Tillstånd för loppis? (utbruten från Vad gör vi? Del CXXVIII)

Unafraid

Trådstartare
Jag tänkte anordna en liten, coronasäker loppis på min ridbana om någon vecka. Det kräver tillstånd från polisen, så jag började fylla i en ansökan. Det kostar 870kr att ansöka :laugh: jag tror inte att det blir någon loppis, får skapa en enorm säljtråd istället.. eller så ringer jag polisen och frågar vad de säger om saken.

(Undrar hur många som vet att man behöver tillstånd för att ha en loppis egentligen?)
 
Jag tänkte anordna en liten, coronasäker loppis på min ridbana om någon vecka. Det kräver tillstånd från polisen, så jag började fylla i en ansökan. Det kostar 870kr att ansöka :laugh: jag tror inte att det blir någon loppis, får skapa en enorm säljtråd istället.. eller så ringer jag polisen och frågar vad de säger om saken.

(Undrar hur många som vet att man behöver tillstånd för att ha en loppis egentligen?)
Inte om du säljer på privat mark.
 

Bifogade filer

  • 5347B6A6-CC10-4134-A3E2-9E5DB61436C8.png
    5347B6A6-CC10-4134-A3E2-9E5DB61436C8.png
    145,8 KB · Visningar: 56
”Loppis på offentlig plats”... :)
"För att en tillställning ska räknas som offentlig ... att allmänheten har tillgång till den"
Jag tolkar det som en loppis, att allmänheten har tillgång till den.
Jag ser ingenstans på polisens sida att det görs undantag för att den arrangeras på privat mark. Googlar man går jag resultat som går på både din och min linje.
 
"För att en tillställning ska räknas som offentlig ... att allmänheten har tillgång till den"
Jag tolkar det som en loppis, att allmänheten har tillgång till den.
Jag ser ingenstans på polisens sida att det görs undantag för att den arrangeras på privat mark. Googlar man går jag resultat som går på både din och min linje.
Ring 114 14 då, men jag tolkar det som att eftersom det är på privat mark så har inte allmänheten tillgång till den. Du kan ju avvisa folk, det kan inte privatpersoner göra på offentliga tillställningar t.ex.
 
Ring 114 14 då, men jag tolkar det som att eftersom det är på privat mark så har inte allmänheten tillgång till den. Du kan ju avvisa folk, det kan inte privatpersoner göra på offentliga tillställningar t.ex.
Jag har ringt. Hon jag pratade med tror att tillstånd kommer krävas, men hänvisade mig att ringa de som jobbar med tillstånd på måndag. :)
 
"För att en tillställning ska räknas som offentlig ... att allmänheten har tillgång till den"
Jag tolkar det som en loppis, att allmänheten har tillgång till den.
Jag ser ingenstans på polisens sida att det görs undantag för att den arrangeras på privat mark. Googlar man går jag resultat som går på både din och min linje.
Din tomt är ingen offentlig plats även om du har en loppis på den. Du kan ju när som helst säga att "nu är loppisen slut - gå hem!". En plats som allmänheten har "tillgång till" är just det, en plats där alla har rätt att vistas hela tiden. Din tomt däremot kan du bjuda in folk till och du kan slänga ut dem när det passar dig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Och visst ja, jag är ju så aggressiv och otrevligt enligt rara bukevänner som jobbar som byråkratiska tjänstemän, att de inte vågar...
Svar
2
· Visningar
1 026
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Finns det saker ni bara inte kan sluta oroa er för? Vardagliga eller för framtiden? Jag är en orolig person och oroar mig för många...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
9 249
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 687
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Att vara Jessica

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp