Tillskott lugnande/fokus

joqla

Trådstartare
Hej!
Har någon tips om tillskott som man kan ge tex inför tävling? Som inte är alltför dyrt gärna 🙄 jag är lite skeptisk till om sånt fungerar öht så vill inte lägga sjuka pengar på det men känner ändå att det kan vara värt att testa tills dess att min häst har vant sig mer vid att åka på tävling.
Han tappar lätt fokus och kan gå från mjuk, fin och avslappnad till superspänd och stel som en pinne på nolltid... Han är inte överförtjust i ridhus heller så han kan bli som förbytt när man går från framridning ute till tävlingsbana inomhus.
Vi fortsätter givetvis att träna på det men finns det hjälp på vägen så tar vi tacksam emot det 😊 givetvis ska det vara karensfritt. Har testat de NAF instans magic men tveksam om jag tkr att det ger effekt... Vill helst inte behöva ge honom varje dag heller utan kunna boosta inför tävling, typ bara ge samma vecka som vi ska iväg eller så.
 
Jag "tror inte" på den typen av tillskott eller lösningar.
Fortsätt att träna på att tävla så löser det sig antagligen på sikt.
Försök att tänka på hur du själv beter dig på tävlingsplats, om du eventuellt signalerar till hästen att den "behöver" vara vaksam eller orolig.
 
Jag "tror inte" på den typen av tillskott eller lösningar.
Fortsätt att träna på att tävla så löser det sig antagligen på sikt.
Försök att tänka på hur du själv beter dig på tävlingsplats, om du eventuellt signalerar till hästen att den "behöver" vara vaksam eller orolig.

Jo och jag skrev också att jag är skeptisk men jag vill testa ändå. Hästen i fråga är ovan och kan jag hjälpa honom att bli lugnare i situationen är det ju värt ett försök.
Så vill gärna ha tips från de som testat olika och som det fungerat för. 😊
 
Är foderstaten komplett i övrigt? Får han tillräckligt med mineraler och är de i balans?
Det finns inget som lugnar och som är okej att ge enligt tr innan tävling utan det är träning träning och åter träning som behövs och vissa individer trivs helt enkelt inte med att tävla trots mycket träning och då får man tänka om.
 
Min hästs uppfödare hävdade att kamomillte fungerar lugnande, t ex inför lastning hos nervös häst. Har ej provat och det lär inte verka både lugnande OCH öka fokus. Men det är ju inte dyrt att testa.

Tror också snarare på dressyr och kanske mental träning för ryttaren om det kanske är därifrån nervositeten kommer ifrån.
 
Kamomill funkar super på min stressskalle, även magnesium ger märkbar effekt. Hästar som stressar mycket behöver mer magnesium än normen.

Jag brukar ge en stor näve torkad kamomill i uppblött foder 1-3 dagar innan träning/tävling.
 
Min fråga gäller alltså bara de som har testat något tillskott och som kan dela med sig av sin erfarenhet 😊

Men för att svara på ovanstående ändå så ja, han får tillräckligt med mineraler och har en bra foderstat som täcker hans behov.
Vi tränar och åker på tävlingar och jag är medveten om att det kommer att bli bättre med tiden. Han tycker att det är roligt men har superlätt för att bli spänd då han inte är van.
Det är dressyr vi tränar och tävlar till största del.

Kamomill funkar super på min stressskalle, även magnesium ger märkbar effekt. Hästar som stressar mycket behöver mer magnesium än normen.

Jag brukar ge en stor näve torkad kamomill i uppblött foder 1-3 dagar innan träning/tävling.

Tack! Ska kolla upp kamomill och magnesium.
 
Min verkar också behöva mer magnesium än "normalhästen". Blir märkbart lugnare om han får tillskott av magnesium. Eller ja, lugnare och lugnare, han verkar kunna stressa av mycket fortare.
Utan tillskott av magnesium blir han rädd, sen fortsätter han bara att stressa och stressa tills han är okontaktbar i stort sett. Med magnesium så kan han bli rädd men lugnar som sagt ner sig snabbare.
 
Min verkar också behöva mer magnesium än "normalhästen". Blir märkbart lugnare om han får tillskott av magnesium. Eller ja, lugnare och lugnare, han verkar kunna stressa av mycket fortare.
Utan tillskott av magnesium blir han rädd, sen fortsätter han bara att stressa och stressa tills han är okontaktbar i stort sett. Med magnesium så kan han bli rädd men lugnar som sagt ner sig snabbare.
Bara för att jag är en sådan fodernörd och tycker att det här med mineraler och hur det påverkar individen/hur man kan påverka individen med hjälp av tillräckligt med mineraler är så intressant så måste jag fråga, har du tagit blodprov för att kolla hans magnesiumhalt i blodet? För helt klart är det så att en häst med brist lättare blir stressad och en stressad individ gör åt mer magnesium pga av att stress "äter" magnesium, dvs. hästen förbrukar mer än snitthästen så hjälper magnesium hästen att bli lugnare så kan man helt kallt räkna med att brist finns. Men, om man märker den skillnaden så tycker jag att det är lämpligt att kolla upp det hela med blodprov vid lämpligt tillfälle och balansera även övriga mineraler utefter det tillskott av magnesium som hästen behöver så att man inte bara ger magnesium lite på en höft sådär och det blir knas någon annanstans eller att hästen inte får tillräckligt ändå för att må så bra hen kan :)
 
Bara för att jag är en sådan fodernörd och tycker att det här med mineraler och hur det påverkar individen/hur man kan påverka individen med hjälp av tillräckligt med mineraler är så intressant så måste jag fråga, har du tagit blodprov för att kolla hans magnesiumhalt i blodet? För helt klart är det så att en häst med brist lättare blir stressad och en stressad individ gör åt mer magnesium pga av att stress "äter" magnesium, dvs. hästen förbrukar mer än snitthästen så hjälper magnesium hästen att bli lugnare så kan man helt kallt räkna med att brist finns. Men, om man märker den skillnaden så tycker jag att det är lämpligt att kolla upp det hela med blodprov vid lämpligt tillfälle och balansera även övriga mineraler utefter det tillskott av magnesium som hästen behöver så att man inte bara ger magnesium lite på en höft sådär och det blir knas någon annanstans eller att hästen inte får tillräckligt ändå för att må så bra hen kan :)
Ärligt talat har jag inte ens tänkt på att man kan ta blodprov för att kolla magnesiumhalten i blodet :o
Jag tänker ju så som du säger att han måste ju ha brist, annars skulle jag ju inte märka någon skillnad. Gav honom NAF Magic förr och upplevde honom lugnare på det, det innehåller ju magnesium plus lite annat. Så jag har nu provat att ge bara magnesium och verkar få samma effekt på det. Ska absolut kolla upp om jag kan ta blodprov för att se hur det ligger till!

Nu blir detta lite OT, men har läst att man kan ge ganska mycket magnesium extra utan att det blir skadligt för hästen. Jag ger ca 3,3 g per dag utöver det som är i grovfodret, som jag tyvärr inte har analys på än (är på gång, blev lite som det blev med höet i år, men stallägaren ska ta analys såklart :)) Ger Vimital Magnesium som innehåller magnesium, fosfor, natrium.
 
Kamomill funkar super på min stressskalle, även magnesium ger märkbar effekt. Hästar som stressar mycket behöver mer magnesium än normen.
.

Fast näe... hästar med magnesiumbrist i sak kan bli stressiga och då hjälper att tillföra mer magnesium. Stressade hästar finns det gott om utan att det handlar om magnesiumbrist....

Extra Magnesium gör ingen skillnad alls på en häst som har behovet av magnesium uppfyllt, och ska heller inte ges i onödan med överskott ....

Edit: ser nu att jag är tvåa på bollen, hade inte sett @TinyWiny s inlägg .
 
Ärligt talat har jag inte ens tänkt på att man kan ta blodprov för att kolla magnesiumhalten i blodet :o
Jag tänker ju så som du säger att han måste ju ha brist, annars skulle jag ju inte märka någon skillnad. Gav honom NAF Magic förr och upplevde honom lugnare på det, det innehåller ju magnesium plus lite annat. Så jag har nu provat att ge bara magnesium och verkar få samma effekt på det. Ska absolut kolla upp om jag kan ta blodprov för att se hur det ligger till!

Nu blir detta lite OT, men har läst att man kan ge ganska mycket magnesium extra utan att det blir skadligt för hästen. Jag ger ca 3,3 g per dag utöver det som är i grovfodret, som jag tyvärr inte har analys på än (är på gång, blev lite som det blev med höet i år, men stallägaren ska ta analys såklart :)) Ger Vimital Magnesium som innehåller magnesium, fosfor, natrium.
Ja gör det och om du vill och minns det så skicka mig jättegärna ett pm sedan :) Som sagt, nörd :D

Hästar har en fantastisk förmåga att göra sig av med överskott av mineraler. Den mineral de inte kan göra sig av med så enkelt är järn och det är därför överskott av järn blir så farligt för det lagras i kroppen och kan göra hästen sjuk precis som överskott av järn kan göra människor sjuka. Man kan alltså ge ganska mycket mer än tabellbehovet sålänge mineralerna är balanserade mot varandra. Är mineralerna inte balanserade kan extra tillskott av en mineral orsaka obalans i kroppen.
 
Ja gör det och om du vill och minns det så skicka mig jättegärna ett pm sedan :) Som sagt, nörd :D

Hästar har en fantastisk förmåga att göra sig av med överskott av mineraler. Den mineral de inte kan göra sig av med så enkelt är järn och det är därför överskott av järn blir så farligt för det lagras i kroppen och kan göra hästen sjuk precis som överskott av järn kan göra människor sjuka. Man kan alltså ge ganska mycket mer än tabellbehovet sålänge mineralerna är balanserade mot varandra. Är mineralerna inte balanserade kan extra tillskott av en mineral orsaka obalans i kroppen.
Det ska jag! Det blir nog inte än på ett tag, men ska försöka komma ihåg att skriva till dig när det är gjort :D
:up:
 
Hitta ett system du alltid har tex samma uppvärmining så känner hästen igen sig och finner trygghet i det. Funkar på alla jag testat det på, de lättstressade. Provar du olika tillskott så glöm ej att kolla att det ej är karens på dem.
 
Ja gör det och om du vill och minns det så skicka mig jättegärna ett pm sedan :) Som sagt, nörd :D

Hästar har en fantastisk förmåga att göra sig av med överskott av mineraler. Den mineral de inte kan göra sig av med så enkelt är järn och det är därför överskott av järn blir så farligt för det lagras i kroppen och kan göra hästen sjuk precis som överskott av järn kan göra människor sjuka. Man kan alltså ge ganska mycket mer än tabellbehovet sålänge mineralerna är balanserade mot varandra. Är mineralerna inte balanserade kan extra tillskott av en mineral orsaka obalans i kroppen.
Nu är vi inne på något intressant här.
Kanske borde det vara en egen tråd iofs?
En del blandar mineralfoder själva och har noga uträknat hur många gram varje mineral..
Men med egen brunn på landet och hästens vattenintag. De ser ut som levande frågetecken när man frågar om vattnet, om man behöver ta det i beräkningen eller inte. Finns det i en brunn som ligger nära det högre riktvärdet för dricksvatten av tex järn tillräckligt att förskjuta balansen mellan mineralerna genom hästens vattenintag? Eller handlar det om för små mängder i vatten?
 
Nu är vi inne på något intressant här.
Kanske borde det vara en egen tråd iofs?
En del blandar mineralfoder själva och har noga uträknat hur många gram varje mineral..
Men med egen brunn på landet och hästens vattenintag. De ser ut som levande frågetecken när man frågar om vattnet, om man behöver ta det i beräkningen eller inte. Finns det i en brunn som ligger nära det högre riktvärdet för dricksvatten av tex järn tillräckligt att förskjuta balansen mellan mineralerna genom hästens vattenintag? Eller handlar det om för små mängder i vatten?
Det här är jätteviktigt! Mineraler i vatten har ett nära nog 100% upptag så även om det handlar om mindre mängder mineraler så blir upptaget av dem ändå stort. Vatten är ju dessutom det som hästarna får i sig absolut mest av så det är jätteviktigt att ha koll på det! När vi hade egen brunn (numera har vi kommunalt V/A) hade vi mycket järn i vattnet och även en hel del kalk och jag skickade in vattenprov för mineralanalys för att veta vilka mängder. För mig är det helt självklart att balansera mineralerna utifrån det. Jag räknade på ett snitt hästarna drack/dygn och vad den mängden vatten innehöll.
 
Angående vatten så skulle jag installera ett vattenfilter mot just järn år 2008 tror jag det var. Stallets vatten går från huset och ut och rörmokaren tyckte ja men till stallvattnet behöver du väl inget filter :banghead:
Jo :mad:
Och det var väl samma år som jag var på en ridskola och någon undrade kan man dricka vattnet i stallet det är väl inte tjänligt O_o
jo det hoppas jag verkligen :meh:
 
Angående vatten så skulle jag installera ett vattenfilter mot just järn år 2008 tror jag det var. Stallets vatten går från huset och ut och rörmokaren tyckte ja men till stallvattnet behöver du väl inget filter :banghead:
Jo :mad:
Och det var väl samma år som jag var på en ridskola och någon undrade kan man dricka vattnet i stallet det är väl inte tjänligt O_o
jo det hoppas jag verkligen :meh:
Om du visste hur idiotförklarade vi blev (både av kommunen och av privatpersoner) när vi ville ha kommunalt vatten inte bara i huset utan även i stallet :meh: Det var ju såååå onödigt! Eller inte, jag vill hemskt gärna slippa allt onödigt järn och att hästarna skulle slippa det var det jag såg fram emot allra mest!

Man måste ju ha en speciell avskiljare med backventil när man har kommunalt vatten till djur (inte smådjur men lantbruksdjur och hästar) och det oavsett om de kommer i kontakt med kranen eller inte. Jättebra men borde gälla för alla som har koppling utomhus så hade säkerligen larmen om otjänligt vatten minimerats. En vattenslang som ligger i ett trädgårdsland kontamineras med precis lika mycket om inte mer än vad en slang i vattebaljan kontamineras. När kommungubbarna var och tittade i stallet för att avgöra(?) om vi behövde en eller inte (jag undrade faktiskt ärligt vad de gjorde där, reglerna är glasklara, till djur ska avskiljare finnas) så ansåg de att jag skulle sätta upp skyltar i stallet att vattnet inte var tjänligt. När jag påtalade den lilla detaljen att isåfall får inte hästarna dricka det heller blev det ju lite jobbigt för dem...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp