Tillsyn kanin

Milosari

Trådstartare
Mina föräldrar bor i ett radhusområde som ligger lite i utkanten av stan och några av grannarna tycker att deras kaniner ska springa fritt på området för att de blir deprimerade annars. Kaninerna engagerar många, varje vecka är det någon som tror att de har rymt och försöker fånga in dem eller annonserar om lösa kaniner. En grupp boende i grannområdet har gått så långt att de planerar att fånga in kaninerna för att ordna bättre hem till dem.

Men hur är det egentligen, får man lov låta dem springa vind för våg som man gör med katter? Mår kaninerna bättre av ett sådant liv? Vem är ansvarig om de gräver sönder något?
 
Jag vet att när jag var barn var det inte helt ovanligt att det var så på landet.
Jag hade nog varit mer orolig för att de kommer producera/ få 300 ungar.
I Skåne kryllar det av kaniner/ harar och har svårt att tänka mig att de skulle ge mer skada än något av de vilda.

Jag förstår att det kan sticka i ögonen och lite "oansvarigt" hade jag tyckt det var. Men jag vet inte om jag tycker de har ett dåligt liv, eller tänker jag fel?

Finns ju hur många kaniner som helst som sitter i en liten bur år in och ut, tycker de har ett betydligt sämre liv om än längre eventuellt. 🤷‍♀️
 
Svårt att jämföra med katter då katter är rovdjur och kaniner bytesdjur, vilket borde betyda att kaninernas liv är i väldigt stor risk.
Kaninerna i sig så länge de inte blir dödade har nog ett toppenliv, de hittar hem igen om de är vana och de verkar de ju vara.
 
Men hur är det egentligen, får man lov låta dem springa vind för våg som man gör med katter? Mår kaninerna bättre av ett sådant liv? Vem är ansvarig om de gräver sönder något?

De ingår ju av förklarliga skäl antagligen inte i lagen om tillsyn av hundar och katter... men jag tänker väl att det är duktigt av dem att hålla sig vid liv. De lär inte bli långlivade med det levernet så kanske löser problemet sig självt? :angel:
 
Du ska se till dina kaniner två gånger om dagen, om djurägaren inte klarar av det på det sättet hen håller kaninerna är det inte okej. Sen tänker jag att man kan se det helt frigående som en skaderisk också genom bilar, hundar, rovdjur osv.
 
De ingår ju av förklarliga skäl antagligen inte i lagen om tillsyn av hundar och katter... men jag tänker väl att det är duktigt av dem att hålla sig vid liv. De lär inte bli långlivade med det levernet så kanske löser problemet sig självt? :angel:
Jag bor i en förort till Stockholm och hör mår kaninerna alldeles ypperligt. Så ypperligt att de gnager sönder massvis med unga träd och gräver hålor runt om på lekplatserna (tillsammans med alls råttor). Kommunen skjuter av (eller hur de nu gör) populationerna rätt ofta. De klassas här som skadedjur precis som råttorna. Även om de är söta så blir de lätt lite för många.
 
Jag bor i en förort till Stockholm och hör mår kaninerna alldeles ypperligt. Så ypperligt att de gnager sönder massvis med unga träd och gräver hålor runt om på lekplatserna (tillsammans med alls råttor). Kommunen skjuter av (eller hur de nu gör) populationerna rätt ofta. De klassas här som skadedjur precis som råttorna. Även om de är söta så blir de lätt lite för många.

Jag tänkte mest på om det finns lösa katter och hundar i området, så sanerar de sig själva snart. Men ja, kaniner blir ju skadedjur om de får vara kvar, hoppas aktuell kommun tycker det. Isf borde det inte vara svårt att fånga in dem.
 
Jag bor i en förort till Stockholm och hör mår kaninerna alldeles ypperligt. Så ypperligt att de gnager sönder massvis med unga träd och gräver hålor runt om på lekplatserna (tillsammans med alls råttor). Kommunen skjuter av (eller hur de nu gör) populationerna rätt ofta. De klassas här som skadedjur precis som råttorna. Även om de är söta så blir de lätt lite för många.

Här har det tidigare i flera år funnits en förvildad tamkanin som hängde med vildkaninerna. Den levde vilt i flera år. Så min gissning är att om man släpper ut en kanin på liknande sätt som man släpper ut en katt så kommer kaninen till sist sluta komma hem och söka sig till vilda kaniner och sen är den förvildad. Sen kan ju dess liv bli långt eller kort.
 

Liknande trådar

P
Övr. Djur Okej.. Nu hade jag tänkt att dela med mig av min lilla "askungesaga" om våran kanin.:D I området där jag bor fanns det under en kort...
Svar
8
· Visningar
1 431
Senast: pluppalot
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 983
G
Hästmänniskan Måste bolla med er andra på Buke. Råd och tips mottages tacksamt! Det handlar om traktens hästbonde som stängslar in precis ALLT. De...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 792
Senast: Invinciblestables
·
V
Övr. Katt Jag vill återanvända en del material från en annan tråd och presentera ett sätt att jobba med vildkatter som är rätt vanlig i de länder...
Svar
2
· Visningar
1 412
Senast: LenaLF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp