Tillskottsfodra med vitaminer?

T

_Tazty_

Jag har köpt in ett par ton av förra årets hö som komplement till årets hö. Mest för att pållarna ska kunna få
lite mera stråfoder att tugga på.
Funderar ändå på vad man ev. behöver änka på att tillskottsfodra med...
Vitaminer?
Mineraler?
 
Mineraler beror ju på vad höet innehåller och vad du ger utöver höet. Ger du bara hö?

Vitaminer måste du ge om du bara ger hö. Även selen, om det inte finns i de mineraler du ev ska ge.
 
Jo, jag förstår att det beror på en mängd olika faktorer vad och hur man ska tillskottsfodra.
Min fråga var därför menad av generell karaktär.

Dvs vad/vilka vitaminer etc 'försvinner' över tiden och vad kan då vara bra att tänka på att ge mer av?

Fö. fodrar jag såklart inte bara med hö, utan ger en ganska stor giva kraftfoder (3 kh´g havre, 0,5 krafft turbo, mineraler, betfor och kli.)
 
Det finns inget generellt svar på den frågan. Vissa hö kräver en ett visst mineralfoder som å andra sidan inte alls fungerar med nästa hö.

För att veta vad som behövs i mineralväg behövs en mineralanalys. Vitaminhalten sjunker vid lagring (enligt de undersökningar jag tagit del av), å andra sidan är det gott mått innan man överdoserar vitaminer (fettlösliga), vilket gör att man kan tillskottsfodra rena vitaminpreparat utan större risk.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp