clara123

Trådstartare
Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott.

Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs. Till hösten vill jag bygga muskler på honom så funderar på om det skulle räcka med lusern och e-vitamin? Kanske lite magnesium också? Han är väldigt pigg i ridningen och kan bli rätt het ibland och har hört att hästar kansli pigga av lusern? Så då kanske det inte är ett bra alternativ? Har även hört att man ska minska på höet om man ger lusern? Tänker mig att han kommer få ca 8kg hö (maxad d ponny imp irland).

I försäljningsstallet han stod i innan fick han endast korn då de sa att de innehöll mycket vitaminer eller mineraler (kommer inte ihåg exakt vad det var men något sånt sa dom vi köpte honom av). Vad är korn egentligen bra för och skulle det funka att ge bara det?

mash verkar också väldigt smidigt att ge. När jag läser verkar det dock som att de endast används för hästar om har magproblem/är kräsna eller bara för det är gott. Funkar det att ge mash om man vill bygga muskler också? Finns det någon fördel med mash mer än återhämtning, bra för magen, smakar gott osv? Är det bättre att ge något av de andra två alternativen? Är lite förvirrad som ni märker. Ursäkta långt inlägg. Tacksam för all hjälp!
 
Fungerar det att ge vanlig mash men att blanda i extra e vitamin om man vill bygga muskler?
Det funkar inte så. Hästen bygger muskler när den går sina näringsbehov uppfyllda och tränas rätt. Du behöver kolla analysen och räkna ut en foderstat i första hand med grovfoder och sedan lägga till det som saknas. Extra e-vitamin kommer inte göra skillnad om hästen tex får för lite protein..
 
@clara123 hästens behov av näring (energi, protein, mineraler och vitaminer) ska tillgodoses till allra största delen av grovfoder. Därför är det jätteviktigt att ha en analys på grovfodret.

Att tillsätta lusern och e-vitaminer till ett värdelöst grovfoder skulle inte göra någon som helst skillnad alls. Det är som om du enbart levde på kokade snabbmakaroner till frukost, lunch och middag året runt och tillsatte en frukt typ. Du skulle inte må så mycket bättre av det utan du behöver veta att du får i dig tillräckligt med näring varje dag i alla dina mål.
 
Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott.

Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs. Till hösten vill jag bygga muskler på honom så funderar på om det skulle räcka med lusern och e-vitamin? Kanske lite magnesium också? Han är väldigt pigg i ridningen och kan bli rätt het ibland och har hört att hästar kansli pigga av lusern? Så då kanske det inte är ett bra alternativ? Har även hört att man ska minska på höet om man ger lusern? Tänker mig att han kommer få ca 8kg hö (maxad d ponny imp irland).

I försäljningsstallet han stod i innan fick han endast korn då de sa att de innehöll mycket vitaminer eller mineraler (kommer inte ihåg exakt vad det var men något sånt sa dom vi köpte honom av). Vad är korn egentligen bra för och skulle det funka att ge bara det?

mash verkar också väldigt smidigt att ge. När jag läser verkar det dock som att de endast används för hästar om har magproblem/är kräsna eller bara för det är gott. Funkar det att ge mash om man vill bygga muskler också? Finns det någon fördel med mash mer än återhämtning, bra för magen, smakar gott osv? Är det bättre att ge något av de andra två alternativen? Är lite förvirrad som ni märker. Ursäkta långt inlägg. Tacksam för all hjälp!
Du ber om grovfoderanalys och kan sedan se vad du behöver ge utöver grovfodret baserat på vad grovfodret innehåller, hästens behov etc. Om du är osäker kan du använda foderstatsprogram eller be någon kunnig om hjälp. Vissa ridlärare har viss utbildning inom foderstatsberäkning.

Det går inte att säga att alla hästar oavsett grovfoderanalys funkar si eller så på lucern, korn, tillskott eller andra foder. Det måste individanpassas.
Och mash tex finns det ju rätt olika sorter av.

För att hästen ska bygga muskler måste den få de näringsämnen som den behöver och sedan tränas korrekt.
Uppfyller man de kraven med rätt foder och träning kan man, om hästen inte är för rundlagd, addera riskliolja. Det innehåller ett naturligt anabolt(men karensfritt) ämne som ger ökad muskeltillväxt. Det brukar ge snabba resultat och kan även fungera dämpande på hästar som är lite väl heta/explosiva etc.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 698
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 654
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 251
Senast: vallhund
·
Foder & Strö Hej! Har precis fått hem en ny häst som mestadels under sommaren bara stått i en skogshage och skrotat. Fd ridskolehäst som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp