Tillskottet Fokus

Tinkywinky

Trådstartare
Någon som har testat tillskottet Fokus från Trikem? Ger det någon effekt? Är ju ganska dyrt så vill "försäkra" mig att det funkar innan jag köper:D
 
Jag köper ren magnesium istället, tycker de du retar minst lika bra och ja de är stor skillnad på hästen ifråga när han får de och när han gör uppehåll.
 
Gav ingen som helst effekt på min. Det enda som verkligen funkar på honom är låg sockerhalt i silaget.
 
Någon som har testat tillskottet Fokus från Trikem? Ger det någon effekt? Är ju ganska dyrt så vill "försäkra" mig att det funkar innan jag köper:D
Vad har du för häst och vad är det som du vill åstadkomma genom att ge tillskottet?
Min erfarenhet är att samma tillskott kan ha olika effekt på olika hästar. En del individer blir mycket lugnare av tex magnesium och på andra har det ingen effekt alls, så det tråkiga svaret blir att du behöver testa på just din häst.
 
Vad har du för häst och vad är det som du vill åstadkomma genom att ge tillskottet?
Min erfarenhet är att samma tillskott kan ha olika effekt på olika hästar. En del individer blir mycket lugnare av tex magnesium och på andra har det ingen effekt alls, så det tråkiga svaret blir att du behöver testa på just din häst.
Om en häst blir lugnare av magnesium innebär det att hästen hade magnesiumbrist. För att undvika brister är det som alltid viktigt att verkligen räkna foderstat och då på både mikro och makromineraler. Hästar kan visserligen få brister ändå, trots att behovet uppfylls, särskilt magnesium går det åt stora mängder av om hästen är stressad men risken för brister minimeras rejält om man räknar ut och ger behovet. Räknar man inte ens ut vilka behov hästen har och uppfyller dem utan duttar lite hur som så gamblar man med hästens välmående.
 
Hade analys på förra årets hösilage men ger torrt hö nu under juli. Har inte tagit analys på nya höet eftersom han bara får det i några veckor och det är från två olika bönder. Han har alltid ätit magnesium men eftersom hösilaget hade höga värden så tog jag bort magnesiumtillskottet. Han är lite stissig av sig generellt så tänkte testa fokus men de är kanske bara helt onödigt:confused:
 
Om en häst blir lugnare av magnesium innebär det att hästen hade magnesiumbrist. För att undvika brister är det som alltid viktigt att verkligen räkna foderstat och då på både mikro och makromineraler. Hästar kan visserligen få brister ändå, trots att behovet uppfylls, särskilt magnesium går det åt stora mängder av om hästen är stressad men risken för brister minimeras rejält om man räknar ut och ger behovet. Räknar man inte ens ut vilka behov hästen har och uppfyller dem utan duttar lite hur som så gamblar man med hästens välmående.
Självklart, jag har inte sagt att en inte behöver en uträknad foderstat. Men en foderstat är uträknad på en kalkyl utifrån vad hästen beräknas behöva utifrån vikt, ras, kön, hur mycket den arbetas osv. Sedan är hästar individer och en del hästar behöver mer än vad kalkylen visar och andra mindre. Man skall inte stirra sig blind på en kalkyl utan behöver också lyssna på sin häst.

Gällande olika tillskott som utlovar en lugnande effekt eller lindra hormonella besvär är fortfarande min erfarenhet att det är väldigt olika beroende på individ vilken effekt det har. För en del hästägare är säkerligen inköp av dessa lika med att slänga pengarna i sjön medans andra hävdar att tillskotten gör stor skillnad.
 
Självklart, jag har inte sagt att en inte behöver en uträknad foderstat. Men en foderstat är uträknad på en kalkyl utifrån vad hästen beräknas behöva utifrån vikt, ras, kön, hur mycket den arbetas osv. Sedan är hästar individer och en del hästar behöver mer än vad kalkylen visar och andra mindre. Man skall inte stirra sig blind på en kalkyl utan behöver också lyssna på sin häst.

Gällande olika tillskott som utlovar en lugnande effekt eller lindra hormonella besvär är fortfarande min erfarenhet att det är väldigt olika beroende på individ vilken effekt det har. För en del hästägare är säkerligen inköp av dessa lika med att slänga pengarna i sjön medans andra hävdar att tillskotten gör stor skillnad.
Att räkna foderstat innebär inte att man slutar använda ögonen och i vissa fall tar man också blodprover på hästen. Det är tvärtom en stor del i foderstatsberäkning som är ett koncept, inte bara en uträkning.
Utan magnesiumbrist får man ingen effekt av att ge extra. I @Tinkywinky hästs fall kan det mycket väl vara så att magnesiumbristen är så stor sedan tidigare att det märks omgående när man slutar ge extra. I de fallen kan det vara lämpligt att ta blodprov på hästen för att kontrollera hur det egentligen står till. Det går bra att göra det i samband med vaccination och tandkoll så det är inget man behöver ta ut veterinär extra för om inte hästen är sjuk. När det gäller magnesium är det också vettigt att se över hästens vardag. Är det något som stressar hästen så suger det magnesium.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
561
Hästvård Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar...
Svar
12
· Visningar
1 266
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
870
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Ger sedan en tid tillbaka extra magnesium för att testa vad som händer om jag justerar upp kvoten mg-ca. Har köpt Trikems magneisum och...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 044
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp