tillskott i flytande eller pulver

Minisol

Trådstartare
Vad är skillnaden på tillskotten i pulver eller flytande. Ofta har till exempel stroppy mare och NAF samma innehåll(samma preparat) men finns i olika former. Varför? Och när ska man använda flytande eller pulver?

Vill inte ha kommentarer om varför man ska eller inte ska ge dessa typer av tillskott, är endast ute efter skillnaden på pulver och flytande, för och nackdelar!

Tack på förhand!
 
Vad är skillnaden på tillskotten i pulver eller flytande. Ofta har till exempel stroppy mare och NAF samma innehåll(samma preparat) men finns i olika former. Varför? Och när ska man använda flytande eller pulver?

Vill inte ha kommentarer om varför man ska eller inte ska ge dessa typer av tillskott, är endast ute efter skillnaden på pulver och flytande, för och nackdelar!

Tack på förhand!
Vet ej skillnaden men föredrar själv att ge flytande pga slipper blanda ner pulvret och kam bara hälla det flyta de i tex mash men det kanske mer "kraft" (mindre utblandat?) att ge i pulver samt drygare med pulver? Brukar väl även skilja lite i pris?
 
Jag som blöter all min mat tycker att pulver är minst kladdigt men flytande funkar det med. Att ha flytande i torrt foder tycker jag dock sölar ner hinken mest och gör att man måste skrapa ur botten mer.
 
Vad är skillnaden på tillskotten i pulver eller flytande. Ofta har till exempel stroppy mare och NAF samma innehåll(samma preparat) men finns i olika former. Varför? Och när ska man använda flytande eller pulver?

Vill inte ha kommentarer om varför man ska eller inte ska ge dessa typer av tillskott, är endast ute efter skillnaden på pulver och flytande, för och nackdelar!

Tack på förhand!

Man kan inte svara generellt på vilket som är bäst av pulver och flytande. Det beror på vilket tillskott det är. Vissa måste skyddas i olja eller gelatineras för att inte förstöras av magsyran. Andra håller bättre som pulver och kan enklare förvaras om det inte måste stå i kyl ex.
Och en del är enklare att ha pelleterade för att se till att det blir en jämn fördelning av olika ämnen. Det kan också ibland skilja sig i ev smaktillsatser etc.


Sen tillkommer ju också vad man själv tycker är enklast att hantera, hur kinkig hästen är med vad den får i sig etc.
 
Upplever att det är mest socker i flytande former. Men det beror ju på innehållet. Flytande är oftast lättare att få i hästen då det inte går att pilla bort på samma sätt som ett pulver. Pulver är oftast även billigare i kilopris.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som kan tipsa? Jag bor mitt ute i ingenstans och har långt till någon riktig sminkbutik. Hinner inte åka dit. Det enda som finns...
Svar
16
· Visningar
908
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
728
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp