tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Ursäktar trådkap.

Du skriver att du skriver att dina hästar inte kan gå till livsmedel men att du kollat upp vilka priser lantbrukstjänst tar. Men på svensk lantbuktjänst hemsida står det:

Bolagets verksamhet består av att utföra avlivning, samt insamling av döda livsmedelsproducerande djur från landets djuruppfödare, för transport till Konvex omlastningsplatser.

Om dina hästar inte är livsmedelsproducerande, kan man ändå anlita lantbrukstjänst?

Anledningen till att jag undrar är för att min ena ponny troligtvis kommer avlivas efter sommaren :( Han får inte gå till livsmedel och jag har ingen mark att gräva ner honom på (jag äger ingen mark och vill inte att han ska grävas ner på någon annans mark). Jag har googlat och googlat och blir inte klokare över vilka som tar hand om avlidna djur som inte går till livsmedel...
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Lantbrukstjänst!
Dom destruerar kropparna. De är livsmedelsproducerande men inte tillåtna att användas som livsmedel.

(Känns knasigt, men jo, så är det!)
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Har inte läst vad de andra svarat....

Jag hade en häst som dog här för två veckor sedan. Han fick kolik och avlivades på valborg, dagen efter var det röd dag och första maj och givetvis en varm och solig dag....

Vi var jätteoroliga över att det skulle vara svårt att få tillstånd och att det skulle ta tid men jag kontaktade kommunen och förklarade läget, mailade sedan över en karta där vi markerat ut platsen. Jag hade ett svar inom 30 minuter från honom.

Mailade sedan länsstyrelsen och bifogade kommunens godkännande samt den blankett som gick att fylla i på deras sida. Väntade därefter ca 1 timme och ringde då till aktuell länsveterinär som gav ett muntligt godkännande att vi kunde gräva ner hästen.

Några timmar senare var han nedgrävd och tillståndet kom på posten redan dagen efter.

Här var tillståndet giltligt i tre månader och kostade 500kr.
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

*suck* Vad besvärliga de är... :crazy:

Slakterierna tar inte emot hästar längre
Det kostar en halv förmögenhet att skicka dem med lantbrukstjänst
Och krångelbyråkrati för att få gräva ner dem hemma


Om en ko döe för oss, eller om vi väljer att skjuta själva så betalar vi ENDAST ettusen riksdaler till lantbrukstjänt. Det är det bannemej värt bara attslippa hantera kadavret.

Synd att inte häst är lika billigt.
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Det är det kanske om man skjuter hästen själv...Men hur många hästägare vill och kan det?
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Dock tror jag att du kan slakta dom fortfarande bara dom har pass? Det med att dom måste haft pass sen föl är väl regler som kommer? Lättast är nog att ringa ett slakteri och fråga.. Vi har slaktat häst både på dalsjöfors och senast nu på knorrevången. Båda hästarna hade pass, men den som gick till dalsjöfors hade det inte sen födseln. Väljer du knorrevången så är det ett het tips att följa med och se till att dom verkligen avlivar hästen och inte ställer den i en av boxarna "så länge".
Knorrevången skulle aldrig falla mig in att anlita, de får bättra på sitt rykte MÅNGA år innan jag ens tänker tanken.
Och Dalsjöfors ligger alldeles åt helhavre för långt bort för att transportera en slakthäst till.
Det finns ett slakteri i danmark som tar emot hästar och betalar för dem, glömt namnet dock. Frågar aldrig efter pass.
Skulle inte falla mig in att köra till Danmark och slakta heller. Det är liksom minst 30 mil enkel resa!
Kollar de dessutom inte passen så skulle jag inte kära dit även om de fanns i grannbyn.
(dessutom krävs väl kompetensbevis för att transportera hästar i Danmark, om jag inte minns fel)
Om en ko döe för oss, eller om vi väljer att skjuta själva så betalar vi ENDAST ettusen riksdaler till lantbrukstjänt. Det är det bannemej värt bara attslippa hantera kadavret.

Synd att inte häst är lika billigt.
Det är det kanske om man skjuter hästen själv...Men hur många hästägare vill och kan det?
Det är fullkomligt horribelt att det kostar mångdubbelt att skicka iväg hästar med Lantbrukstjänst jämfört med precis lika stora nötter. :meh: :mad:
Och det har inget med vem som avlivar att göra, utan det är bara själva omhändertagandet. Hästägare måste dessutom betala kontant, medan man får en faktura om man har nötter eller får eller sånt.

VANSINNE!
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Att det är billigare att avliva och destruera nöt beror på att man varje gång man slaktar normalslakt betalar en liten avgift för nödslakt.
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

väldigt enkelt är väl en defiitionsfråga - måste man både fråga kommunen och sen länsstyrelsen, så är det ju ändå en del att fixa med
Man kunde ju tycka att det skulle räcka med ETT ställe att fråga...


nu har jag bara skumläst andras svar men tänkte berätta hur jag gjorde.

jag läste massor om vart man skulle vända sig och jag blev inte klok snarare virrigare..
då gick jag in till komunen och bad att få prata med den ansvariga på den punkten. han var mycket trevlig och tog fram en karta på datorn där jag pekade ut det eventuella platsen, han tog fram en blanket och skrev under som godkänd plats.

jag skulle nu fylla i resterande utav blanketen: häst, häst ägare och markägarens godkännande.
sen faxade jag in den till länstyrelsens veterinär (stod adres på blanketen) så fort de fick den godkänndes beslutet.
allt gick på en dag.

han på kommunen berättade att länstyrelsen nästan aldrig avslår en ansökan och beslutet höll i 3 månader.

sen har jag hört att om man vill begrav en till brevid senare skulle det vara enklare då platsen redan är godkänd av kommunen.
 
Sv: tillstånd för att gräva ner avlivade hästar

Ursäktar trådkap.

Du skriver att du skriver att dina hästar inte kan gå till livsmedel men att du kollat upp vilka priser lantbrukstjänst tar. Men på svensk lantbuktjänst hemsida står det:

Bolagets verksamhet består av att utföra avlivning, samt insamling av döda livsmedelsproducerande djur från landets djuruppfödare, för transport till Konvex omlastningsplatser.

Om dina hästar inte är livsmedelsproducerande, kan man ändå anlita lantbrukstjänst?

Lite överkurs kanske, men hästar, kor, får etc är exempel på livsmedelproducerande djur, dvs djur som i någon del av EU används som "mat". Även kaniner och duvor hör förmodligen hit.

Lantbrukstjänst tar däremot inte hand om hundar, katter, tamråttor, illrar, minkar etc.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp