tillstånd

M

mercedez

Hej! Jag har ett stall med fyra boxar (helt nybyggt och köpt från Bruksbalken). Håller alla mått och regler enl djurskydd. Nu har jag tänkt bygga ett fristående vindskydd/ligghall med tre väggar till två unghästar och göra en liten lösdrift. Behöver jag förpröva vindskyddet då? Behöver jag andra tillstånd? Kollade in blankett för förprövning och denna verkade ju vara till stallbyggnader??? Någon som vet?
 
Sv: tillstånd

Om du med detta bygge får mer än fyra platser (och det får du ju) så ska det förprövas, som jag kommer ihåg sen vi byggde.

Sen vet jag inte om vindskydd räknas in på stallplatser, fast är det planerad lösdrift så gör det nog det.

Nu sitter jag här och antar, som jag själv kan bli irriterad på ibland;)
 
Sv: tillstånd

Om du bygger ett vindskydd så behövs inget men om du bygger ligghall så behövs förprövning.
Ett vindskydd är något som är av enklare typ som inte fungerar som en permanet ligghall för åretrunt bruk. En ligghall räknas som en stallbyggnad.
 
Sv: tillstånd

Hmmmm, men då kan man ju tolka det lite hur som helst.....
Mitt vindskydd/ligghall kommer att inneha tre väggar och ett plåt-tak. Måtten ska vara cirka 3.5 meters djup in i hallen och längden 6 m, höjden kommer att vara över 2.35 på det lägsta. Den öppna långsidan kommer att ligga i söderläge för ljusets skull. Jag ska använda ströbädd som de kan ligga på så att den hålls torr och fin. Hästarna är tänkta att gå ute året om och sova i den när de vill. Kan man då kalla den ligghall fastän det är ett enkelt "vindskydd"?
 
Sv: tillstånd

Okej, tack, då ska jag kolla upp det med Länsstyrelsen:)
 
Sv: tillstånd

Om du inte har någon annan stallbyggnad tror jag inte att man behöver det. Men om du har det så måste du det. Det är ju sammanlagda antalet fem eller flera antalet hästplatser tror jag som gäller på gården.Är inte helt säker......
 
Sv: tillstånd

Om du inte har någon annan stallbyggnad tror jag inte att man behöver det. Men om du har det så måste du det. Det är ju sammanlagda antalet fem eller flera antalet hästplatser tror jag som gäller på gården.Är inte helt säker......
Helt rätt. Från och med femte hästplatsen ska man förpröva. I hästplatser räknas även ligghallar dvs. tre väggar och ett tak eller motsvarande. Förprövningen ska vara godkänd av länsstyrelsen innan bygget påbörjas.
 
Sv: tillstånd

Det finns redan ett stall med 7 platser. Dessa kommer dock inte användas annat än som sjukbox. Det kommer alltså inte vara mer än 4 hästar på egendomen.
 
Sv: tillstånd

Jag inbillar mig tyvärr att det är så att det antalet hästplatser som gäller, inte hur många hästar du har på gården.....:(
 
Sv: tillstånd

Aha, men vad jag förstod så kostar iaf inte förprövningen något numera....?
Nej, det kostar inget. Och precis som mercedez säger så gäller antalet hästplatser, inte antalet hästar som för tillfället hålls på fastigheten (det kan ju ändra sig från år till år). Så det är förprövning som gäller för dig inför bygget av ligghallen.
 
Sv: tillstånd

Då hakar jag också på och frågar!

Om jag har förstått rätt så har man under 4 platser och har tänkt att utöka med ett vindskydd/ligghall så krävs förprövning.
Men gäller förprövningen bara vindskyddet/ligghallen eller måste även stallet tas med i förprövningen? Många har ju ett litet icke förprövat stall.
Skiljer man på om skyddet är fast eller mobilt? Jag funderar själv på att skafffa ett mobilt vindskydd att använda under sommaren för hästarna på bete, alltså inte som som ligghall året runt. Skall dessa förprövas också?
 
Sv: tillstånd

Då hakar jag också på och frågar!

Om jag har förstått rätt så har man under 4 platser och har tänkt att utöka med ett vindskydd/ligghall så krävs förprövning.
Men gäller förprövningen bara vindskyddet/ligghallen eller måste även stallet tas med i förprövningen? Många har ju ett litet icke förprövat stall.
Skiljer man på om skyddet är fast eller mobilt? Jag funderar själv på att skafffa ett mobilt vindskydd att använda under sommaren för hästarna på bete, alltså inte som som ligghall året runt. Skall dessa förprövas också?
Förprövningen gäller ligghallen. Det är främst själva byggnaden som förprövas (man tar ju förstås hänsyn till brandskydd när man bygger fasta byggnader som då inte får stå för nära andra fasta byggnader) så även flyttbara ligghallar ingår och även om de bara kommer att användas sommartid. Om du sedan har tänkt att bygga om det befintliga stallet (byta boxar eller bygga nya boxar eller så) så förprövar du det då.
 
Sv: tillstånd

Om du inte kommer att hålla fler än 4 hästar på anläggningen behöver du inte förpröva ligghallen. Det var svaret jag fick när jag ringde djurskyddet/kommunen ang att starta lösdrift i ett stall där det skulle behöva byggas ligghall.

Däremot ska det förstås uppnå de krav som ställs på en ligghall.

Är du osäker, ring din kommun och be om att få tala med deras djurskyddsinspektör i frågan om vad som gäller ang förprövning av djurstallar. Det ska man alltid göra för att vara säger på vad som gäller i sin egen kommun.
 
Sv: tillstånd

Om du inte kommer att hålla fler än 4 hästar på anläggningen behöver du inte förpröva ligghallen. Det var svaret jag fick när jag ringde djurskyddet/kommunen ang att starta lösdrift i ett stall där det skulle behöva byggas ligghall.

Däremot ska det förstås uppnå de krav som ställs på en ligghall.

Är du osäker, ring din kommun och be om att få tala med deras djurskyddsinspektör i frågan om vad som gäller ang förprövning av djurstallar. Det ska man alltid göra för att vara säger på vad som gäller i sin egen kommun.
Kommunen har inte ansvaret över djurskyddet och det är länsstyrelsen som har hand om förprövningar. Något som kommunen aldrig haft ansvar för. Jag jobbar med förprövningar och har reglerna klara för mig och det är antalet DJURPLATSER som ligger till grund för förprövning. Inte antalet djur som för tillfället hålls på fastigheten. Det betyder förprövning för ligghallen i detta fall. Till Ts: Ring och be om blanketter hos din länsstyrelse så att du får alla blanketter du behöver.
 
Senast ändrad:
Sv: tillstånd

Stallet som jag skulle använda hade 3 boxplatser, och ligghallen skulle ha plats för 4. Planen var att ha 4 hästar på anläggningen och dessa skulle stå på lösdrift, dock skulle boxplatserna brukas av dem vid skötsel och som sjukbox vid behov - efter som att det är krav på sjukbox. I mitt fall fanns alltså 3 sjukboxar på gården, där jag planerade att ha lösdrift.

Om jag hägnat in ett redan byggt garage som kunde brukas som ligghall så hade det inte heller spelat krävt förprövning sålänge jag inte höll fler än 4 hästar. Däremot, om jag planerade att bygga en hall för 5 hästar, krävdes förprövning. Dock var stallet i fråga redan godkänt sen lång tid tillbaka, vilket kanske spelade roll i mitt fall?

Jag gick genom jordbruksverket när jag blev rekomenderad att ringa min kommun och de gav mig nummret till den person som ansvarade för dessa frågor i denna kommun. Kanske jobbade hon på länsstyrelsen, det vet jag faktiskt inte, men det var henne man skulle prata med ang tillstånd och förprövning av djurstallar i MIN kommun. Ringer TS kommunen så hänvisar de ju troligtvis till ansvarig person på länsstyrelsen om det är de som har yttersta ansvaret. Därför är det ett bra ställe att börja på.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 226
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 286
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 075
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp