Tillskott? Varför? Vad?

_Runaway_

Trådstartare
Ger ni era hästar några särskillda tillskottsfoder, som tex vitlök, vetegroddolja, biomag (finns det väl något som heter)? Varför ger ni det? För att tillfredsställa en bra foderstat eller för att "det ska vara bra" som förebyggande av olika saker?
Jag ger just nu b-vitaminer för att det är pälsfällning på gång.
Sen ger jag även vitlökspulver, varför? Bra fråga.. :crazy: Har ju hört att det ska vara bra för dittan och dattan... Vet, man ska inte trycka i hästen massa saker som man inte vet varför, men alla säger att det är så bra att ge det, och vi människor slipper förkylningar hit och dit, så varför inte.? Så nu vill jag höra vad ni ger och VARFÖR! :bump:
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Fosforbalans och Chevinal Plus ger jag. Fosforbalansen för att jag har stort överskott av kalk redan i grovfodret (lusernsilage), och Chevinal för att få micromineraler och vitaminer som jag inte får iom att jag inte ger ett "fullt" mineralfoder.
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Jag ger b-vitamin för fällningen och biotin på rekommendation av hovslagaren. Vet inte än om det hjälper dock :smirk:
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Nordisen får B-vitamin, Basic E och Biotin.
B-vitamin: Nu när hon fäller som allra värst
Basic E: För selenets skull
Biotin: För hovarna

Vbl valacken får Majsolja, Dodson&Horrel BreathFree (?) örtmix och B-vitamin.
Örtmix: Som utrensande och förebyggande efter avslutad medicinering, han har haft problem med bronkit tidigare i vinter
Majsolja: För pälsen och hullet
B-vitamin: Samma som ovan.

Alla dessa "tillskott" funkar som förväntat.

Har även prövat Fodertran, Kiselgur, Vetegroddolja, Ringblomma, Brännässla osv.
Alla fungerade bra utom Kiselgur som inte gav ett jota skildnad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Jag ger våra hästar..som är 2 varmblod o en shettis...
Majsolja- För hullet o glansen i pälsen...och hålla farten uppe i tarmarna p.g.a. shettisen är fångponny!
Vitlökspulver-Lite som huskur mot allt o inget och tycker att de torrhostar mindre inne oxå, och för att de gillar det.
Mineraler-Shettisen får ej så mycket grund så hon behöver få det för att få i sig sitt behov och de andra får oxå lite för att hålla balansen...kanske..
Morötter-varje vinter för vitaminerna och tuggbehovet..

Det var nog det mesta...tror jag
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Mina får
B-vitamin - pälsfällning och för att öka matlusten
Chevinal Plus- vitaminer då jag ger ensilage
fosforbalans - har grymt mkt kalcium i grovfodret
Krafft energiolja - för att öka upp MJ intaget har hööög kvot på ensilaget.
Tokosel - selenbrist i markerna och ger bara betfor utöver det som jag räknat upp ovan. (naturligtvis ensilage oxå ;) )
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

mina får b vitamin, för pälsfällning bland annat.
Mineraler (Miner blå)
Salt (iof saltsten då men)
Steel Joint, bra för skelletet bland annat, innehåller vitaminer, selen, kalk, fosfor m.m.
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Ger vitlök av samma "anledning" som du.. :angel: :D
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Har hittat ännu en anledning att ge vitlök! Vet inte hur det stämmer, men en kompis ger vitlök till sin häst som fick luftvägsproblem i vintras, och hästen är mycket bättre sen dess. Vadå inte har koll på vad man ger hästen? :angel: :crazy:
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Jag ger.. hmm...
foderjäst - för magen, proteinet och pälsen
basic e - för e -vitamin och selen
krafft miner vit - passar bra till mitt hö
vitlök - vet jag inte riktigt varför jag ger... ska sluta med det
äppelcidervinäger - ger jag i perioder, av olika anledningar
Rypsolja - för att få upp Mj:et i foderstaten samt att det är bra för pälsen nu vid fällningen.
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Ja du, jag ger Krafft mineral vit, eftersom den kompletterar foderstaten.
Multivitamin för att han ska få i sig både E, B (och några till vitaminer, samt biotin. Vet dock inte om det har någon större effekt.

Vitlökspulver för god hälsa (jämför med mig själv) och speciellt på sommaren mot insekter. De verkar inte gilla vitlöksdoftande blod :-)

Samt linfrö eller som nu under vintern rapsolja. För att öka hull/hålla magen igång.

Ja, det var väl allt för närvarande. Förutom fodret då förstås.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Jo men det är säkert bra! :D Och jag tycker, fast det kanske bara är inbillning, att flugorna håller sej borta lite mer.. Och det är ju faktiskt bra för människor, så, varför inte? :p
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Min fjording får FoderJäst för att få upp proteinet i foderstaten & för magen. Sedan får hon Glucosamin för lederna. Gammal & stel.

Mitt vbl får Fosforbalans för att grovfodret innehåller för mkt kalcium. Basic E m selen för att det fattas selen i foderstaten.

Min korsningsåring får FoderJäst för magen & för att få upp proteinet i foderstaten
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Båda får B-vitamin, Den ena får vitlök eftersom hon har haft lite problem med hosta. Är dock symptomfri nu.

Känns bra att ge vitlök längre fram i vår eftersom jag inte vill att hon ska ha så många fästingar, har haft Erlichia nämligen...
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Mitt varmblod får tokosel efter veterinärs inrådan, han har haft problem med selenbrist. Ger honom även lite extra olja då han är svår att få hull på. Annars får han kraftfoder och mineraler (Krafft miner blå), och även morötter och/eller äpplen nästan varje dag för lite extra vitaminer å gott! :d
Mvh Jennie
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Mineraler och vitaminer anser jag inte är "tillskott" utan något som alla hästar ska få - i någon form.

Mina får glukosaminpreparat som tillskott. En har varit halt och den andra är gammal.

Två av dem åt vitlök i somras för pappa trodde att det skulle stöta bort odjur. Har ingen aning om ifall det hjälpte - jag ville inte ge till min unghäst, men han fick hållas med de gamla hästarna.
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

min häst får vitlök, började med det när hon hade hosta för några månader sedan sedan har jag bara fortsatt...
hon får även salt före och efter en träning/tävling då hon svettas mycket...
 
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Jag ger:
B-vitamin, för hårfällningen.
Mineraler, för att balansera fodret och för hovarna.
Hästarna får även vitlök på somrarna, då för att de inte ska få så mycket fästingar. Vitlök ska tydligen vara bra för det mesta, så fortsätt att ge det. Det är nog inte farligt iaf! Det ska ju vara bra mot fästingar, förkylingar, hosta..
Och, just det, dom får saltsten också. Men, det kanske alla hästar får, vad vet jag? ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tillskott? Varför? Vad?

Min får Vitlöksflingor för hosta! och Äppelcidervinäger , bränner fett ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
954
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
984
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 540
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp