Tillskott till häst med torr hud?

HerrKantarell

Trådstartare
Pälsen är fin och glansig, men huden är torr och fnasar lätt. Hästen har ingen klåda på kropp eller man , men har haft - det syns på manen.

Syns också lite fnasighet på svansroten där det också kliar lite.

Finns det något tillskott som hjälper upp den huden? B-vitaminer och foderjäst vet jag påverkar tarm/päls/hud. Finns det något annat? Linfrökaka?

(Hästen äter hösilage, krafft, mineraler och betfor - uträknat).
 
Sv: Tillskott till häst med torr hud?

Jag rekommenderar svensk kallpressad linfröolja. Den innehåller Omega-3-fettsyror som kanske kan avhjälpa problemet.
 
Sv: Tillskott till häst med torr hud?

Aha ok ska testa. Har gett lite solrosolja men det innehåller tydligen inte så mycket omega 3 utan mest omega 6 läste jag nu...
 
Sv: Tillskott till häst med torr hud?

Torr hud orsakas vanligtis av mineralbrist. Kan vara zink eller magnesium men det är ju inte säkert.
 
Sv: Tillskott till häst med torr hud?

På pappret ska alla behov vara täckta. Vad gör man? Överskott av zink är ju inte heller bra. Kan man påvisa mineral-/vitaminbrist genom provtagning?
 
Sv: Tillskott till häst med torr hud?

Dricker han/hon som den ska? Min gamla medryttarhäst fnasade som en snöstorm när han enbart hade vattenkopp i boxen. Den hade inte jättekasst flöde, men en häst dricker ca 10 liter/min och jag tror att en standardkopp ger 3 liter/min så att hästarna får vänta. De tappar ofta tålamodet och dricker helt enkelt mindre. Hink brukar generellt vara bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 058
Senast: caballus
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 198
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 681
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp