Tillskottsdjungeln...

Habina

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att på prov justera min ponnys utfodring som om hon är IR och eksemhäst. Så jag har klivit rätt in i tillskottsdjungeln, vilket var krångligare än jag föreställt mig.

Tänkte att det här kan bli tråden där vi diskuterar alla möjliga sorters tillskott och vad som är bra/mindre bra.

Min första fundering är magnesium. Har trikems magnesium sedan tidigare och enligt foderstaten ska ponnyn ha 31 g av detta varje dag. Enligt tillverkaren ska hon ha 4 ml varje dag (framgår inte hur många g det är). 1 kg kostar 113 kr.

Forageplus har också magnesium, men den är mycket dyrare och det finns ingen information om hur mycket magnesium det faktiskt innehåller. Bara att en häst på 500 kg ska max ha 25 ml vilket motsvarar 23 g av produkten. 1 kg kostar 399 kr.

Vad är det jag missar här? För jag antar att forage plus ändå är bättre på nåt vis.
 
Produkttexten på forageplus hemsida anger ju "A very pure (99.8%) magnesium oxide, providing 60.7% elemental magnesium", dvs 607 gram per kg. Trikems produktblad anger 330 g per kg.

Aha, tack! Det hade jag inte förstått att den texten betydde. Då behöver ponnyn alltså 17 g av Forage plus vilket gör att det kostar nästan dubbelt så mycket som Trikems. Frågan är om det är bättre slags magnesium på nåt vis eller om effekten är densamma.
 
Har trikems magnesium sedan tidigare och enligt foderstaten ska ponnyn ha 31 g av detta varje dag. Enligt tillverkaren ska hon ha 4 ml varje dag (framgår inte hur många g det är). 1 kg kostar 113 kr.
I produktbladet framgår det att ml = g. 4 ml är alltså 4 g.
 
Jag har haft eksemhäst och är glad att vara ute ur röran xD Jag kommer inte exakt ihåg men med mineralerna så vill du titta på hur de är bundna, ena sorten är lättare att ta upp än den andra, har dock inte lyckats hitta mina anteckningar på det.
 
Dom är dyra, men om man inte vill blanda allt från scratch själv så är Forageplus färdiga blandningar toppen. Dom har gått fint ihop med alla höanalyser jag testat dom mot (Norrbotten).

Hoof & Skin Winter Health eller vad den nu heter är toppen till IR och fångisar.

Att få i sig tillräckligt med zink och koppar är viktigt när ämnesomsättningen strular. Vårt vatten och grovfoder innehåller en hel del järn, och överskott på järn ställer till det med upptaget av zink och koppar. 4:4:4:1 eller 3:3:3:1 (Fe:Zn:Mn:Cu) är vad man brukar sikta på när man balanserar mikromineraler.

När det gäller bara magnesium så är Forageplus otroligt rent (dvs så lite järn som möjligt) och i den för häst bästa formen, magnesiumoxid.

Har du full analys på höet?
 
Dom är dyra, men om man inte vill blanda allt från scratch själv så är Forageplus färdiga blandningar toppen. Dom har gått fint ihop med alla höanalyser jag testat dom mot (Norrbotten).

Hoof & Skin Winter Health eller vad den nu heter är toppen till IR och fångisar.

Att få i sig tillräckligt med zink och koppar är viktigt när ämnesomsättningen strular. Vårt vatten och grovfoder innehåller en hel del järn, och överskott på järn ställer till det med upptaget av zink och koppar. 4:4:4:1 eller 3:3:3:1 (Fe:Zn:Mn:Cu) är vad man brukar sikta på när man balanserar mikromineraler.

När det gäller bara magnesium så är Forageplus otroligt rent (dvs så lite järn som möjligt) och i den för häst bästa formen, magnesiumoxid.

Har du full analys på höet?

Ja, jag har full analys på hösilaget. Ger Forage plus summer redan, men behöver mer magnesium och vitaminer. Tyvärr innehåller ju Hoof & skin samma som nuvarande mineralfoder, med vitaminer tillsatta. Så jag måste ändå köpa mer magnesium.
 
Nästa tillskott; kondroitinsulfat.

Skulle vilja hitta rent pulver, men hur jag än googlar är det i kombination med glucosamin. Hittar dessutom bara tablettform där dagsbehovet kostar minst 18,5 kr/dag. Är det här tillskottet så dyrt eller letar jag på fel ställen?
 
Nästa tillskott; kondroitinsulfat.

Skulle vilja hitta rent pulver, men hur jag än googlar är det i kombination med glucosamin. Hittar dessutom bara tablettform där dagsbehovet kostar minst 18,5 kr/dag. Är det här tillskottet så dyrt eller letar jag på fel ställen?

Jo det är dyrt, chi* de g***** har det rent.
 
Synd, då får det nog vara... :(
Jag ger MSM till ena min, det + nypon kan ju räcka rätt bra till en artroshäst om det är det du har? MSM kan man hitta snorbilligt om pulverbolagen har rea, nypon kan man leta runt efter bland örtbolagen men är inte jättedyrt i hästaffärerna heller.
 
Jag ger MSM till ena min, det + nypon kan ju räcka rätt bra till en artroshäst om det är det du har? MSM kan man hitta snorbilligt om pulverbolagen har rea, nypon kan man leta runt efter bland örtbolagen men är inte jättedyrt i hästaffärerna heller.

Nä, det ska tydligen vara bra för eksemhästar (vilket min inte är, men kanske är på väg att bli).
 
Nä, det ska tydligen vara bra för eksemhästar (vilket min inte är, men kanske är på väg att bli).

Tror snarare det är en histaminreaktion eller nåt när halten kroppsfett når över en viss gräns, det finns studier på människa om diverse skumma saker som händer pga att fettvävnaden börjar i princip agera som ett endokrint organ när det är för mycket av den.

Hos min häst försvann kliet när han gick ner i vikt och kom i bättre balans.
 
Nästa tillskott; kondroitinsulfat.

Skulle vilja hitta rent pulver, men hur jag än googlar är det i kombination med glucosamin. Hittar dessutom bara tablettform där dagsbehovet kostar minst 18,5 kr/dag. Är det här tillskottet så dyrt eller letar jag på fel ställen?

Tittat hos Pure Bulk? Minns ej priser dock.
 
Ifall nån hittar tråden i framtiden (är ju tänkt för att kunna återvändas till vid behov) så kostade 1 kg ren kondroitinsulfat $131 (1368 kr i dagens valutakurs) hos Pure Bulk. Där kunde man välja tabletter eller pulver.

Alcar fanns där också, men det var mycket dyrare än när jag köpt direkt ifrån Myprotein.
 
Sen har vi thiamin. Fick tips i tråden som startade alla mina funderingar om att Eclipse/Biofarmab hade bästa pulvertillskottet av thiamin. Men jag hittar inte ens i produktbladet hur mycket thiamin det innehåller. Eller menar de att man ska räkna med 90 % för varje gram av tillskottet?

http://www.eclipsebiofarmab.se/wp-content/uploads/Produktinformation-Thiamin.pdf

Hittade även Trikems thiamin hos granngården och den innehåller 50 g per kg. Vilket jag tycker låter lite. O_o
 
Sen har vi thiamin. Fick tips i tråden som startade alla mina funderingar om att Eclipse/Biofarmab hade bästa pulvertillskottet av thiamin. Men jag hittar inte ens i produktbladet hur mycket thiamin det innehåller. Eller menar de att man ska räkna med 90 % för varje gram av tillskottet?

http://www.eclipsebiofarmab.se/wp-content/uploads/Produktinformation-Thiamin.pdf

Hittade även Trikems thiamin hos granngården och den innehåller 50 g per kg. Vilket jag tycker låter lite. O_o

Ja, resten av biofarmabs är inulin, en kostfiber.

Trikems är dextros 😅🙈
 
Då pratar vi alltså 196 kr för Trikems 500 g och 509 kr för Eclipse 250 g, vilket återigen gör att Trikems är billigare. Men alla vill kanske inte ge socker till sina hästar förstås.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 524
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 258
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 076
Senast: Irival
·
L
Anläggning Hej! Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 443
Senast: CiderGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp