog är pga hans mående, att magen påverkades och att det märks i huden. Har pratat med två veterinärer när de varit ute och ingen har tyckt att det är något att bry sig om, att det försvinner tillslut. I vintras blev en del knölar som regnskållor, det blev alltså skorv i toppen så att säga. Även i pannan. Det försvann ganska snabbt igen. Nu har han ju gått på bete sedan i maj och då inte ätit något annat än gräs och mineraler, det har ändå inte helt försvunnit.

Det har gått ett år nu, och även om knutarna blivit mycket färre så finns de fortfarande en del kvar. Han är också aningens matt i päls, jämfört med hans arabkompis som är superblank och fin. När jag frågat runt lite så rekommenderar folk att resta diverse tillskott. Någon tyckte jag skulle ge probiotika. I en butik rekommenderades jag b-vitamin och loppfrön. I en annan rekommenderades alger och msm. Själv har jag ingen aning. Jag testar gärna mig fram, inte för att jag har obegränsat med pengar men om något felar och är i obalans så är det klart jag gärna testar och ser om något hjälper.

Någon av er som har något tips? Alger har jag läst runt lite om och sett om jod och det, så det vette sjutton om jag vågar ge. Men annat då? Han har för övrigt inte varit dålig i magen någon gång, knölarna kliar inte eller verkar störa på annat sätt. Kanske ska jag bara vänta och se? Han kastrerades i maj (pga ena kulan som var ute och vandrade lite, men kunde kastreras stående hemma i stallet), kan det ha varit hormonellt kanske? Någon som har några tankar?
 
Vill du ge något för magen så pröva Probi horse grejer. Gav min tant deras flytande när hon levde kunde spegla mig i pälsen på henne efter ett par veckor :D
 
@galathea Flera av de tillskott du fått tips om är ju bra tillskott, men knappast i huvudsak för problemen med din häst. När det gäller tillskott bör man alltid börja i rätt ände - vad saknas och vad behöver därför tillsättas, snarare än "vad är ett bra tillskott?".

Som i ditt fall, hästens mage har med största sannolikhet slagits ut pga stress/foderbyten och (framför allt) medicinering. Tarmfloran har rubbats och det har skapats obalans. MIN första lösning hade varit att tillsätta mjölksyrabakterier för att stabilisera tarmfloran hos hästen. Det är inget som skadar heller om felet skulle vara något annat, till skillnad från andra tillskott som i det läget skulle kunna försämra. Probiotika är ju just det, mjölksyrabakterier. Jag har själv sett mycket positivt med Mikro Balans Nonlac, men finns garanterat andra varianter. Kontrollera dock så de innehåller det de faktiskt ska och inte en massa annat.

Mjölksyrabakterier är ju dessutom välbeprövat, på de flesta arter, och nåt vi vet behövs för ett välfungerande tarmsystem och att en rubbad tarmflora kan orsaka ganska många olika problem som följd av bl.a. ett nedsatt immunförsvar. Jag har hört(!) vid nåt tillfälle att det tar ett år för en människa att återskapa rätt balans på naturlig väg efter en antibiotikakur, ingen aning om hur det ser ut hos häst men generellt borde ju vi människor ha anpassat oss bättre till en massa konstigheter så kan ju säkert ta längre tid för dem.
 
Rekommenderar också Probihorse. Köpte ny häst som jag fick hem i mitten av augusti, då var han ganska ful i pälsen, solblekt, hade lite "knottror" och skorv här och var osv. Efter ett par veckor med Probihorse (samt zink och b-vitamin) blev han superblank, det solblekta började försvinna och alla skorv och knottror försvann :).
 
@galathea Flera av de tillskott du fått tips om är ju bra tillskott, men knappast i huvudsak för problemen med din häst. När det gäller tillskott bör man alltid börja i rätt ände - vad saknas och vad behöver därför tillsättas, snarare än "vad är ett bra tillskott?".

Som i ditt fall, hästens mage har med största sannolikhet slagits ut pga stress/foderbyten och (framför allt) medicinering. Tarmfloran har rubbats och det har skapats obalans. MIN första lösning hade varit att tillsätta mjölksyrabakterier för att stabilisera tarmfloran hos hästen. Det är inget som skadar heller om felet skulle vara något annat, till skillnad från andra tillskott som i det läget skulle kunna försämra. Probiotika är ju just det, mjölksyrabakterier. Jag har själv sett mycket positivt med Mikro Balans Nonlac, men finns garanterat andra varianter. Kontrollera dock så de innehåller det de faktiskt ska och inte en massa annat.

Mjölksyrabakterier är ju dessutom välbeprövat, på de flesta arter, och nåt vi vet behövs för ett välfungerande tarmsystem och att en rubbad tarmflora kan orsaka ganska många olika problem som följd av bl.a. ett nedsatt immunförsvar. Jag har hört(!) vid nåt tillfälle att det tar ett år för en människa att återskapa rätt balans på naturlig väg efter en antibiotikakur, ingen aning om hur det ser ut hos häst men generellt borde ju vi människor ha anpassat oss bättre till en massa konstigheter så kan ju säkert ta längre tid för dem.
Jag har lärt mig att det kan ta upp till två år för en hästs mage att återfå normal tarmflora efter större obalans.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 389
Senast: iNHALE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp