Tillskott vid mildare luftvägsbesvär?

Linda_A

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av tillskott som sägs hjälpa till vid mildare luftvägsbesvär hos häst? Mitt sto har under de år jag känt henne haft hostiga perioder då och då. Ett tag fick hon vattnat hö, men sen blev hon bättre och var besvärsfri även utan det. Nu är det ganska länge sen hon hade problem senast men i samband med att hon har börjat gå ute på nätterna så har det dykt upp igen att hon kan hosta vid ridning. Samma skedde förra sommaren men jag tycker det är lite mer märkbart i år, kanske för att hon rids tuffare nu än förra året (då höll hon på att sättas igång). Som jag förstår det kan det ibland hända att luftvägsbesvär hos häst faktiskt blir värre på sommaren snarare än då de står inne mer, så jag funderar på om man kan ge t.ex Easy Breathing från NAF?
 
Jag skulle nog utreda på klinik i första hand så att det inte är ngt fel. Det är ju inte normalt att de har ”hostiga perioder” utan det tyder ju på någon form av problematik eller överkänslighet.
 
Jag skulle nog utreda på klinik i första hand så att det inte är ngt fel. Det är ju inte normalt att de har ”hostiga perioder” utan det tyder ju på någon form av problematik eller överkänslighet.

Det är sedan tidigare (dock för några år sen) konstaterat att hon har en mild allergi. Ibland har den visat sig vid torr inomhusmiljö, ibland så här på början av sommaren. Hade det varit problem under vintern hade det ju varit lättare att göra nåt för att förbättra miljön, men när det sker under utomshussäsongen är det ju lite besvärligare.
 
Det är sedan tidigare (dock för några år sen) konstaterat att hon har en mild allergi. Ibland har den visat sig vid torr inomhusmiljö, ibland så här på början av sommaren. Hade det varit problem under vintern hade det ju varit lättare att göra nåt för att förbättra miljön, men när det sker under utomshussäsongen är det ju lite besvärligare.
Det kan ju vara något som går att behandla.
 
Min utländska veterinär säljer ett preparat som är sjukt bra!
Hon är väldigt anti tillskott men detta fungerar verkligen.
Har två hästar i stallet som äter det i perioder, en är känslig mot pollen och den andra reagerar mot damm. Deras besvär försvinner direkt.
Är du intresserad kan jag fota burken i morgon, jag tror att även svenska veterinärer kan skriva ut det.
 
Jag hade fått uppfattningen att man vid allergi inte kan göra så mycket mer än förbättra miljön? :) Men det skadar så klart inte att kolla upp det.
Jag tänkte mer att det känns viktigt att utreda luftvägarna noga så att det inte är något annat som är fel. Vet du på vilket sätt hon utreddes när hon konstaterades allergisk? Och det var ju några år sen 😊

Kanske är jag som har förutfattade meningar men tänker att en ridskola kanske inte alltid utreder så omfattande om det ”bara” är lite återkommande hosta.
 
Jag tänkte mer att det känns viktigt att utreda luftvägarna noga så att det inte är något annat som är fel. Vet du på vilket sätt hon utreddes när hon konstaterades allergisk? Och det var ju några år sen 😊

Kanske är jag som har förutfattade meningar men tänker att en ridskola kanske inte alltid utreder så omfattande om det ”bara” är lite återkommande hosta.

Det är mycket möjligt att du har rätt att det inte gjordes någon så omfattande utredning. Jag vet att de fick rådet att blöta hennes hö och inte sopa när hon var inne, så man antog väl damm. Men det kan ju ändras med åren också.
 
Jag tycker Cavalors Bronchix liquid funkar bra. NAF respirator boost också. Easy breathing vägrar min äta.
 
Först utredning hos veterinär. Är det så längesedan att de rekommenderades att blöta hö´t bör ny undersökning göras. Att blöta hö är bara att dölja symptomen och ger en ökad mögeltillväxt i hö´t som är skadlig för hästen så blöta hö ska man absolut inte göra och det har man vetat i många år nu.

När hästen är behandlad kan du underhålla med diverse örter, t ex. timjan och/eller anisfrö mot hostan och boveteört mot själva allergin men det är inget du ska ge på eget bevåg innan hästen är ordentligt utredd.
 
Jag hade fått uppfattningen att man vid allergi inte kan göra så mycket mer än förbättra miljön? :) Men det skadar så klart inte att kolla upp det.
Men vad är det hon är allergisk mot?

Om hon reagerar på damm och hostar vid ansträngning så låter det som astma. Då har du en häst som ska medicineras och inte ridas om den fortsätter hosta. Alltså väldigt angeläget att detta kollas upp ordentligt med endoskopi.
 
Först utredning hos veterinär. Är det så längesedan att de rekommenderades att blöta hö´t bör ny undersökning göras. Att blöta hö är bara att dölja symptomen och ger en ökad mögeltillväxt i hö´t som är skadlig för hästen så blöta hö ska man absolut inte göra och det har man vetat i många år.
Skulle gissa på runt 2012-2013 när hon var ny i stallet. Sen har det inte gjorts på minst 5-6 års.
Men vad är det hon är allergisk mot?

Om hon reagerar på damm och hostar vid ansträngning så låter det som astma. Då har du en häst som ska medicineras och inte ridas om den fortsätter hosta. Alltså väldigt angeläget att detta kollas upp ordentligt med endoskopi.
Hade hon hostat regelbundet och kraftigt hade det så klart gjorts för länge sen. Det här var andra gången i år. Jag hade inte funderat något vidare på det om det inte varit för att hon kändes lite trött i galoppen också. Hon har å andra sidan börjat gå på bete för två veckor sen och bär nu på en imponerande gräsmage. Men jag utesluter absolut inte en koll så klart.
 
Ja, Naf Respirator Boost är riktigt bra. Även MD Air från Mia o Daniel Kleen (googla) är väldigt bra, det ger man bara 8 ml/dag till stor häst. Min häst blev också sjuk på sommaren, när hon gick ute som mest. Många undersökningar som eg inte gav så mkt.... Men det var troligen stallmiljön ändå.
 
Skulle gissa på runt 2012-2013 när hon var ny i stallet. Sen har det inte gjorts på minst 5-6 års.

Hade hon hostat regelbundet och kraftigt hade det så klart gjorts för länge sen. Det här var andra gången i år. Jag hade inte funderat något vidare på det om det inte varit för att hon kändes lite trött i galoppen också. Hon har å andra sidan börjat gå på bete för två veckor sen och bär nu på en imponerande gräsmage. Men jag utesluter absolut inte en koll så klart.
Min häst med astma hostar nästan aldrig, utan blir bara trött och orimligt flåsig. Jag skulle absolut säga kolla upp det, om inte annat för att utesluta att hon behöver medicin.
 
Min häst med astma hostar nästan aldrig, utan blir bara trött och orimligt flåsig. Jag skulle absolut säga kolla upp det, om inte annat för att utesluta att hon behöver medicin.

Jag skulle absolut inte beskriva det som orimligt flåsig, speciellt inte med tanke på nuvarande temperatur. Bara mer än jag varit van vid. :)

Många hästar går med lindrig astma utan att få behandling vilket är jobbigt för hästen, så jag skulle absolut utreda hos veterinär för att utesluta astma och andra sjukdomar :)

Jag tycker denna artikel är väldigt bra :up:
Friska hästar hostar inte – guide till orsaker, symtom och behandlingar (hippson.se)

Tack för länken. :) Jag tänker som så att jag vill se hur hon är de sista veckorna av ridskola innan betet, om det kommer mer hostningar och om hon känns fortsatt mer flåsig än vanligt. Hon är varit oförskämt pigg hela våren fram till att de började gå ute på nätterna, vilket ju också var samtidigt som värmen kom.
 
Någon som har erfarenhet av tillskott som sägs hjälpa till vid mildare luftvägsbesvär hos häst? Mitt sto har under de år jag känt henne haft hostiga perioder då och då. Ett tag fick hon vattnat hö, men sen blev hon bättre och var besvärsfri även utan det. Nu är det ganska länge sen hon hade problem senast men i samband med att hon har börjat gå ute på nätterna så har det dykt upp igen att hon kan hosta vid ridning. Samma skedde förra sommaren men jag tycker det är lite mer märkbart i år, kanske för att hon rids tuffare nu än förra året (då höll hon på att sättas igång). Som jag förstår det kan det ibland hända att luftvägsbesvär hos häst faktiskt blir värre på sommaren snarare än då de står inne mer, så jag funderar på om man kan ge t.ex Easy Breathing från NAF?
Gör en undersökning först. En frisk häst hostar inte.
 
Ingen hosta vid lite tuffare pass idag och kändes också normal i galoppen. Med tanke på gårdagens regn så gör det pollen till en trolig orsak, vilket ju är bra att ha med sig om det dyker upp igen och vi gör en koll.
 
Min utländska veterinär säljer ett preparat som är sjukt bra!
Hon är väldigt anti tillskott men detta fungerar verkligen.
Har två hästar i stallet som äter det i perioder, en är känslig mot pollen och den andra reagerar mot damm. Deras besvär försvinner direkt.
Är du intresserad kan jag fota burken i morgon, jag tror att även svenska veterinärer kan skriva ut det.
@Bison Fota gärna!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 643
Senast: flera_00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp