Tillskott till hund som är hård i magen

Klotterplnk

Trådstartare
Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började blanda fodret med rawfood köttbullar.
Han har alltid varit väldigt kräsen med mat och äter verkligen inte mat om han inte är hungrig. Just nu får han 1 liten köttbulle + brit care spannmålsfritt foder två gånger om dagen. Han totalvägrar äta om man blötlägger torrfodret, men han dricker ändå väldigt bra. Han får även Hair and skin olja i sin mat och har aldrig reagerat på det. Han tuggar mycket på ben - muskler av nöt och ren.
vi har rätt nyligen bytt från valpfoder till en ny sort, men nu efter att ha ätit fodret över en månad har han börjat bli hård i magen, så han knappt får ut bajset. Ska prova byta sort på torrfodret och såklart kolla med veterinär, men tror ni experter att det är det nya fodret han reagerat på såhär långt i efterhand eller något annat?

Kan man ge något tillskott till maten som gör bajset mjukare? Hunden älskar parrafinolja men det känns ju inte som ett lämpligt tillskott att ge varje dag. Med tanke på att han är väldigt kräsen skulle det krävas ett tillskott som inte smakar eller luktar så mycket. Har tidigare provat morot men det var ingen större hit.
 
Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började blanda fodret med rawfood köttbullar.
Han har alltid varit väldigt kräsen med mat och äter verkligen inte mat om han inte är hungrig. Just nu får han 1 liten köttbulle + brit care spannmålsfritt foder två gånger om dagen. Han totalvägrar äta om man blötlägger torrfodret, men han dricker ändå väldigt bra. Han får även Hair and skin olja i sin mat och har aldrig reagerat på det. Han tuggar mycket på ben - muskler av nöt och ren.
vi har rätt nyligen bytt från valpfoder till en ny sort, men nu efter att ha ätit fodret över en månad har han börjat bli hård i magen, så han knappt får ut bajset. Ska prova byta sort på torrfodret och såklart kolla med veterinär, men tror ni experter att det är det nya fodret han reagerat på såhär långt i efterhand eller något annat?

Kan man ge något tillskott till maten som gör bajset mjukare? Hunden älskar parrafinolja men det känns ju inte som ett lämpligt tillskott att ge varje dag. Med tanke på att han är väldigt kräsen skulle det krävas ett tillskott som inte smakar eller luktar så mycket. Har tidigare provat morot men det var ingen större hit.
Det där med att han äter mycket ben, vad för typ av ben är det då? "muskler av nöt och ren" är ju inte ben. Muskler = kött.
 
Han tuggar mycket på ben - muskler av nöt och ren.
vi har rätt nyligen bytt från valpfoder till en ny sort, men nu efter att ha ätit fodret över en månad har han börjat bli hård i magen, så han knappt får ut bajset. Ska prova byta sort på torrfodret och såklart kolla med veterinär, men tror ni experter att det är det nya fodret han reagerat på såhär långt i efterhand eller något annat?

Finns enligt mig ingen anledning att byta foder eller kolla med veterinär i det här läget.
Minska mängden ben, öka mängden olja och jag hade dessutom ökat på matmängden lite.

Torde ge mer normalfast bajs om hunden dricker tillräckligt, vilket du säger den gör.

Sen vet jag inte vad du menar med att den äter muskler? Rått kött (muskler) brukar inte ge hård mage.
 
Min äldsta hund (10 år) blir hård i magen på spannmålsfritt. Har provat spannmålsfritt många gånger genom åren, olika märken (bla Brit Care) och alltid samma resultat...näst intill helt förstoppad. Men blandar jag sen ut fodret med ett foder med spannmål så kommer magen igång igen.
Numera får han foder med spannmål och då funkar magen bra men när han var ung så ville jag gärna att han skulle få spannmålsfritt men det är tydligen inte för honom helt enkelt. Ben har han inga problem med.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 031
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: Deluxe
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
7 635
Senast: sooetnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp