tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har ett par stycken hästar som nu passerat 20 års ålder och inser att jag inom en trolig överskådlig framtid kommer behöva avliva flera hästar.
jag lämnar ju gärna häst på slakteri, men i detta fallet är det inte aktuellt för någon av dem - dels för att jag tror att de är undantagna från att användas till livsmedel eftersom de inte haft pass sen födseln (har inte lusläst de nya reglerna) och dels för att det inte finns något slakteri i närheten som tar emot hästar längre. :(
Alltså kvarstår bara alternativet att avliva dem på hemmaplan och då antingen gräva ner dem eller skicka med lantbrukstjänst. Och mitt bankkonto gråter :crazy: av blotta tanken att behöva lägga 20-30.000 kr bara på bortforsling av hästar inom några år, så jag har insett att jag nog måste försöka ordna med nedgrävning av dem när den dagen kommer. (jag vill egentligen inte ha någon "grav" för dem hemma på gården, men det känns som att ekonomin tvingar mig...)

NU är då frågan - kan man ansöka om tillstånd att gräva ner hästar i förväg, eller måste man vänta tills den dagen det är aktuellt?
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

undrar också om man kan söka i förväg och hur länge det då gäller? Har redan 4st nedgrävda här hemma så vet att det inte är gratis och att jag har en godkänd plats.
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Är det inte Länstyrelsen man pratar med? Grävde ner min första häst hemma då han var passlös ( var 5-6 år sedan vi tog bort honom ) och då pratade vi med länstyrelsen innan har jag för mig om tillstånd till att gräva ner honom!
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Tillståndet gäller en månad vill jag minnas. Vi har gjort det två gånger de senaste åren. Tidsbegränsningen är för att du intygar att hästen inte bär på ngn smittsamt sjukdom.

Här handläggs de väldigt fort - över dagen, och är du känd hos LST kan du få ett "godkännande" över telefon.
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Då måste dock platsen vara gk av kommunen sen tidigare.
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Kommunens tillstånd skulle jag tro att du kan få tidigare. Ring till miljökontoret i din kommun så de kan besikta nedgrävningsplatsen. Eventuellt kanske du får lov att gräva en provgrop (så att inspektören kan se vilken jordtyp det är t ex.) Länsstyrelsens tillstånd kan du ta senare. Det går fortare :)
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Är det alltså så att man måste ha någon form av tillstånd från både kommun och länsstyrelse? Platsen godkänd av kommunen och nedgrävningen av länsstyrelsen?
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

*suck* Vad besvärliga de är... :crazy:

Slakterierna tar inte emot hästar längre
Det kostar en halv förmögenhet att skicka dem med lantbrukstjänst
Och krångelbyråkrati för att få gräva ner dem hemma

Är det bara jag som ser att risken för slakttransporter genom Europa ökar igen?
Eller att hästar som borde avlivats för länge sen får gå kvar för att deras ägare inte har råd att skicka dem med lantbrukstjänst och inte har någonstans att gräva ner dem? :mad:
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Jo jag ser också den risken:(

Här i Dalarna kostar tillståndet 500 kronor och gäller i tre månader. Vid akut avlivning och varmt väder kan man ansöka om tillstånd i efterhand.
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

väldigt enkelt är väl en defiitionsfråga - måste man både fråga kommunen och sen länsstyrelsen, så är det ju ändå en del att fixa med
Man kunde ju tycka att det skulle räcka med ETT ställe att fråga...
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Beklagar i förväg, inget roligt att behöva planera...

Dock tror jag att du kan slakta dom fortfarande bara dom har pass? Det med att dom måste haft pass sen föl är väl regler som kommer? Lättast är nog att ringa ett slakteri och fråga.. Vi har slaktat häst både på dalsjöfors och senast nu på knorrevången. Båda hästarna hade pass, men den som gick till dalsjöfors hade det inte sen födseln. Väljer du knorrevången så är det ett het tips att följa med och se till att dom verkligen avlivar hästen och inte ställer den i en av boxarna "så länge". Dalsjöfors skötte det hela så proffsigt, ingen stress, personalen var väldigt trevlig och vi fick stå där med vår ponny tills vi själva sa till att dom nu kunde ta henne. Vi har även använt sanitetsslakt som även dom var super bra, men det blir ju dyrt, 5000 kr fick vi betala för 1 häst..

Och jag har inte för vana att slakta hästar, men jag har köpt hästar som andra inte haft hjärta att avliva utan istället sålt vidare/bytt in hos handlare pga skador. Och jag ser hellre att dom får sluta sina dagar hos mig än att dom får fortsätta resa runt med sina skador...
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Men.... det handlar om att gräva ner ett stort kadaver, det du egentligen får är dispens från ett förbud! Det är en blankett att fylla i till LST, du kan göra det digitalt, och en karta el dyl att skicka till kommunen för påseende och ev besök från dem. Kommunens anvisade plats kan du sedan använda flera gånger.

Jag tycker verkligen inte det är krångligt.
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

väldigt enkelt är väl en defiitionsfråga - måste man både fråga kommunen och sen länsstyrelsen, så är det ju ändå en del att fixa med
Man kunde ju tycka att det skulle räcka med ETT ställe att fråga...

När jag ansökte om tillstånd så var det ett väldigt gott samarbete mellan de båda. Jag ringde miljökontoret och fick tag i rätt inspektör. Över telefon gav han mig då ett muntligt besked efter att ha kontrollerat fastighetskartan.
Detta besked faxade han sedan till angiven person på länsstyrelsen som sedan ringde upp mig och gav mig mitt muntliga tillstånd över telefonen (hästen var avlivad akut).

Två dagar senare kom det skriftliga beskedet i brevlådan tillsammans med en faktura på 500kr.

Jag blev mkt imponerad av hanteringen av ärendet, allt som allt tog det mindre än 20 minuter :)
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Det finns ett slakteri i danmark som tar emot hästar och betalar för dem, glömt namnet dock. Frågar aldrig efter pass.
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Skickas hästarna dit levande?

Känns inte som ett ställe man bör gynna överhuvudtaget. Men tanke på att dom flesta ändå vill veta vad dom äter, och framför allt med tanke på hur många hästar som blir stulna varje år (Och då givetvis kan skickas till slakt, särskilt om dom får betalt).
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Om det är frågan om slakt så kommer hästen levande dit, ja. Detta eftersom det inte får gå alltför lång tid från det hästen bultas och avblodas till köttet tas omhand.

Vad menar du att man inte ska gynna ett sådant ställe? Bortsett från att man tydligen struntar i passen så finns det väl ingenting som pekar på att det slakteriet skulle fuska med märkningen av köttet? I Danmark är hästkött mycket populärt på middagsborden.

Jag är en av många som väldigt gärna äter hästkött, och jag tycker det är trist att flera slakteriet med anledning av hästköttskandalen nu helt slutat ta emot hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Hur är det med hästar som förs ut ur Sverige och in i Danmark med slakt som ändamål? Vilka intyg/papper måste man ha med sig?
Nu tänker jag inte på vad man eventuellt ska behöva visa upp på slakteriet, utan mera på vad som händer om Jordbruksverket eller danska motsvarigheten gör kontroll vid gränsen.
Jordbruksverket ska f ö utöka kontrollerna ffa vid Öresundstrafiken.
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

När jag ansökte om tillstånd så var det ett väldigt gott samarbete mellan de båda. Jag ringde miljökontoret och fick tag i rätt inspektör. Över telefon gav han mig då ett muntligt besked efter att ha kontrollerat fastighetskartan.
Detta besked faxade han sedan till angiven person på länsstyrelsen som sedan ringde upp mig och gav mig mitt muntliga tillstånd över telefonen (hästen var avlivad akut).

Två dagar senare kom det skriftliga beskedet i brevlådan tillsammans med en faktura på 500kr.

Jag blev mkt imponerad av hanteringen av ärendet, allt som allt tog det mindre än 20 minuter :)

Jag har ungefär samma erfarenhet, snabbt och smidigt har det gått! Ett-två telefonsamtal, nedgrävning och en räkning på 5-600 kr på posten. Trodde på förhand att det skulle vara mycket mer komplicerat och långdraget!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp