Tillskott med energi och protein för unghäst

Aleel

Trådstartare
Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig mängd trots fri tillgång på nätter. Min äldre häst är en liten tjockis så att leta tillskott som har högt energiinnehåll har jag aldrig gjort :confused: Har suttit och kikat och räknat foderstat med en massa olika alternativ och nu känner jag mig bara snurrig. Vill inte ge för mycket pelleterat. Tänker lucernhack som grund men sen..? Har också lite begränsat med utrymme att förvara säckar på, nån som har ngt tips på kombinerat som har både högt protein- och energiinnehåll?
Tanken nu är annars nån variant av havre, potatisproten, soja, linfrökaka... Men som sagt, platsbrist ;)
 
Om du vill få i hästen så mycket som möjligt på kortast möjliga tid hade jag valt lucernpellets, inte hack.

Och varför vill du blanda så många olika saker? Havre har ju tex en kvot på ca 8 och innehåller mer protein än vad man kan tro.

Hur mycket är det som saknas?
 
Tänker också att lucernpellets är utmärkt för ditt syfte. Vill du öka energi ännu mer kan du komplettera med olja, vill du öka proteinet ännu mer kan du lägga till tex potatisprotein eller något högkoncentrerat proteinfoder. Du kan ju köra bara lucernpellets såklart men personligen tycker jag det kan bli onödigt dyrt om man kommer upp i flera kg per dag.

Dy behöver inte pytsa med en massa olika saker.
 
Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig mängd trots fri tillgång på nätter. Min äldre häst är en liten tjockis så att leta tillskott som har högt energiinnehåll har jag aldrig gjort :confused: Har suttit och kikat och räknat foderstat med en massa olika alternativ och nu känner jag mig bara snurrig. Vill inte ge för mycket pelleterat. Tänker lucernhack som grund men sen..? Har också lite begränsat med utrymme att förvara säckar på, nån som har ngt tips på kombinerat som har både högt protein- och energiinnehåll?
Tanken nu är annars nån variant av havre, potatisproten, soja, linfrökaka... Men som sagt, platsbrist ;)
Hur mycket av resp saknas?

Skulle inte ge lucernhack till en som äter med god aptit men som inte får i sig näringsmässigt tillräckligt trots det. Saknas TS så tillför hack det annars tar hacket för lång tid att äta och kommer ta av ättiden av grovfodret.
Pellets ok, själv tycker jag dock lucern inte är tillräckligt effektivt i sina värden om man har en större brist.

Jag gillar Hippo proteins produkter då de har en hög andel grönmjöl och lucern som bas villet håller stärkelsenivån nere samtidigt som det är tillspetsat med högproteinråvaror och så olja/melass för att få upp energin. Müslin tex ligger på 11.2 MJ och 135 g protein (jmf många lucern som ligger på 8.5-10MJ/90-110 g protein)

Krafft har också något med värden i de krokarna men dock med högre stärkelse.
 
Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig mängd trots fri tillgång på nätter. Min äldre häst är en liten tjockis så att leta tillskott som har högt energiinnehåll har jag aldrig gjort :confused: Har suttit och kikat och räknat foderstat med en massa olika alternativ och nu känner jag mig bara snurrig. Vill inte ge för mycket pelleterat. Tänker lucernhack som grund men sen..? Har också lite begränsat med utrymme att förvara säckar på, nån som har ngt tips på kombinerat som har både högt protein- och energiinnehåll?
Tanken nu är annars nån variant av havre, potatisproten, soja, linfrökaka... Men som sagt, platsbrist ;)
Bra hö till en åring har betydligt högre kvot än 6,2. Han behöver troligen en kvot på 11-12 snarare.
Det är rätt vanligt att åringar inte klarar av att äta sitt behov i grovfoder. Jag gav alltid mina soja och fri tillgång på spannex pelleterade lusern, 11 mj och 160 smb protein. Betydligt mer än vad ditt hö innehåller antar jag nu ;) Det finns bra lusern, man måste bara vara noga med att välja rätt sort.

Mina småttingar var alltid runda och fina.
 
Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig mängd trots fri tillgång på nätter. Min äldre häst är en liten tjockis så att leta tillskott som har högt energiinnehåll har jag aldrig gjort :confused: Har suttit och kikat och räknat foderstat med en massa olika alternativ och nu känner jag mig bara snurrig. Vill inte ge för mycket pelleterat. Tänker lucernhack som grund men sen..? Har också lite begränsat med utrymme att förvara säckar på, nån som har ngt tips på kombinerat som har både högt protein- och energiinnehåll?
Tanken nu är annars nån variant av havre, potatisproten, soja, linfrökaka... Men som sagt, platsbrist ;)
6 är väl rekommenderad kvot för vuxna hästar? Det går ju att köpa småbalar med ensilaget med höga värden som du kan fodra åringen med nattetid. De kan du ju förvara utomhus. Annars är det ju bara att räkna, vad du väljer beror ju på vilka andra kvoter som du behöver ta hänsyn till.
 
6 är väldigt låg kvot för en åring, 9 eller högre är att föredra för att inte behöva ge mycket i krubba, men något kilo av t.ex Granngården Elit Proteinspecial eller Krafft Muscle Up bör täcka upp både brist på MJ och Smrp.
 
Nu svarar jag alla mer eller mindre. Ätandet behöver egentligen inte gå fort men som nån skrev så tar lucernhacket tid från ätande av hö, får en helt okej stat med 1,5 kg hack annars men rent praktiskt behöver han då stå och äta det antingen när andra hästen är ute ur hagen eller under natten och vid dessa tillfällen får han nu hö.
Går jag efter SLU's foderstatprogram behöver han få i sig ca 70 g MJ och 515 g smrp. Med den mängd hö jag uppskattat att han äter kommer han upp i ca 55 g MJ och 340 g smrp. Tror det var Muscle up jag räknade på men skulle då behöva ge 9 dl per dag vilket kändes orimligt mycket, är lite emot att ge så mycket pelleterat men är jag överdrivet nojig där?
Har kikat runt lite efter hö med högre värden att ge nattetid men hittar inget tillräckligt bra som gör det värt att krångla med, hösilage kommer jag behöva slänga för mycket av eftersom andra hästen inte kan äta det och vill inte ha en bal öppen för länge.
Och jag vill inte dutta med sjuttielva tillskott, därför jag ställde frågan om ngn visste något mer heltäckande ;) Så tar fortfarande gärna emot tips på tillskott som är både högt i energi och protein :)
 
Nu svarar jag alla mer eller mindre. Ätandet behöver egentligen inte gå fort men som nån skrev så tar lucernhacket tid från ätande av hö, får en helt okej stat med 1,5 kg hack annars men rent praktiskt behöver han då stå och äta det antingen när andra hästen är ute ur hagen eller under natten och vid dessa tillfällen får han nu hö.
Går jag efter SLU's foderstatprogram behöver han få i sig ca 70 g MJ och 515 g smrp. Med den mängd hö jag uppskattat att han äter kommer han upp i ca 55 g MJ och 340 g smrp. Tror det var Muscle up jag räknade på men skulle då behöva ge 9 dl per dag vilket kändes orimligt mycket, är lite emot att ge så mycket pelleterat men är jag överdrivet nojig där?
Har kikat runt lite efter hö med högre värden att ge nattetid men hittar inget tillräckligt bra som gör det värt att krångla med, hösilage kommer jag behöva slänga för mycket av eftersom andra hästen inte kan äta det och vill inte ha en bal öppen för länge.
Och jag vill inte dutta med sjuttielva tillskott, därför jag ställde frågan om ngn visste något mer heltäckande ;) Så tar fortfarande gärna emot tips på tillskott som är både högt i energi och protein :)
Du har ju fått bra tips?
Lucernpellets och vid behov toppa med potatisprotein/muscle up och olja beroende på hur mycket som saknas.

Om jag fattat korrekt behöver du tillsätta 15 mj och 175 gsmrp. Om du ger 1,5 kg lucernpellets (räknat på Krafft) blir det ungefär lagom för båda.

Lucernpellets blötlägger du. Det är betydligt mer ekonomiskt än att ge lucernstrå plus blir mycket mindre mängd för hästen att äta.

Muscle up är jättebra men det är främst ett proteinfoder. Då kommer du behöva lägga till ett energifoder också, på så sätt passar lucernpellets bättre för dina behov.
Det räcker dock med drygt 7 dl för att komma upp i proteinbehovet, sen får du komplettera energibehovet på annat sätt (ex olja).
 
Senast ändrad:
Nu svarar jag alla mer eller mindre. Ätandet behöver egentligen inte gå fort men som nån skrev så tar lucernhacket tid från ätande av hö, får en helt okej stat med 1,5 kg hack annars men rent praktiskt behöver han då stå och äta det antingen när andra hästen är ute ur hagen eller under natten och vid dessa tillfällen får han nu hö.
Går jag efter SLU's foderstatprogram behöver han få i sig ca 70 g MJ och 515 g smrp. Med den mängd hö jag uppskattat att han äter kommer han upp i ca 55 g MJ och 340 g smrp. Tror det var Muscle up jag räknade på men skulle då behöva ge 9 dl per dag vilket kändes orimligt mycket, är lite emot att ge så mycket pelleterat men är jag överdrivet nojig där?
Har kikat runt lite efter hö med högre värden att ge nattetid men hittar inget tillräckligt bra som gör det värt att krångla med, hösilage kommer jag behöva slänga för mycket av eftersom andra hästen inte kan äta det och vill inte ha en bal öppen för länge.
Och jag vill inte dutta med sjuttielva tillskott, därför jag ställde frågan om ngn visste något mer heltäckande ;) Så tar fortfarande gärna emot tips på tillskott som är både högt i energi och protein :)
Ja som sagt, spannex lusern, ger du 1,5 kilo så kommer du väl över det du behöver och överskott från grovfoder spelar ingen större roll så länge hästen inte blir tjock.
 
Du har ju fått bra tips?
Lucernpellets och vid behov toppa med potatisprotein/muscle up och olja beroende på hur mycket som saknas.

Om jag fattat korrekt behöver du tillsätta 15 mj och 175 gsmrp. Om du ger 1,5 kg lucernpellets (räknat på Krafft) blir det ungefär lagom för båda.

Lucernpellets blötlägger du. Det är betydligt mer ekonomiskt än att ge lucernstrå plus blir mycket mindre mängd för hästen att äta.

Muscle up är jättebra men det är främst ett proteinfoder. Då kommer du behöva lägga till ett energifoder också, på så sätt passar lucernpellets bättre för dina behov.
Det räcker dock med drygt 7 dl för att komma upp i proteinbehovet, sen får du komplettera energibehovet på annat sätt (ex olja).

Vad har du för lusernpellets som är så tunga? Mitt (svenska foder) har 15 MJ och 120 smrp per kilo foder, men det väger närmare 100g per dl vilket blir mycket att käka om man inte kan fodra flera gånger om dagen.
 
Vad har du för lusernpellets som är så tunga? Mitt (svenska foder) har 15 MJ och 120 smrp per kilo foder, men det väger närmare 100g per dl vilket blir mycket att käka om man inte kan fodra flera gånger om dagen.

Tror @MiniLi pratar om Muscle up just där. :)
Ah oj, det blev konstig ordning på meningarna pga redigerade i efterhand. Helt rätt att jag menar muscle up där!
 
Ah oj, det blev konstig ordning på meningarna pga redigerade i efterhand. Helt rätt att jag menar muscle up där!

Jag som missförstod 😅 Tänkte att det vore ju bra om man kunde få så tung lusern. Jag brukar ha svårt att få i dem mer än typ 500 g, speciellt hingstarna brukar inte ha lust att äta så mycket 😒
 
Jag har fått i digivande ston 7-8 kilo :D
Ja jo de vuxna brukar glatt gluffa i sig vilket är bra, men åringarna brukar det vara svårare med, trots att vi ger våra krubbskrammel redan som föl för att de inte ska bli för kräsna. 1.5 kg torr lusern blir ju typ 3 liter uppblött :nailbiting:
 
Ja jo de vuxna brukar glatt gluffa i sig vilket är bra, men åringarna brukar det vara svårare med, trots att vi ger våra krubbskrammel redan som föl för att de inte ska bli för kräsna. 1.5 kg torr lusern blir ju typ 3 liter uppblött :nailbiting:
Jag ger torrt, det hjälper tycker jag. Skulle aldrig fungera med fri tillgång annars. Blir mycket att kasta.
Men ja, det går ju inte fort.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 897
Senast: axel
·
Foder & Strö Ger mina hästar ett analyserat hö, och redan nu ger jag dem betydligt mer än foderstatsprogrammen tycker. Men jag antar att de är vana...
Svar
14
· Visningar
1 943
Senast: HannaZ
·
C
Foder & Strö Hej! Jag skulle vilja ge samma hösilage till mina 2 hästar som ska gå på lösdrift, 1 st ettårig nsv brukshäst och 1 st 20-årig...
Svar
4
· Visningar
1 224
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp