Tillskott lugnande/fokus

Nu är vi inne på något intressant här.
Kanske borde det vara en egen tråd iofs?
En del blandar mineralfoder själva och har noga uträknat hur många gram varje mineral..
Men med egen brunn på landet och hästens vattenintag. De ser ut som levande frågetecken när man frågar om vattnet, om man behöver ta det i beräkningen eller inte. Finns det i en brunn som ligger nära det högre riktvärdet för dricksvatten av tex järn tillräckligt att förskjuta balansen mellan mineralerna genom hästens vattenintag? Eller handlar det om för små mängder i vatten?
Vill man leverera mjölk måste man veta.
 
Vill man leverera mjölk måste man veta.
Det stämmer men i den typen av vattenanalys som mjölkbönder måste ta får man i normalfallet bara veta om vattnet är tjänligt eller inte. Någon mineralstatus i den bemärkelsen jag syftar på får man inte utan det är enbart om halterna är för höga, dvs. vattnet är otjänligt, som man får veta det.
 
Det stämmer men i den typen av vattenanalys som mjölkbönder måste ta får man i normalfallet bara veta om vattnet är tjänligt eller inte. Någon mineralstatus i den bemärkelsen jag syftar på får man inte utan det är enbart om halterna är för höga, dvs. vattnet är otjänligt, som man får veta det.
Vi fick installera snordyrt filter då vattnet innehöll för mycket mangan.
 
Det här är jätteviktigt! Mineraler i vatten har ett nära nog 100% upptag så även om det handlar om mindre mängder mineraler så blir upptaget av dem ändå stort. Vatten är ju dessutom det som hästarna får i sig absolut mest av så det är jätteviktigt att ha koll på det! När vi hade egen brunn (numera har vi kommunalt V/A) hade vi mycket järn i vattnet och även en hel del kalk och jag skickade in vattenprov för mineralanalys för att veta vilka mängder. För mig är det helt självklart att balansera mineralerna utifrån det. Jag räknade på ett snitt hästarna drack/dygn och vad den mängden vatten innehöll.
Japp, precis som jag tycker. Nu dricker ju hästarna filtrerat vatten med okej järn (och mangan) - halter. Men jag försöker ta i beaktning att vi ändå ligger i överkant på järnhalten.
Men exakt vad var och en dricker är svårt när de går på lösdrift.
Likaså vad det egentligen är i den växtlighet de fortfarande petar i sig.
Men vad jag ville poängtera var just, glöm inte vattnet om ni gör noggranna beräkningar. Ibland kan det göra skillnad.
 
Jag "tror inte" på den typen av tillskott eller lösningar.
Fortsätt att träna på att tävla så löser det sig antagligen på sikt.
Försök att tänka på hur du själv beter dig på tävlingsplats, om du eventuellt signalerar till hästen att den "behöver" vara vaksam eller orolig.

Jag ”tror” inte heller på sånt, men började ge min häst magnesiumtillskott för 1,5 år sedan, som ett desperat försök att få henne att coola ner då jag ramlade av flera gånger per pass. Så fort hon såg en hinderbom så låg jag på backen och hon drog till skogs. :angel:

Det blev långsamt bättre, vi tränade och tränade och jag slutade ramla av och hon hoppade. Så jag tänkte att det nog var placeboeffekt, och när burken med magnesium tog slut så köpte jag ingen ny. :cautious:

Efter 2 veckor började jag ramla av igen! :mad: Så nu får hon alltid magnesiumtillskott, och jag kan inte förklara hur det funkar, men jag vågar inte låta bli det igen. :o
 
Hej!
Har någon tips om tillskott som man kan ge tex inför tävling? Som inte är alltför dyrt gärna 🙄 jag är lite skeptisk till om sånt fungerar öht så vill inte lägga sjuka pengar på det men känner ändå att det kan vara värt att testa tills dess att min häst har vant sig mer vid att åka på tävling.
Han tappar lätt fokus och kan gå från mjuk, fin och avslappnad till superspänd och stel som en pinne på nolltid... Han är inte överförtjust i ridhus heller så han kan bli som förbytt när man går från framridning ute till tävlingsbana inomhus.
Vi fortsätter givetvis att träna på det men finns det hjälp på vägen så tar vi tacksam emot det 😊 givetvis ska det vara karensfritt. Har testat de NAF instans magic men tveksam om jag tkr att det ger effekt... Vill helst inte behöva ge honom varje dag heller utan kunna boosta inför tävling, typ bara ge samma vecka som vi ska iväg eller så.

Finns en gel med feromoner man lägger i näsborrarna och den är utan karens. Eqi.. mins inte hela namnet nu tyvärr. Finns på Djurfarmacia, apotea mfl
Har testat och det blev lite skillnad till det lugnare. Men säkert olka på olika hästar.
 
Finns en gel med feromoner man lägger i näsborrarna och den är utan karens. Eqi.. mins inte hela namnet nu tyvärr. Finns på Djurfarmacia, apotea mfl
Har testat och det blev lite skillnad till det lugnare. Men säkert olka på olika hästar.
Är det confidence EQ du tänker på?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp